|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har suttit och slösurfat lite på blocket på sistone och sett att M5:or från typ 2012 börjar bli riktigt billiga nu. De börjar någonstans strax ovanför 400k idag. Är det inte ganska billigt med tanke på vad man får för pengarna? Stor V8 med turbo och 560hk är ju riktigt schyst! Varför har dessa så dåligt andrahandsvärde? Är de jättedyra att äga? Håller de dåligt? Blir man bilkapad så fort man kör ut ut garaget med en sån? | |
|
Det finns väl ingen BMW med bra andrahandsvärde? Om ytterligare tre år kommer den vara värd 250 000. Det är som att fånga en fallande kniv. Men trevlig bil för pengarna, inga särskilda svagheter men räkna med relativt höga driftkostnader när slitdelar behöver bytas och försäkringspremien lär inte vara allt för billig. |
|
|
Är det dåligt andrahandsvärde? Många här har ju halvering var tredje år som regel och en -12 är snart sju år gammal med -19 runt hörnet. Om då bilarna såldes för miljonen nya borde de därmed vara under 250' nu. Nu är ju inte en M5 en vanlig bruksis, men det är en stor bil med mycket motor som säkert inte är helt billig i skatt, försäkring, service, förbrukning osv så lite påverkar det ju värdet när de mer välbeställda nybilsköparna sedan länge gått vidare. |
|
Verdi |
Vad borde de kosta då? Ändå rätt bra för en bil som inte är varken det ena eller det andra. Vad ska man ha den till? |
|
M5 F10 lär väl plana ut som resten av M bilarna tror jag.. Köper man idag för 400 så har jag väldigt svårt att tro att den skulle falla speciellt mycket mer dom närmaste åren. Titta på M3 e90 eller M5 e60. Många trodde att de skulle tokrasa i pris pga den stora tillgången etc. En välskött originalbil idag verkar inte gå att hitta för under 300.. För att inte tala om 996/997. Ytterligare en modell som man för några år sedan aldrig kunde tro skulle öka i pris redan nu.. |
|
|
Marcus: Fast en ”normal” e60 M5 går ju att hitta för 200-250 000. Sen är det sant att fina, lågmilade originalbilar håller värdet bättre, men botten på m-bilarna är väldigt djup innan fina exemplar börjar stiga. Att tro att en f10 inte kommer tappa till under 300 000 är att lura sig själv något. Men det är ju otroligt mycket bil för pengarna, vill man inte ta ett ordentlig bad så bör man nog sikta in sig på en bil med ren historik och relativt kort ägande. |
|
| Hade själv kunnat tänka mig en om de inte vore för avsaknad av manuell låda. 560 häst å tre pedaler....... | |
|
"För att inte tala om 996/997. Ytterligare en modell som man för några år sedan aldrig kunde tro skulle öka i pris redan nu.." Fast dom har nog mest dragits med i prishysterin som varit på "entusiastbilar". Skulle påstå att dom redan är på väg ner i pris igen. |
|
|
@GE Klassiska entusiastbilar nådde sin peak mitten 2015 och priserna har varit på nedgående ganska länge, dock hänger inte Sverige med riktigt internationellt men det lär märkas inom kort, mestadels är det spekulationspriser som sätts men bilarna omsätts allt mindre för det man begär. Dock kan sägas att priserna internationellt planat ut med svag uppgång då det är mer entusiaster som idag köper bilarna och inte investerare. Du kan se mer här: Hagerty Market Rating Länk |
|
|
En Nissan GT-r från typ 2009 kostar ju c:a 100k mer än en m5 från 2012. Visst, GT-r är ju en mer renodlad sportbil men en m5 har ju mer effekt och är betydligt mer sofistikerad. Jag kan ju hålla med att man inte riktigt vet vad man ska använda m5:an till, den funkar nog inte så bra på bana och det är ju ingen kombi så som familjebil funkar den nog också dåligt tyvärr. Jag tycker också bilpriserna är riktigt överdrivna på sportbilar och olika entusiastbilar. När jag köpte min m3 e46 2014 kunde man få en 997 2S för typ 350k. Nu kostar samma bil nästan 500k! Säljs det verkligen några bilar till dessa överpriser? |
|
|
Sålde min 911 C2 automat 8100 mil import 2007 års modell för 380’ i februari iår. Tog två veckor att sälja bilen via en större bilfirma. Min låg cirka 20.000 under motsvarande andra bilar vilka fortfarande inte har sålts. |
|
|
Överpriser eller ej kan väl diskuteras men sålänge folk handlar så lär inte priserna gå ner. Tänkte köpa en 996 nu som hobbybil och vill man ha en så får man ju så vackert konstatera att priserna är högre än för 2-3 år sedan. Sen om det beror på att räntan gått ner eller att utbudet faktiskt blivit mindre på fina bilar kan väl kvitta. Alternativet att sitta o vänta på kammaren några år för att se om priserna vänder är ju onekligen ganska trist :-) |
