|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick mitt besked från verkstaden idag där min bil står. Turbon har gått samt sugit ur all olja ur motor så cylinder 3&4 läcker. Kostnadsförslag från verkstad där jag får en beg motor med ny turbo för 65 tusen. Vad har jag för val? Help | |
|
Analysen? Varför hände detta? /M Mina bilar: Länk |
|
|
Började med felkod på drivlinan och ingen respons från turbon.Var 2 km från bostaden så jag körde lungt hem.Felsökte bilen när ja kom hem och fick felkod 244C00.boost pressure to low. Provkörde bilen efter felsökningen och turbon fungerade som vanligt igen. Morgonen efter påväg till jobbet dyker felmeddelande om drivlinan upp igen och hinner knappt reagera innan jag ser kraftig vit rök från bilen samt den tappar fart. stannade med en gång och blev bärgad till verkstad. Verkstaden har konstaterat turbon har skurit.Den har dratt ur all olja ur motorn så 3 ans och 4:ans cylinder läcker. dom har gjort kompressionstest säger dom. Fanns ingen olja alls kvar i motor säger dom. kollade ändå nivån dagen innan |
|
|
Hur långt har bilen gått och hur gammal är den? Har du försäkringar kvar på den? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den hade gått strax över 18 tusen mil. Första registrering 2010-10. Bmw försäkringar är ju 12000 mil eller 8 år. det som träder in först. Kände mig lite lurad men ändå inte :) |
|
|
Hur länge har du haft bilen? Vid beg.köp ingår vissa garantier hos de seriösa handlarna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Köpte den i Januari privat dessvärre. Första bilköpet som gjordes privat med :(. Alltid gått via handlare innan. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hur kan en turbo suga ur all olja ur en motor på en så kort tid? Låter helt orimligt. Röken borde ha varit blåaktig om oljan hade förbränts, men det finns ingen chans att flera liter olja förbränns på så kort tid. Om röken var vit låter det mer som att topplockspackningen har gått. Att motorn har blivit skadad är det inga tvivel om, men förklaringen varför låter orimlig. |
| Jag tycker också det låter underligt, många bilar får turboras utan att motorn havererar. Symptomen för en turbo som går sönder är just att det bolmar vitt och det är ju olja som förbränns, men att den skulle suga motorn torr på så kort tid låter knepigt. Be att få se kompressionsprovet. | |
| Det lustiga är att bilen startade och jag körde ca 10 meter från bärningsbilen och in på verkstadens parkering. Borde inte motorn varna för oljenivån då? Bilen lät som vanligt också. Röken var kollosalt kraftig vit och jag kunde inte se ut genom bilen. De rök en bra stund efter motorn var avslagen. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Den borde ha varnat för oljenivån då, om nu inte givaren är trasig. Men gick bilen och lät som vanligt är det troligtvis turbon som är trasig. Som Ferlin sa, be om att få se papper på komp-testet. Luktar lite som att de försöker dra en rövare. Som jag sa innan, förbränns olja blir röken lite blåaktig (visst den är "vit" men åt det blåa hållet). Kanske svårt att se om man inte tänker på det. |
|
Har en kusin som jobbar på Jarls i helsingborg. Väldigt ovanligt att motorn skulle haverera pga turbon sa han med. Han skulle kolla på måndag vad dom skulle tänkas ta för ett motorbyte om det nu krävs . Om inte kanske jag kommer undan något billigare då dem kan plocka hem delar snabbt från tyskland. Tror även dom besitter lite mer kunskap om dessa bilar än vad en mekonomen verkstad gör. Måste tacka alla för era kommentarer och råd. Grymt bra med detta forum |
|
|
Lyste oljetryckslampan någon gång? Förbränd olja brukar vara blåaktig, men om riktigt stora mängder förbränns så blir röken vit. Men då pratar vi om mycket värre rök än dimman i Lützen. Jag skulle spontant be om en second opinion hos en annan verkstad, känns som att även om nuvarande verkstad har rätt så kan det inte bli mycket dyrare hos någon annan verkstad så du har liksom inget att förlora... |
