|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag lämnade in bilen på service senast och har valt en verkstad som ej är märkesverkstad (Autoexperten) Det som är bytt tidigare är olja filter samt microfilter och ett bromsvätskebyte förra året. Det jag undrar är hur vet jag vad som ska bytas när det är dags för service? Jag vet ju att olja, fordonskontroll, och belägg syns i displayen. Men hur är det med alla typer av filter? Kupé, friskluft, bränslefilter oljefilter. Är det lagom att byta alla filter varannan gång det är service bortsett från oljefilter som såklart byts varje. Bilen har gått 5000 mil och det dom gjorde denna gång var olja oljefilter, fordonskontroll, kupefilter och friskluftfilter. Anmärkte på att de inte bytt bränslefilter så bokade en ny tid lite längre fram. Men de ja tänker är att hur ofta behöver sånt bytas? Hur ska ja tänka ifall det skulle bli något problem med något så bmw kopplas in? | |
|
Om jag minns rätt i huvudet: Varje oljeservice: Olja, oljefilter och kupéfilter Varannan oljeservice: Olja, oljefilter, kupéfilter, bränslefilter (diesel) och tändstift (bensin). Bränslefilter är nog ingen servicepunkt på bensinbilarna numer, det var inte så på vare sig E39 och E46 i alla fall... Dock tror jag personligen att vi med vår rena diesel har mindre behov av att byta dieselfilter så ofta. Mvh Johan B Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej tack för svar! Men om min bil gått 5000 mil borde jag byta bränslefilter nu eller ska man ta det längre fram? Är det någon risk det blir tjafs från bmw om det blir något ärende om man inte bytt ett bränslefilter tex? Å andra sidan är det ju ingen gigantisk summa så kanske lika bra att hålla sig till varann gång på bränslefilter som du skrev? | |
| Selan92, Varför i hela friden lämnar du inte in skiten hos bmw? har inte bmw gratis service fram till 8000mil? du lämnar in en 2015 modell hos vemsomhelst? Du kommer inte får ett shit sen ifall nått rasar från bmw om dom märker att du inte har servat hos dom. Blir ingen goodwill nånstanst. Bmw har oljebyte/fordonskontroll/bromsvätskebyte/bellägg fram o bak. Tror inte bränslefilter finns med i nån intervall vad ja hört och inget du borde lägga tankarna på just nu eftersom den gått bara 5000mil, kanske långt senare. Men för gudarnas skulle lämna in den hos bmw så att det blir ordentligt gjort och garantier mm. | |
| De har fri service i 3 år/8000 mil så den har gått ut. Är du säker på det? Vad jag läst och förstått från dom när jag frågat så är enda kravet att det ska va Servat I tid och fackmannamässigt gjort. Läste någonstans att bränslefiltret skulle bytas var 6000e mil men jag kanske är ute och cyklar där jag vet inte? | |
| 8000 mil eller 3 år från regdatum. En -15 kan ha regats tagits i bruk redan -14. | |
| Är väl inte så mycket skillnad i pris från bmw till nån annan verkstad? va ja minns så har flera sagt att service me oljebyte kostar inte mer än 3000 hos bmw? iaf jag skulle inte ha lämnat in den nån annanstans då bilarna gillar att krångla och du lär behöva goodwill förr eller senare. Därför ja sa så, fast du kan ha rätt me 3 åren. trodde att dom hade bara fram till 8000mil men ej 3 år. | |
| Njae det är rätt ordentlig skillnad faktiskt. Fick offert på drygt 9000 för denna på bmw och fick för 4000 på en populär autoexperten verkstad här. Jag resonerade så att jag kommer ha bilen i ca 5 år till och med den kraftiga prisskillnaden är inte det några pengar som man får igen i slutändan gentemot att Servat på oberoende verkstad. Samt att jag läst att det ska inte spela någon roll så länge det är Servat i tid och rätt service. Men jag kan såklart ha fel och det blir man väl varse om när och om den dagen kommer att något krånglar. | |
