AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.456

M30B32 går varm vid tomgång

Sida 2 av 3
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Vad har du för avgasvärden på den, går den lite snålt? Hur står tändningen?

MVH David Öfverdahl
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lovade ju återkomma med kylarvätskecirkulationsdiagram (varit fullt upp med track days både ons & tor), här nedan är för M30 och det är väldigt straightforward då dessa motorer är väldigt enkla (och robusta) i sin design:
Länk

Om det är en E24 -83 så är det L-Jetronic motorstyrsystem, eller är jag ute och snurrar nu?

Lite kuriosa : Kommer ihåg när jag glömde att justera in tändningen efter att ha fipplat med fördelaren på min E30 323i -85 (M20 med L-Jetronic) och jag startade upp den och sen stod den endast på tomgång - men jag började reagera på varför avgassidan blev så in i helskotta varmt trots att den bara stod på tomgång. Visade sig att tändningen var så fel det bara kunde bli (jag tror att jag bara slängde dit fördelaren och tänkte "det där ska jag justera nästa gång jag startar upp motorn" och sen glömde bort det).
Har haft fullt upp, och sedan så skulle man plötsligt börja jobba mitt i allt, så har ej hunnit läsa igenom era kloka tankar och svar förrän nu.

Skall försöka att svara på alla frågor så gott som möjligt, med reservation för att jag missar något.

- Toppen är kontrollerad efter sprickor, även blocket (okulärt) Kan säkerligen ha missat något, men känns relativt "safe" då systemet verkar vara helt tätt.

- Slangarna ska vara rätt kopplade, kan försöka rita upp hur det är draget. Ser snarlikt ut i verkligheten, så som på diagramet du länkade @bmw-slangen.

- Jag har en Motronic. Denna kan man väl inte ställa tändningen på, utan är väl en "timing control" som skickas ut från boxen till tändspolen som sedan går till fördelaren.
Kan inte svara på om avgasvärdena är bra, men den går otroligt jämnt på tomgång, och hostar eller pustar inte alls.

- Överhettningen har varit sen jobbet utförs, dvs från start.

Skall försöka få tag på en IR-Mätare och mäta lite, bra idé!

Kan det vara så att det är mycket "beläggning" i block och topp vilket gör att jag inte får tillräckligt med väta mot metall? Fast då bör det kanske inte vara problem vid tomgång.

Har stirrat mig blint på viskofläkten, så provade YTTERLIGARE en viskokoppling som jag även spänt (Spiral) så att den var något låst vid kallstart och verkligen nöp vid arbetstemperatur. (Vid arbetstemperatur gick inte fläkten alls att bromsa, lät som hesa Fredrik när motorn varvades. Bilen kördes ej med denna viskokoppling, utan stod endast på tomgång)

Tycker att motorn höll sig betydligt längre vid mitten än innan, dock steg den lite efter kanske 20-30 min tomgångskörning. Kan det varma vädret vara en bidragande faktor? Tycker dock att den ändå bör klara sig.

Går det att justera tändningen? Spridarna är ultraljudstvättade och kontrollerade, så dessa skall förhoppningsvis inte bråka.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, Motronic är ett motorstyrsystem där både tändning och bränsle är integrerat i ett och samma styrsystem (till skillnad från L-Jetronic där bränsle hanterades av en styrmodul och tändning hanterades av en helt annan styrmodul och dessa pratade inte med varandra).

Och i Motronic kan inte tändning justeras på något sätt.

Hmmm, Motronic i en E24 635CSi -83? Det var väl bara M88/3-motorn som hade Motronic så tidigt på en M30-liknande motor. Jag gissar på att man bytt motor/styrsystem vid någon tidpunkt eller hur?

Nu spelar det inte någon som helst roll för detta problemet, är bara allmänt nyfiken :-)

Nä, snarare isåfall att det är en enorm beläggning på insidan av kylaren - då det är där som värmen ska avges och där är det kritiskt att värmen överförs på ett effektivt sätt mellan de olika medierna.

Men nu har ju du en ny kylare så det borde inte vara det problemet (och dessutom är det inte några som helst problem när du kör).