|
| Ingen indikation på oljelampan innan eller efter. Svårt o säga med röken men det vart sjukt mycket enl min syn. | |
|
Om oljenivån blir för låg får man tydlig varning, i god tid innan all olja har försvunnit ur motorn. Först varning för låg nivå och sedan varning för lågt oljetryck. Detta oavsett vilka andra fel som finns på motor/turbo etc. Vid turbohaveri blir det ofta väldigt mycket vit rök (man upplever den i vart fall som vit). Så turbohaveri låter troligt. Men tubohaveri leder inte fram till motorhaveri, åtminstone inte i normala fall. (Däremot kan ju brist på olja i motorn leda fram till först turbohaveri och sedan motorskador?) Varning för fel på drivlina tycker jag låter lite märkligt i samband med fel på turbon. Men jag är inte insatt i de olika indikationerna, vad som visas och vad det betyder. Men i min värld borde man får varning för motorfel och inte transmissionsfel/drivlina. Men oavsett vilken varning man får, av varningssystemet eller en varning för att bilen "känns" som den uppför sig fel så kollar man väl alltid olja och vatten innan man startar motorn igen? Kompressionsprov och täthetsprov är väl lite olika saker? Jag har varit med om vid flera tillfällen att "mekanikern" inte har utfört test/prov på korrekt sätt och fått felaktigt resultat. Rent allmänt brukar väl inte turbon haverera så tidigt som vid 18 000 mil, om inte mänskliga faktorn har ställt till med något. Motorn, vad gäller dess grundkonstruktion, havererar i princip aldrig vid 18 000 mil om det inte finns någon annan orsak, t ex handhavandefel/mänskliga faktorn, och t ex att den pga detta har fått för lite olja. De extremt långa bytesintervallerna för motoroljan kan väl iofs riskera förkortad livslängd på turbon, men ändå väldigt ovanligt så tidigt som vid 18 000 mil, om bilen blivit servad på rätt sätt. Jag tror det finns en chans att motorn fungerar helt ok efter turbobyte. (Om det nu inte är så att motorn körts utan olja?) I detta fall, precis som i nästan samtliga liknande fall, är jag ganska övertygad att vi inte har fått all info. Eller så saknas info vad som hänt hos tidigare ägare, etc. |
|
| Turboaxeln på just dessa motorer krånglar ganska ofta vet jag. Finns exempel på 7000 mil där turbon börjat krångla. | |
|
Tjena för allt i världen håll dig ifrån mekonomen de har minst 100% prispåslag på seriösa firmor,fan en sån motor kan inte kosta mycket på bildelsbasen så kolla lite extra.65 t lät ju horribelt! Mvh Pär |
|
|
Idag när jag var hos verkstaden fanns det inget papper att visa mig på kompressiontest. Ja frågade hur dom fått fram att motorn var kass. Han var inte riktigt klar med felsökningen fick jag till svar. Men han kunde nog få fram lite billigare delar så ja landar på 50 tusen. Bilen går även att köra sa han men drar olja. Kommer bärga bilen till en annan verkstad som jag har förtroende för. |
|
|
Ja de försökte allt... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Och hur kan mekanikern veta att motorn drar olja? Vad menar han är orsaken till detta? Hur kan den ha varit "tom" på olja utan varning för oljenivå och i nästa steg varning för oljetryck? Om oljetrycket blir för lågt måste man väl få en väldigt tydlig varning i bilens system? Även om turboaxeln brukar krångla, även om den går av och/eller turbon havererar, så innebär det ju inte att själva motorn havererar... |
|
|
Nej, här luktar det nog blåsningsförsök från verkstaden! Vilken verkstad är det som kör en rövare? Låt en seriös och kunnig verkstad titta på ditt case och se vad de kommer fram till. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.