|
Vilken dynga Panda...BMW bäst på o serva my ass, däremot tar de BRA betalt. 3000 är ocker. Jag bytte olja + filter själv på just en 520D -15 för ca 800 kr inkl hyra av av lyft. Filtret köptes hos BMW för ca 230 kr, oljan på webben (exakt den som BMW använder) för typ 450, resten lyft hyra. Tveksamt att BMW hade gjort det bättre, tex låtit oljan droppa i ca 15 min tills det inte droppade längre. Volvo tar tex 2300 för ett oljebyte på en V90 -18, det är dyrt men... Volvo byter även oljan ”vid halva intervallet”, de tog ca 700 för jobbet inkl filter, oljan var samma som Volvo använder men köpt annanstans. Totalkostnad ca 1300 kr Är du händig så byt själv. Är du ängslig så letar du upp en kompetent verkstad som tar runt 700 för jobbet, olja + filter ordnar du själv. Är du paranoid så låter du BMW blåsa dig. |
|
| Dawwe lite så jag känner med. Jag köper inte riktigt märkesverkstädernas grej att vi Servar mycket bättre och liknande. Jag tror man kan få precis lika bra service för halva priset hos en vettig icke märkesverkstad. Sen kan man ju inte lämna till vem som helst såklart. De tar bara en hiskelig timpenning | |
| Jävlar var det sånna skillnader, har ju hört om folk som servat skiten hos bmw och det inte har vart så dyrt, tänkte mest för goodwill o sånt, ser dom i framtiden att bilen har vart servad hit o dit då kanske dom krånglar. I det syfte tänkte jag. Vad kostar en vanlig service hos bmw? Jag skulle itne iaf köpa en bmw från 2015-16 och göra allt sj då har man inga stämplar för framtida hjälp. | |
| BMW tar mellan 1500 och 2000 för ett oljebyte inkl oljefilter. 3000 med ett nytt microfilter som de alltid byter vid oljebyte. Dyrt men inte svindyrt. | |
|
Selan: Korrekt. Hitta en kunnig verkstad med gott/rimligt rykte. Att serva en BMW skiljer sig inte nämnvärt från att serva en Skoda. Kolla dock innan så de kan "fylla i den elektroniska serviceboken". Kvittona bör du spara oavsett. Säkerställ att RÄTT olja används. Panda:Stämplar för framtida hjälp? Ditt växellådsras hade inte hjälpts ens av servicestämplar i guld då det finns ingen planerad service för växellådan. BMW var bara helt jäkla korkat omöjliga i ditt fall, bilen var "för gammal och hade gått för långt", rent skitsnack, och otur, Lever du i villfarelsen att BMW stämplar kommer vara ett plus i kanten om trådskaparens låda behagar så verkar det som att de tittar mest på ålder och mil, om man utgår från att ditt case är representativt. |
|
| Dawwe. Jo det har jag gjort, de skulle föra in det efter de åtgärdat bränslefiltret.blev ett missförstånd i samband med servicen så de bytte olja, filter, Kupéfilter friskluftfilter, fordonskontroll och ska byta bränslefiltret på nån vecka. | |
|
3000 är inte mycket för en service, man brukar ta en burgare eller steak på olearys för nästan 600-700kr så servicen är inte dyr alls. Dawwe: jasså så min case?^^ tänk på hur många andra som blir drabbade, är det inte bättre att vara på den säkra sida och kunna visa upp allt möjligt? visar bara hur dåligt det kan gå av att äga en bimmer. Man kan bli ruinerad på riktigt. Så upp till var och en. |
|
| 3000 ka du omöjligt få den stora servicen för hos bmw. 9000 skulle de ha i skellefte | |
|
