AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.046

M3 DCT olja

Sida 2 av 2
Varför skall man tro på att oljor inte åldras i växellåda och differentialväxel? Vad BMW påstår är inte korrekt även om det inte blir samma påfrestning som för motorolja med avseende på oxidering etc. Det blir en termisk och mekanisk belastning för oljan/oljefilmen i vxllåda & diff. Jag har bytt alla oljor i min bil.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Nej, det är stor skillnad miljön i en modern växellåda vs en motor. I motorn blandas oljan med bensin, vatten och annat som kan komma in i motorn. Oljan ska rena motorn. En modern växellåda är ett slutet system. Dessutom arbetar den normalt vid lägre temeraturer.
Det är väl andrig fel att byta olja, men i en modern växellåda behöver man inte byta ofta.
Är det så Aerobat? Det lär bildas kondens även i växellådan, och jag är tveksam till att systemet är helt slutet, det lär finnas en "ventilationsanordning". Lamellerna lär slitas i lådorna, det bildas fukt, och det finns garanterat fina metallpartiklar i omlopp, vilka blir fler med milen. Finns det filter kan de sättas igen delvis.

Min amatörmässiga gissning är att det är en ytterst god idé att byta olja i växellåda/diff när bilen gått ca 2000 mil, då bör det mesta ha slitits in så att säg, o man vill väl inte köra omkring så? Efter detta första byte kan det säkert var tillräckligt att byta med 8-10000 mils intervall. Fast det är klart, det är ju inget som höjer värdet på bilen, det är mer än god gärning för framtida ägare, den som kommer vara mest tacksam för sådana oljebyten är den som äger bilen när den närmar sig 20000 mil eller mer. Sen skall man komma ihåg att på äldre M så ingår oljebyte i motor/låda/diff vid 200 mil. Att detta fallit i från på nyare kan man nog tacka det faktum att BMW har "Fri service" i 3 år eller 8000 mil.
Möjligen är det enbart lådan som fallit ifrån, motor och diff bytes i vart fall på M2 vid 200 mil.
Det finns egentligen inga nackdelar med att byta olja i en växellåda.
Då det faktiskt kan vara dåligt är om det är en äldre bil som gått ganska långt, då risken finns att det blivit avlagringar som släpper ifall man häller i ny olja, men då får man byta ett par gånger, detta gäller automatlådor (traditionella med converter).

På 1M (endast manuell för den som inte vet) ingår byte av olja i växellådan i serviceintervallet och byts samtidigt som diffoljan.

Jag säger byt, jag som köpare skulle uppskatta det om jag kollar efter en M3a med DKG/DCT, eller vilken låda som helst för den delen.
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
En annan fundering är gasspjällsmotorerna,hur vanligt är det att dessa pajar?
Nån som fått dessa utbytt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.