|
| Fast det är ju just det att folk inte verkar handla längre... Letar själv Porsche just nu och då ev. en 996 eller Cayman och marknaden verkar vara helt död. Naturligtvis säljs nån enstaka bil men det borde vara bättre fart på sportbilsmarknaden vid den här årstiden. Jag tror att köparna har tröttnat på överpriserna och avvaktar tills säljarna inser det. | |
Verdi |
Räcker med att kolla på börsen, som peakade våren 2015, och bostadsmarknaden, som peakade 2016/17, så förstår man att köplusten är avtagande. Jag tror det är fel tid att köpa begagnat nu helt enkelt. |
|
Marknaden har peakat 2015-2017 då de flesta som köper roliga bilar har gjort vinster på bostäder eller i värsta fall sitter på en bostad som har gått upp sedan den köptes. De har tagit ut lån på bostaden och gått och köpt en fin bil. Jag har varit på siså 25 bilträffar senaste åren och det är en hel drös 20 åringar som kör bilar för 500000:- eller lite äldre bilar för 200-300 tusen. Detta var ofattbart på min tid då jag var 20. Hur gick detta till? Jo. KREDITER OCH BILLIGA LÅN. Det var synd då jag har jobbat hårt och sparat i många år för att köpa en fin bil men min fina bil bara blir dyrare varje år. Att kronan försvagas hjälper inte heller. Nu vänder bostadsmarknaden och med den bilmarknaden. Unga får inte längre dessa lån och alla dessa bilar har nu haft 2-6 ägare till, slitage och ägts av "fel person" att köpa från. Äldre som köpt alla Porsche som om ett att det vore guds gåva till bilvärlden kommer dumpa dessa snart. Renoveringsobjekt finns inte att hitta. Begagnat precis som Verdi skriver är inte värt det i nuläget. M5 E60 för 250-300k?! M3 E90 för 350k?! C63 för 400k???? Dyrt i inköp. Dyrt att äga. Dyr försäkring. Dyr soppa. Fortsätter bostadsmarknaden ner / räntor upp / billiga lån försvinner kommer hela entusiastbilmarknaden se en ordentlig korrigering. Då kommer jag köpa min fina bil och njuta till 50% rabatt. Så blir det när alla har råd med allt. Priser går upp till vad folk är villiga att betala. När pengarna tar 5 minuter att fixa fram så finns det inget tak. Precis som budgivningar på bostäder. Denna karusell har stannat och snart kommer börja snurra åt andra hållet. Synd den snurrade så länge precis när jag skulle köpa min dröm M bil. |
|
|
Och till ämnet i hand, glömde helt: M5 F10 kommer bli billigare tror jag. Vi lär se några under 400k denna vinter. Den har inte samma hype som E90 E60 M bilarna. |
|
| Kredit fanns väl på din tid med ? Men du vågade bara inte ta någon kredit.. | |
| Mmmm en f10 M5 nere i sydtyskland m 3-4 filer o M drivers package då är den i sitt rätta element det är däremot inte tesla den verkar ju nästan värdelös på autobahn. | |
| Jag tror på samma scenario som Detrullarpå. Tror att det inte handlar om om utan när och ju längre det pågår så blir fallet hårdare och att det kommer att påverka sveriges finanser och utlösa en lågkonjunktur som kommer att få krisen efter 92 att likna en västanbris. | |
|
Det finns en stor fallhöjd på dessa, sålde min Hartge M5 F10, nog Sveriges finaste, för en bit under 500', den gick på en vecka men var prissatt rätt. Bilen är som sagt stor som en båt och därför jag sålde den, desto jobbigare använda den dagligen i Sthlm då det är mycket bilar och trångt är det sällan man får sträcka på bilen, den är gjord för vägarna i Tyskland. Tänk dock på fallhöjden om du har tankar att köpa en, kan tänka mig att dom ligger mellan 350-400' nästa vår, det blir ju liksom inte samlarvärde i dessa. |
|
|
@DetRullarPå Jag har iakttagit samma sak på träffarna, det verkar som hela lånefesten kulminerat i år och många har inte fattat att vi står inför en av de värsta kriserna i Sverige, e nationalekonomer säger att förutsättningarna är dom samma som innan kraschen 1991 när fomk fick gå från sina bostäder och samtidigt tappade en halv miljon avenskar sina jobb i samma veva, Porsche tätheten på slutet var extrem slutet 80-talet. Skillnaden dock var att man tog inte krediter för att köpa dyra bilar på samma sätt, jag köpte både min Porsche 911 Carrera och Alpina B6 3.5 kontant på 80-talet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.