AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.733

Köpråd BMW M6 v10

Sida 1 av 2
Hej,

Jag går i köptankar och skulle vilja ha lite råd/info om ovanstående bil.
Har hört att denna ska vara dyr att äga och ganska odriftsäker vilket förvånar mig. Ngn som haft eller har en M6 med V10:an?
Har tidigare ägt två m bilar, de båda var lågmäldare och svensksålda men svensksålda M6:or verkar inte växa på träd. Är i diskussion just nu med en importerad. Hur kan man kolla upp historik på denna bil?

Tacksam för svar

Aq
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Gällande servicetillfällena och ev historik så är car.info samt autorecords bra alternativ för amatören.
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
Im going to take this in English, as my time is limited right now...

- actuators (throttle body controllers)
These are run by plastic cogs which degrade, or the circuit is damaged or both. You have a choice of some reputable places to refurbish these now at about 300-400 usd.

- rod bearings
prices have come down on the bearings with a choice of 3 or 4 options or kits including ARP bolts and gaskets. I think the kit is around 600usd, labour is about 22tkr (I was quoted).

- hi pressure vanos line
Don't think the hose costs much, labour involves removing the air box...

- smg clutch/pump/relay
In Sweden I think you are looking at about 30-40tkr? I think you can source your own parts a lot cheaper.

- service items
Again get the right parts online ...like the Spark plugs you can save 60% of what the dealers charge.

I have an M6 in Rubyblack, I bought it with 5700mil Swedish sold (not that this should matter, if you find one in Germany...buy it if its low mileage mint), I did just to get rid of the risk of spending loads of money fixing things that weren't documented etc. If you find one with Rod bearings and the Clutch changed...at around 12000mil....it could be a good option also depending on the state of the rest of the car.

Oavsett hur mycket/lite bilen gått så skulle jag absolut byta vevlager. Better safe than sorry. S85 är rätt pigg på att slita vevlager, ett spunnet vevlager eller ett lager som repar vevaxeln blir onödigt dyrt.

Enligt "min" mek är S85 en bra maskin, men... Problemet är att den är "känslig" för att brukas rätt o servas ordentligt. Vanosens högtryckspump kan knasa, o har man då otur så pumpas "metallflis" runt i motorn, ingen höjdare o ytterst svårt att få bort allt om man inte plockar ner motorn i molekyler tippar jag. Koppling kan man få bytt bra mycket billigare än hos BMW, tippar att man klarar sig på ca 20' om man köper delarna på rätt ställe o lämnar till en vettig kunnig verkstad.

S85 är magisk, o låter magiskt med rätt avgassystem. Man lever bara en gång, passa på att unna dig en ylande S85 för snart är det slut på ylandet om miljömupparna får som de vill. Jag tror på en positiv värdeutveckling för bilar med S85, BMW's kanske mesta motor nånsin, eran med högvarviga soppaslukande motorer är över, om 3-4 decennier lär man i bästa fall hitta en semi-hybrid, där hybrid till skillnad från idag syftar på att bilen har även en förbränningsmotor.

Aqvist@ hur gick det, affär?

Jag hade en i 3 år. Jag kan informera mer om du fortfarande söker efter en av BMWs bästa och roligaste bilar (att köra rakt fram fort och njuta av dess ljud) genom tiderna.
Och nej man behöver inte byta avgassystem för de låter trevligast inte högst med original.

EB
Hej, jag har blivit sugen på en M6:a men har ett par frågor.

Generellt sett är jag skeptisk till importerade bilar men M6 är sällsynt som den är.
Det rör sig troligen mest om okunskap och förmågan att hitta rätt historik.
Hur går jag tillväga för att kolla service/skadehistorik från Tyskland?

Det absolut värsta jag skulle kunna tänka mig är att 6 månader efter köp hitta en tråd om just min bil, som vid första anblick har låga mil, jättefint skick osv, men sedan visar sig vara ett vrak.

Säljaren skriver att bilen är tysksåld men vill kolla upp allt på egen hand.

Mvh
Mathias
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Köp svensksålt. Punkt.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Köp från Aukt BMW ÅF i tyskland..PUNKT!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

=Hämta själv
Min gamla är till salu här på forumet nu.
Där snackar vi mint condition.
Min med, fast på blocket;)

Överpriser på dem nu, tycker jag.

EB
Blir att leta svensksåld då :)

Phoenix, såg den men 399 är överkant även för en fin M6:a.
Med tanke på att den röda svensksålda för 300 fortfarande inte är såld.

Känns som att marknadspriset för en fin M6 ligger strax under 300 eftersom samtliga oavsett ursprung ligger osålda sedan månader tillbaka

Sen är det väl så att Moonstone är lite mera värd än Indianapolisröd och Interlagosblå är snyggast;)

EB
Visa användare
202
Schrickm5
Pula - which one is yours on Blocket?

Länk

Sold it 1.5 years ago for 338 pengar.

It´s not mint.

EB
Visa användare
202
Schrickm5
On Mobile.de

Searched M6 2005-2010. Mileage under 80,000km.
21 cars total
4 under 30,000€....the rest are well over.

Blocket
22 x V10 M6's - 7 cabs, 14 coupes av price CAB is 395tkr & cope is 269tkr

There's a big variation in Individual/colour, State, mileage, Aftermarket Exhaust, wheels, Equipment.

Price - seems cheaper in Sweden.

Germany/Europe - the best car I think is this one:-

Länk

Intressant är också att M6 cabbar ligger högre i pris än coupe. På äldre sportbilar brukar det alltid vara tvärtom.

Det är för att du hör det underbara soundet bättre i en cab;)

Om 2 månader är det rejält prutläge på dom!

EB
Haha lr hur :)

Vad tror ni om den röda svensksålda för 300? 13 ägare på pappret ser ju trist ut, men kanske är färre brukare.

Någon som har information? Kan tycka att 300 med lite prut är ett hyfsat pris så förvånad att den stått osåld så länge...
Ignorera föregående inlägg. Tog reda på mer fakta på egen hand!
Så?

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.