Ditt experiment med viskokopplingen får mig likväl att tro att något inte är rätt med luftflödet kring kylaren/fläkten/fläktramen och allt där runtomkring. Men du har redan beskrivit att du har allt kring fläktramen och alla tätningslister korrekt installerade (dvs så som det var innan jobbet utfördes).

Knepigt detta...
Gällande Motronic och L-Jetronic så var väl brytpunkten från L-jetronic till Motronic någonstans runt -80? Jag har iallafall den "platta" fördelaren som sitter direkt mot kamaxeln, och inte den som är placerad 90 grader.

Är tämligen säker på att originalmotorn sitter (Svensksåld med många delar som endast tillämpar Svensk & Schweizsålda bilar).

Har försökt att läsa lite om just L-jetronic, men hittar inte riktigt så mycket, men är det en separat styrmodul för denna? Eller är den vakumstyrd och justerbar?

Ja, det enda jag kan tänka mig är att det är något med luftflödet vid tomgång. Men vad kan då vara felet?
Fläktramen sitter och tätar runt i kanterna.
Kylaren är ny och fräsch, och kylarvatten rinner lätt igenom denna.
Fläktbladen är åt rätt håll.
Remmen slirar ej.
Viskokoppling låst och snurrar på full fart.

Allt som har med "tomgångskylningen" är schysst liksom.. Detta fenomen uppstår även när AC:n är påslagen och att elfläkten står och tuffar..

Man har ju tappat lite motivation med att få ordning på problemet då jag verkligen inte hittar vad det kan vara, hur svårt ska det vara liksom?
Jag ska prova att genomföra detta test nu när temperaturen har sjunkit, för att se ifall den ter sig likadant.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
"Sen jobbet utförts"
Byte av topploclspackning ??
Felaktig packning som kanske saknar nått hål, eller sitter fel.
Det har hänt förr. Tex äldre modell av packning som passar, men inte är helt lika.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, du har rätt Makmak56 - kom tidigt till E24 (och även E23) och runt 80/81 som du säger. Jag som blandar ihop det med andra modeller och senare versioner av Motronic (1.2/1.3). Har ovanligt dålig koll på just E24 - det hände en hel del under denna seriens levnadsår.

L-Jetronic däremot har jag lite bättre koll på. Motronic är ett engine management system, vilket betyder att systemet tar hand om både bränsleinsprutning och tändning (och mycket annat).

L-Jetronic (där L står för Luft) är däremot endast ett bränsleinsprutningssystem, tändningen hanteras inte av L-Jetronic. Till L-Jetronic finns mycket riktigt en styrbox som tar emot lämpliga insignaler och styr sedan spridarna så de skickar ut rätt mängd bränsle. Det finns INGA justeringsmöjligheter på dessa bränsleinsprutningssystem.
Du kan se min L-Jetronic styrbox ligga nere på kakburken på passagerargolvet i bilden nedan. Även om styrboxen ser likadan ut som en styrbox för Motronic så är det stor skillnad - som nämnts tidigare så är L-Jetronic endast ett bränsleinsprutningssystem och kontrollerar INTE tändningen.
Länk

Tändningssystemet består av en traditionell fördelare (blockmonterad i mitt fall), tändkablar, en tändspole och en tändmodul som styr tändspolen. Förändringar av tändpunkten är både vakuum- och centrifugalstyrt.
Inne i fördelaren sitter en traditionell mekanism som justerar tändningen mot varvtalet (centrifugalstyrt).
Kopplat till fördelaren sitter även en vakuumledning från insuget som också justerar tändningen mot vakuum i insuget (dvs belastning).
Men kopplat till fördelaren sitter även en andra vakuumledning från insuget som går via en magnetventil och som *tidigarelägger* tändningen vid lämpliga tidpunkter (dvs i hastigheter över 65 km/h och om man har 4:e eller 5:e växeln i lagd).
Här är ett schema över just detta
Länk
Och här kan du se motorn, den blockmonterade fördelaren (inga tändkablar inkopplade här), tändspolen (med plastpåse över sig) och uppe på torpedväggen bredvid säkringsboxen sitter det en svart liten dosa som är tändmodulen.
Länk

Vill man få en bra översikt över de tidigare system så kan jag rekommendera boken "Bosch Fuel Injection & Engine Management" av Charles O. Probst!
Rolig läsning!