Ja det är säkert 60 som blivit drabbade av ska vi säga 15000? Det är isf inte ens 0.5%. Du vill ha hängslen, livrem, hjälm, överlevnadstorrdräkt och allt detta i ett atombombs säkert skyddsrum. Lexus tycker du ger dig allt detta. Det är bra tills den dagen även din Lexus går sönder, för alla bilar går sönder förr eller senare. ALLA. Om du tror att din Lexus inte kan ruinera dig så tänk om. Det har gått rykten om att Toyota/Lexus i "smyg" åtgärdat kända fel på bilarna vid service, utan kostnad för ägaren, och utan att tala om det. Det är bra! O varför de gör det? Jo för de bygger sitt varumärke. Lexus vill ju konkurrera med MB, BMW & Audi, men det går väl så där om vi skall vara ärliga. Det saknas något. Du tycker att 3000 inte är mycket för en service men "ojjar" dig när lådan rasar o det kostar i storleksordningen 20-25' att laga felet (ej via BMW!)? Det rimmar dåligt. Jag tycker att 3000 är apdyrt för service, däremot tycker jag det är helt OK att renovera en bil för 6-siffriga belopp. |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Förenade Bil tar 1620 SEK (byte av olja+oljefilter) för min 2-liters motor (N46) - som förvisso hamnar under Value Service men det ska alla bilar som är 4 år eller äldre kunna få. Ok det var en -15 i just det här exemplet, men kan vara bra med lite varierande exempel (så allmänheten inte drar felaktiga slutsatser att alla oljebyten kostar 3000 SEK). |
| LOL Dawwe, du är riktigt rolig måste ja säga! Tyskarna kan bara drömma om att leverera samma kvalite som japan, lexus är flera planeter bättre i kvalite och kundservice än bmw-mb-audi. Rykten är rykten men det är iaf bättre att man lagar skiten än att låta ägaren stå för allt? hör du ens vad du sj säger? eller har du huvet så långt in i arshlet att du inte hör nått? Lexusen är iaf lågmilad och en 14 modell så har långt kvar av maskinskadegaranti Även om nått skulle inträffa som ja är ganska säker på att det inte gör för lexus gör bra bilar. Snälla länka mig en lexus is 300h med skuren motor eller växellåda, kom igen gör det. Och det är inte 60 bilar av 15.000 hos bmw, mycket mer faktiskt, n47 motorerna rasar as we speak just nu. Bmw har en jävla massa fel för det man får för en halvmiljon när man köper skiten som ny. | |
| Panda du har gjort ditt här nu. Lämna med hedern i behåll o mössan i handen. Vi tackar för att du upplyste oss om att alla som kör en "premium tysk" är kompletta idioter. Världen kryllar av idioter tydligen. Du bevisar gång på gång hur otroligt paranoid du är "en -14 lågmilad med garanti". Du säger emot dig själv, en Lexus går ju aldrig sönder så vad skall man med garantier till, eller låga mil? | |
| hehe har inte kallat nån för idiot det har du gjort faktiskt när du sa att töntarna på garaget org och specifikt dom som kör prius/lexus så lägg inte ord i min mun tack. Du kanske inte har hört om maskinskadegaranti via halv/helförsäkring ? det måste du ha gjort då din bimmer måste ha rasat nån gång. IAf så ska det täcka typ tills bilen fyllt 8 år eller gått 10.000mil. min har alltså gått 6.500 och är en 14, förstår du vad jag menar? alltså om nått skulle hända så täcks en bra bit av min försäkring, Moderna har ja nu, har bara en självrisk på 2500 eller nått. Så ifall nått skulle rasa så täcks det. JAg tror nog att du pratar mest om dig sj för ser ingen annan här inne som håller ett så lågt och dåligt beteende, du är säkert 18 år gammal och nyss fått kortet. Men jag håller med, du borde verkligen samla alla dina tårar nu och gå och lägga dig för ja tror du måste ha missat läggdags. Småbarn behöver deras sömn annars blir dom griniga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.