AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.045

M3 DCT olja

Sida 1 av 2
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Hej,är nybliven ägare till en M3 2008,
ska lämna in den på service om en månad och vet inte om jag ska byta olja i lådan eller inte.

Hur har ni gjort ni som äger bilar med denna låda?

VAG byter med 6000mils intervall och BMW menar att det inte behövs alls?

Mvh Kimppa
Jag bad dom kolla kolla hur oljan såg ut, så de lossade en skyddsplast och släppte ut lite olja i en burk. De tyckte inte att oljan behövde bytas. Min har gått 4000 mil. Glöm inte att byta oljan i bakaxeln om det inte är gjort.
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Min har gått 8700mil och det ska bytas olja i bakaxeln,tändstift och motorolja.
Så jag vet inte om jag ska låta dom byta oljan i lådan också.
Bilen är ändå 10 år gammal men tycker det verkar konstigt att BMW menar att det inte ska behövas bytas.
Bavaria Bil menar att den aldrig ska bytas.

M-Bilar som ska utföra servicen letade info och sa att den ska bytas vid var tredje motoroljeservice.
Vem som har rätt vet jag inte,kanske ska ringa en annan verkstad och rådfråga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är aldrig fel att byta olja!

Jag brukar byta "alla" vätskor när jag köper en bil, så vet man att allt är fräscht.

I sammanhanget är det en liten kostnad...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Helt rätt. BMW är inte den "rätta" verkstaden när det kommer till "gamla" bilar. Servicen du skall göra är basic, vilken vettig verkstad som helst grejar detta egentligen. Jag hade letat efter en mindre BMW och M-kunnig verkstad. Och bestämt på egen hand att växellådsoljan SKALL bytas, punkt.

Sandis: På äldre M (iaf E34) så byts växellådsoljan varje inspektion 2, och serviceplanen är olja-insp1-olja-insp2 osv, det ger att växellådsoljan byts ca var 5000 mil senast. Jag tror INTE att moderna lådor blivit bättre ur slitagesynpunkt, det är snarare som så att man endast ändrat serviceplanerna för att "ägandekostnaderna" skall se bättre ut.
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Kostnaden för att byta oljan var endast 2000kr så jag har bokat det men blev osäker på det när jag började söka och många usa forum skrev att vissa bmw verkstäder inte skulle genomföra detta även om ägren ville få den bytt. Men då kanske M-bilar var rätt ute och tyckte det skulle butas olja ändå,ni verkar ganska enig i saken.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Vilken typ av växellåda är det fråga om? Vem är tillverkaren? Vad säger tillverkaren om oljebyte?

Som ett exempel har jag erfarenhet av "BMW:s" automatlådor som enligt BMW är fyllda med "life-time" olja och som därmed aldrig behöver bytas.
Men växellådan tillverkas av ZF, en av världens absolut bästa växellåds-tillverkare, och ZF själva rekommenderar att oljan ska bytas var 12 000 mil.
Vid tung drift (t ex "chippad", sportig körning, husvagns-dragning) bör oljan bytas var 8 000 mil.
Om alla BMW-ägare följde tillverkares rekommendationer, både vad gäller rätt intervall och rätt typ av olja, så tror jag att vi skulle slippa minst 90% av alla problem.

Notabelt även att ingen känd oljetillverkare i hela världen marknadsför någon någon olja som kan kallas "life-time"...

Men BMW kanske menar att "life-time" är detsamma som garantitiden..?
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Bmw dkg låda.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
@ Ulf530 tror att BMW med lifetime-olja menar tiden som första ägaren har bilen. Om första ägaren har bilen mindre än 2 år kan det även innefatta andra ägaren. En mycket begränsad tid dock :-)

Men verkligen inte bilens livslängd, den bryr sig BMW inte om längre! Nytt nytt nytt.....

Som sagt, finns inga oljor som klarar "life-time" oavsett vad man definierar det som. Och att byta olja med jämna mellanrum även i växellåda och på andra relevanta ställen kan på inget sätt vara dåligt för bilen.

Som Dawwe är inne på så handlar det nog mera om att ge sken av att det är enkelt och "billigt" att ha en nyare BMW.

Niklas

Fransosen
Sc
11
Schnitzerson
330iA touring -02
Z4 35is -11
Tråd om oljebyte på DKG med rätt procedur beskriven:

Länk
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Men ni som äger bilar med dct/dkg låda,har ni bytt olja? Som sagt detta är min första dkg.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har aldrig behövt serva eller åtgärda någon DKG-låda och är därför inte insatt.
Men BMW har alltså en egen växellåds-fabrik in house som tillverkar många olika manuella lådor och t ex DKG?

Kanske gör man ett stort antal olika egentillverkade transmissioner?
(Men väljer att köpa in ZF:s automatlådor).

Det kanske fungerar på motsvarande sätt för Mercedes, Audi, m fl, alltså att man har egen växellådstillverkning in house men köper in ZF:s automatlådor?

Därav kanske, av ekonomiska skäl, anledningen till att man gjort så många olika konstiga försök med dubbelkopplingslådor o dyl, alltså att man helst vill sälja bilarna med sin egen-tillverkade transmissioner för att slippa köpa in så många ZF-transmissioner?

Notera att ZF:s automatlåda, utöver BMW, sitter i förvånansvärt många olika bilfabrikat, t ex Citroen, Hyundai och Kia men också i Alpina, Porsche, Aston Martin, Maserati och Rolls Royce, mfl, m fl...

På det stora hela är det ju förvånansvärt lite delar i en bil som faktiskt är tillverkade in house av biltillverkaren. Det allra mesta köps in av underleverantörer och biltillverkaren är i hög utsträckning endast en monterings-avdelning.

