AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.309

B58 vs N55

Sida 1 av 3
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Hej

Finns kanske redan en tråd? Tipsa gärna isåfall. Men om inte.

Har kört N55 (435) en del och har upplevt en ganska stor skillnad gentemot B58 (440)
Den N55 och B58 jag kört/kört är manuell respektive automat vilket antagligen inverkar.

Nu är ju dessa motorer väldigt olika i avseende på teknik och även i viss mån effekt.

Ämnet att diskutera är är erfarenheter teknik och övriga synpunkter på dessa motorer i jämförelse.

Ser framemot en intressant diskussion.

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
B58 lär kunna bli ett jävla monster nu när det verkar börja röra på sig för att kunna flasha ecun, vore trevligt att kunna rulla med norr om 400 påsar : D
42
785
428
Yepp

Eftersom den har closed-deck, smidda vevstakar etc . så borde den klara betydligt mer effekt än N55.

Har själv en B58 std och som jag skrev upplever jag den jämfört med min bekants N55 vassare.

Intressant ang ecun. Hörde tidigare att det var omöjligt.

42
785
428
Ursäkta vevaxlar skall det vara. Kan även passa på att std turbon är större i b58'an

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Känns som att din 326hk B58 borde vara vassare än 306 hk N55. Men även N55 fanns ju som 326hk.
42
785
428
Ja det borde den vara fast samtidigt som jag skrev jämför jag n55 manuell med b58 automat.
Blir lite äpplen o päron och personlig upplevelse för min del.

Vidare så om jag inte missminner mig så har b58 även 50nm mer vrid.

Funderar lite på vad BMW kommer med i nästa generation med tanke på den kraftigare konstruktionen av b58'an.

Vidare är är b58'an pga konstruktionen en betydligt dyrare motor att tillverka så det verkar som om ngt intressant är på g.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jo, men jag avser att det är lite att slå in öppna dörrar att konstatera att en 326hk motor är piggare än en 306hk.

450 NM har även N55 i 326hk-varianten. B58 har väl mer i sin 340hk-skrud, men i 440i är det väl den svagare varianten och därmed 450 Nm.

Kan du berätta var du läst att B58 är betydligt dyrare att tillverka? I och med att det är en del av nya modulmotorerna med 0,5l-cylindrar så låter det inte bra för Bmw.
42
785
428
Hej

Jo det har du naturligtvis rätt i. Men tror att det också kan ha att göra med vikt och växellåda.

Har inte läst någonstans specifikt i detta fall men vet att en closed deck konstruktion är dyrare att tillverka. Det gäller inte bara cylinder blocket i sig. Även kylsystemet blir mer komplicerat.

Vidare är smidda komponenter dyrare än gjutna.

Men du kan ha rätt i att de på totalen kan spara pengar pga modulsystemet.

MVH
428

42
785
428
Men vad jag är lite nyfiken på är vad som kanske kommer i framtiden.

Effektuttaget i min bil är ganska lågt i förhållande till dimensioneringen/konstruktionen.

Normalt används denna typ av motor där det krävs högre tryck och temp läs effekt.

Lite som cykeltjuv var inne på så utan att veta så borde b58 tåla hyffsat mkt mer effekt än 326 370 hk.

Eller så vill de helt enkelt bara öka livslängden.

42
785
428
Exempelvis är nuvarande M4 ans motor (minns inte beteckningen) en closed deck konstruktion.

Kanske b58 skall användas som bas för en ny m4.?

Och följaktligen därför de varit så noga med att skydda ecun?

Dock bara spekulationer från min sida och jag har ingen fakta bakom.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Berätta mer om den unika konstruktionen på B58, men håll dig gärna till svenska begrepp då jag är lite obekant med utländska för motorteknologi. Closed deck konstruktion?

Redan N54 pallade rejält mer effekt än de 306 hk den kom med, så att B58 10 år senare gör detsamma är ju bra.
42
785
428
Hej

Unik är väl ganska överdrivet då delar av konstruktionen finns i delar på flera befintliga motorer ex m4.

Ok att du testar men du har ju trots allt över 5400 inlägg och borde rimligtvis ha koll på detta.

Dessutom efter lite googlande finns denna info lätt tillgänglig på nätet.

Om inte ber jag om ursäkt och skall naturligtvis förklara.

"Closed deck" är inte det något nygammalt? Gamla BMW motorer (typ till o med M54?) är väl alla "closed deck", vilket är en anledning (?) till att blocken tål en hel del överladdning?

42
785
428
Yes
I princip har alla högpresterande bilar cloesed deck typ M4 och uppåt just pga vad du skriver hållfasthet.

Men nackdelen med denna konstruktion är kostnad vikt och att ett mer avancerat kylsystemet krävs.

Sen när blev en 316i E30 högpresterande :D? Den har "closed deck". Känns som det här med "Closed deck" är ingen nyhet alls.
42
785
428
Dawwe.. Ursäkta men vad är din poäng i denna tråd ?
42
785
428
Självklart är det så eftersom alla gamla bilarl typ t Ford hade borrade kylkanaler.

Moderna har frästa.

Tycker att vi hamnat på en ganska löjlig nivå nu. Låt oss lyfta tråden!!

Poängen är att du får det att låta som att det är ett steg framåt med "Closed deck", när man i själva verket tagit ett steg tillbaka, om än i modernare tappning. Med andra ord, "Closed deck" är inget att basunera ut som om det vore ett nytt tekniskt framsteg. Det man kan säga är att de nya "Closed deck" blocken är gissningsvis stabilare än tidigare "Semi closed" eller "Open" - deck konstruktionerna, därmed INTE sagt att ett "Open deck" block inte skulle klara massor med effekt.

Är du säker på att moderna bilar har frästa kylkanaler mm? De allra allra flesta motorblock är gjutna. Jag har ännu inte hört talas om att man fräser ut materialet där kylarvätskan skall strömma. Du får det att låta som att moderna motorer är frästa ur ett stycke "billet". Det finns säkert möjlighet att göra så men knappast lönsamt på vanliga bilar, inte ens om det är en M4.

Skall man slänga sig med "häftiga" uttryck som "Closed deck" osv får man räkna med att man blir synad?
Och för att förtydliga: Jag trodde att när du skrev "Closed deck" att det nya var att blocket var helt "stängt" utan genomströmning till toppen, samt att toppen är lika stängd den med. Så är det inte. Men det hade gått att lösa det med men då är det kostnaden som spelar in igen...
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
B58an är väl i grunden byggd för att kunna tåla högre effekt, men det ska ju bevisas i praktiken också, vi får nog se när/om B58ans ecu blir knäckt. N55 tål lätt 500hk och jag undrar hur många som egentligen skulle vilja ha mer.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.