AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.460

M30B32 går varm vid tomgång

Sida 3 av 3
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej igen,
Det blev några konstiga meningar där. Skriver på telefonen...:-/

Jag är allt annat än expert på bilel, men med allt du gjort så låter det som om felet är hos mätaren. Jag har också hört påståendet att när SI-batterierna blir dåliga så är de första symptomen att tempmätaren börjar rycka. Sedan att varvräknaren kan spöka sedan fler instrument.

mvh Fredrik

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Hej Fredrik! Kontakterna är rengjorda, och givaren är kontrollerad. Var inne på samma banor som dig om att det var något vajsing med mätaren, så jag installerade en helt separat mätare (ny givare, nytt kablage samt en ny mätare). Dessvärre presenterade den samma temperaturökning som tempmätaren i instrumenthuset, dock lite mindre ryckigt.

Vattenpumpen skall bytas till en med "rätt" impeller. Se tidigare inlägg för detta :)
@US, allt inom AC-väg fungerar. Elfläkt går igång när den skall etc etc.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Ok! Då missade jag det inlägget... :-)
Jag önskar dig verkligen lycka till!

mvh Fredrik

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
US
547
US
850 iA -92
Det är inte så att AC går varm så kondensorn blir varm och värmer kylaren vid stillastående?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Makmak56 : Kom du närmare en förklaring kring det här? Är ju lite nyfiken på om byte av vattenpump gjorde någon skillnad.

Nu är det ju i och för sig mer eller mindre vinter så jag antar det lagts lite på is för tillfället...
Hej! Juste, har fullständigt glömt att uppdatera här.

Vattenpumpen byttes till en med "OEM"-impellrar, motorn backspolades utan någon tillstymmelse till "okända" partiklar.

Samma fenomen uppstår.. Har luftat systemet som ett as, och är 99,9% säker på att det inte finns något luft kvar..

Funderar på om jag bara skall backa och börja om på ruta 1 igen, plocka isär allt och göra om det.. Vet inte hur mycket litteratur jag har läst, och kan verkligen inte komma på vad som är felet. Allt är följt till punkt och pricka..

Senast jag handskades med detta problem var i Augusti, sen dess har bilen fått stå och skämmas (om inte jag) i garaget, dock med en påbörjad renovering av bakaxeln.. Känns meningslöst att rota i detta problem nu under depressionstiden aka vinterhalvåret, då jag gärna vill kunna ta en sväng, då problemet uppdagas av detta.

Motivationen finns kvar, men hur länge då?
Fick en liten fundering! Är högst troligt att jag skjuter i mörkret nu, men kan det vara så att expansionslocket har en bidragande faktor?

Tidigare har det suttit ett expansionskärl med ett plastlock, se bild: Länk

Men sitter nu idag ett expansionskärl med ett annat utförande, se bild: Länk

Nu tror jag inte på att detta är problemet, men jag nyper tag i allt jag kan tänkas komma på.

Om jag läser på realoem så är det gamla locket klassat för 1,2bar och det nya locket för 1bar. Det kan inte ha något att göra med trycket i systemet? Hittar inte heller något på nätet om man kan blanda dessa två. Nu är jag väldigt säker på att det inte är problemet, men som sagt så vill jag bara släcka alla "möjliga" fel.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Termostaten du bytte var det en orginal? Vill minnas att det sitter en liten bricka i "botten" på dessa termostater. Meningen med den är att stänga bypassen då termostaten öppnar. Ett långskott men du skulle kunna få dessa problem om den inte stänger bypassen ordentligt då termostaten öppnar.
Hej! Termostaten är original (ny) och är av den "nya" sorten, samt termostathuset är original (ny) och är också av den "nya" sorten med "A" stämpeln. Har även kontrollerat att brickan stänger bypassen och att termostaten öppnar fullt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett defekt lock till expansionskärlet kan ställa till med en del märkligheter (exempelvis om det inte alltid klarar att bibehålla trycket gör ju att kylarvätskans kokpunkt sänks rejält och det börja koka på lokala ställen i kylsystemet).

Om det är 1.0 eller 1.2 bar bör ju inte spela någon roll. Som du säger fanns båda varianter.

Om jag minns systemet rätt så går det ju en liten spillslang ut från öppningen där locket sitter (ventilerar ut utifall locket till expansionskärlet öppnar upp sin ventil). Kan ju vara värt att prova att rulla ihop en pappersbit i änden av den spillslangen och se om den är fortfarande torr (och kvar) efter en "överhettningsincident". För om jag kommer ihåg rätt så ska inte locket till expansionskärlet öppna sig i normala fall.
Hm...Kylarlocken kan väl knappast var på 1 resp 1.2 Bar? 1 Bar är ju ganska exakt "normalt lufftryckt" utomhus. Det måste väl avses 1 resp 1.2 Bar övertryck? Öppnar locket vid 1 Bar så kan man väl lika gärna köra utan lock? Eller så har jag inte full koll på fysiken...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har helt rätt Dawwe. Inom alla områden brukar man ofta ta bort detaljer (för att förenkla och hålla allt kortare) när man pratar om tryck - vilket kan leda till alltifrån missförstånd till olyckor.

Är väl främst absolut och relativt tryck man slarvar med skulle jag gissa. I det här fallet så är jag ganska säker på att det är den relativa tryckskillnaden som man avser. Dvs ventilen öppnas när skillnaden i tryck är över 1 bar mellan "insidan" och "utsidan".
Menade såklart 1 resp 1.2 bar övertryck.

Som sagt, fumlar i mörkret, men tror själv inte på att det är expansionskärlet-/expansionslocket som är boven.

Har nu inte noggrant kontrollerat slangen från expansionskärlet. Men vet så mycket som att all vätska är kvar i systemet, och att den bör hålla någorlunda tryck då slangarna blir stenhårda.

Får se hur jag löser problemet! Skall börja på ruta 1 igen så får vi se hur det ter sig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det inte försvinner någon som helst kylarvätska så fungerar nog locket som det ska (om det råkar öppna lite då och då under tryck så bör det följa med lite kylarvätska samtidigt) - så antagligen ligger inte felet där heller...

Mycket märkligt detta...

Jo, min kommentar om genvägar när man uppger tryck var ju inte riktad mot Makmak56, det var en rent allmän observation att det är vanligt i allt från facklitteratur till att man ibland själv inte förstår vad man skriver :-)
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Vad har du för tomgångsvarv? Vad händer om du ökar några hundra varv från tomgången, går den fortfarande varm då?
Hehe, det är bara bra om hur ni förklarar allt, så fortsätt! :)

Locket är nytt, har även känt på den lilla ventilen som sitter under och ser att den rör på sig (ej låst eller dyl.)

Har för mig att tomgången är runt 750 - 800 rpm/min. Gasar man till efter att den börjar vandra lite så sticker tempen ner igen.

Jag funderar på om jag skall plocka isär termostathuset och verkligen se så att termostaten stänger "Bypassen". Vet att den blockerar när termostaten öppnar, men man kanske ska göra något form av täthetstest. Vet man om termostaten skall täppa bypassen till 100%?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.