On Topic: Om jag köpte en M-bil med DKG-låda så skulle en av mina första åtgärder vara att byta olja i växellådan, precis som Johan B redan påpekat.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag har haft flera M3 e9x och på en dkg jag hade så byttes oljan i växellådan om jag inte missminner mig. Servade alltid på BMW

Dock inte på den manuella om jag minns rätt..

Har för mig att det står i s-boken också mer exakt vad som ska göras och när.
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Vet inte om det ska bytas på nån om du frågar BMW men ringde Bil o Motorteknik,och dom menar att det är konstigt att det inte ska bytas olja enligt BMW medans Getrag som tillverkar dkg lådorna anser att den ska bytas. Sen är frågan när det ska göras,men dom börjar få fler förfrågningar om just service på dkg. Var ingen panik att byta på min än vid 8700mil tyckte dom.
Men ca 9000kr för byte oljan (2800kr) och båda filtren,inkl adaptering av lådan. 3h arbetstid.
Så jag kanske gör det nästa sommar först.
Har köpt alla delar som behövs till oljebytet då Bmw cs hade en träff med bra rabatt på bla reservdelar. Jag gör nog oljebytet i lådan vid nästa service. Då vi ändå snackar lite service så sa min mekaniker att han inte rekommenderade Bmw orginal oljan som de annvänder idag utan han tyckte att jag skulle köra på Castrol EDGE SUPERCAR 10W-60 Titanium FST.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag frågade tidigt vem som tillverkar dessa lådor och min poäng är att man bör följa tillverkarens rekommendationer.
Först påstods det vara en BMW växellåda (vilket förvånade mig...).
Nu kommer uppgiften att det är en Getrag växellåda (mindre förvånande...).

Vilket är rätt?

Om det är en Getrag så förmodar jag att det är en Getrag DCT av viss modell. Vilka service-rekommendationer har då tillverkaren?

Jämför med mitt exempel ovan gällande ZF, där tillverkaren själv har en annan rekommendation än BMW:s serviceverkstäder, så anser jag som självklart att man bör följa tillverkarens rekommendationer.
Växellådor... Så här har jag förstått att det ligger till..."Grunden" så att säg kan vara någon ZF eller Getrag låda, men där respektive biltillverkare framfört specifika önskemål (utväxlingar, vridmomentstålighet osv).
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Gällande motoroljor kan man i normala fall, vid normal drift, följa bilens instruktionsbok.
Om man är lite mera intresserad och rädd om sin bil, om man har driftsförhållanden (t ex bankörning etc) som avviker från det genomsnittliga så kan det vara att rekommendera att man ger sin motor ett ökat skydd.

De rekommendationer som anges i bilens instruktionsbok är i princip aldrig det bästa. I normala fall rekommenderar man universaloljor som "duger" och som bl a är till för att underlätta serviceverkstadens lagerhållning och för att standardisera, förenkla och kanske framförallt för att ge serviceverkstaden bästa möjliga ekonomi.

Min erfarenhet är att verkstadsmekaniker i allmänhet nästan aldrig har god kompetens för att rekommendera ett visst smörjmedel.

Om man önskar ge sin motor ökat skydd så får man själv intressera sig, läsa på och skaffa sig info.
Vissa kända smörjmedelsmärken har en ganska god kundsupport dit man kan vända sig med en seriös och väl beskriven förfrågan.
Men i vissa fall är de lata, och/eller saknar intresse/kompetens/personligt engagemang (?) och svarar då "följ bilens instruktionsbok".
Ibland kan man få god info genom att fråga flera olika och sedan bilda sig en uppfattning.

Mycket viktigt är det också att anpassa bytesintervallen till sina egna driftsbetingelser. Vid "sportig körning" bör man förkorta bytesintervallerna betydligt.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Gällande olika växellådstillverkare så är det snarare så att de själva utvecklar olika växellådor som de erbjuder till biltillverkarna.
T ex olika "storlekar" på växellådor till olika stora/starka bilar. T ex lådor som tål ett visst vridmoment, men oavsett bilfabrikat.
Växellådorna erbjuds i en mängd olika varianter och med olika tillbehör för att kunna anpassas i möjligaste mån till olika biltillverkares önskemål.
Självfallet finns ett samarbete och en dialog mellan olika biltillverkare och växellådstillverkare. Man försöker alltid få fram en standardiserad "universal-produkt" som kan serietillverkas på ekonomiskt sätt för massor av olika bilfabrikat och modeller, som med vissa tillbehör i möjligaste mån kan anpassas till alla olika behov och önskemål.
Den växellådstillverkare som kan erbjuda den billigaste lådan som bäst passar i ett specifikt fall får sälja och leverera sin låda till respektive biltillverkare.

T ex så vågar jag förmoda och generalisera att samma grund-transmission kan vara billigare när den levereras till Kia än när den levereras till BMW. Bl a därför att BMW ställer fler och högre specifika krav på bl a teknisk funktion, styrsystem etc, än vad Kia kan göra. Främst pga att BMW-kunden är beredd betala ett mycket högre pris för sin bil än Kia-kunden och för att den genomsnittliga BMW-kunden ställer sannolikt högre krav på lådans funktion än vad Kia-kunden gör.
Men i grund och botten är det samma transmission, t ex samma drev, i båda bilarna. Detta trots att det t ex i tidningarnas biltester, eller vid egen provkörning, kan verka som att det skulle vara helt olika växellådor i bilarna.
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008

Den här killen byter olja i sin DCT låda,och när man ser filtret/oljan så känns det inte så dumt att byta oljan och filtren i dessa lådor.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Se där, det är nog mycket klokt att byta olja och filtren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.