@Isåkare, topplockspackningen är bytt. Var noga med att kontrollera att packningen speglade den gamla.

Jag får se hur jag hanterar detta mysterium!
Fick mig en liten tanke! Tänkt om det har lossnat-/hamnat skit någonstans som stryper flödet, vilket gör att den kyler bättre när motorn varvas (Kyler lika bra i 20km/h som 100km/h).

Om detta är fallet, tror ni att en "backspolning" hjälper? Dvs om jag monterar loss vattenpumpen och sedan flödar igenom en massa vatten och rengöring från returen så att det forsar ut från där vattenpumpen sitter. Tankar?
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har läst genom hela tråden nu från början. Har du kontrollerat temperaturen med något annat? Tex stektermometer,ir-termometer eller dyl?

MVH David Öfverdahl
Har endast kontrollerat temperaturen med en externt temperaturgivare och mätare. Denna visade mot min förmodan likadant som mätaren i instrumenthuset. Utöver detta har jag ej kontrollerad temperaturen på andra sätt.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Ok då är det alltså konstaterat att det är en temperaturavvikelse. Hur varm i c° blir den? Hur ser expansionskärlet ut på dessa? Nytt lock?

MVH David Öfverdahl
Hade samma problem på en 535i E34 för 16-17år sedan, visade sig efter MYCKET felsökning vara några plastbitar från änden på kylar anslutningen (där stora slangarna är anslutna) hade spruckit och fastnat i en av dom små slangarna till expansionskärlet. Ny kylare och rensade slangar sen fungerade allt fint igen.
En liten uppdatering

Systemet backspolat, fick inte ut några större partiklar eller dylikt.

Något jag inte tänkte på vid montage av den nya vattenpumpen är att "rotorn" ser annorlunda ut på den nya kontra den gamla.

Det ska väl inte alls spela någon roll nu, men någon som har kännedom ifall någon av dessa designer har sämre-/bättre flöde?

Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det där känns inte bra. kan nog bli en hel del backläckage vid låga varv.

FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, måste ju erkänna att det där ser lite suspekt ut.

När jag renoverade min M30B35 runt 2007 så köpte jag en ny vattenpump på Mekonomen och den hade den vanliga designen som man förväntar sig.
Länk

@Makmak56 : Vilket märke var det på vattenpumpen du köpte?
Bladen skär åt samma håll, men vid närmre titt så är det ett väldans glapp mellan "rotorn" och pumpen, vilket säkerligen sänker prestandan.

Ouppmärksam som man är så slängde man på den nya pumpen i tron om att allt nytt är bättre än det gamla..

Gillar den gamla designen bättre, har dessutom aldrig sett en pump med sånna blad!

Okänt märke, dock köpt på schmiedmann.. Detta är faktiskt inte den första delen jag beställt som ej matchar originalet!

Nåja! Får prova att byta tillbaka till gamla pumpen, nu känns det som att jag ser ljuset i tunneln, håll tummarna för mig!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Ja, det gör vi!!

FAF
US
547
US
850 iA -92
Fungerar AC:n?
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej,
Nu har jag bara läst första sidan i tråden och ögnat den andra...
Men det kan vara så att du inte har tillräcklig kontakt någonstans.
Jag har haft snarlika problem på B7an. P den kan man dock se oljetempen i grader så och den har alltid hållit sig på för bilen normal nivå.

Men inför att jag skulle ta den till Tyskland förra året så ville jag naturligtvis ha en mätare som uppförde sig.SI-batterierna är f.ö. bytta. Jag frågade runt, och luftade länge och väl. Ingen skillnad.

Slutligen gjorde jag rent alla jordningar jag kunde hitta och gjorde rent stift och kabelskor till givare. När jag var klar slutade mätaren att rycka.

Efter ett tag började dock symptomen komma tillbaka igen. Men den höll sig hela resan i alla fall!

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.