|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Önskar lite konkret rådgivning i djungeln. För ett par dagar sen klagade sambon på att bilen, en E61 med 20k mil på mätaren, skrek om "ökad batteriurladdning" i navin. Försökte därefter köra både laddning och rekondläge med min Ctek-laddare men båda försöken slutade med fail, laddaren indikerar trasig cell eller liknande. Kollade bak och var ett 90Ah BMW-original som satt där, hög tid att byta kanske. Köpte ett nytt 95Ah AGM och satte dit. Kodade in ett 90Ah eftersom 95Ah inte finns som val. Men i morse kom samma felmeddelande upp igen. Verkar komma när den stått en natt eller längre stund. Har krabbat nu ikväll utan att komma fram till någonting. Fattar inte vad som drar ur batteriet... Nya batteriet låg på 12.6V med bilen avstängd. Väl uppstartad så låg det runt 14.1V när generatorn pumpar på. Med tångamperemeter, dålig sådan, kommer jag fram till; Vid tomgångskörning på uppfarten, ca 6-7A. Direkt efter avstängd, ca 300mA. Efter en stund i "SleepMode", ca 50mA. Kan IBSen paja så den tror att nåt drar ur när det egentligen inte gör det? Någon som har andra tips på hur jag går vidare? Mvh / Robin | |
|
Kollat felkoder? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
thekinglives |
Du skriver att du kodade in....Du behöver utföra en procedur som heter "registrera nytt batteri" detta för att just ibs ska ladda och övervaka batteriet korrekt. Ladda batteriet fullt över natten, utför sedan batteri registreringen. Använd sedan bilen normalt utan att småladda batteriet, efter några dagars användning borde den hittat in i rätt gängor igen, såvida du inte har ngt fel på ibs en. |
|
Thekinglives, det var en bekant med Carly som utförde det men är rätt säker på att det är registreringsproceduren han körde. Finns det andra sätt så det kan gjorts fel menar du? Sverige, det låg jättemånga felkoder i sedan gammalt, vi rensade rubbet när vi reggade batteriet. Den enda som då dök upp igen var en felkod på glödstift nr6. Därefter har inte min egen OBD-adapter velat hänga med, så svaret är nej. |
|
|
Nyfiken på denna.. har haft detta hela vintern, bytt batteri, IBS, mjukvara, sensor till CA systemet. Larmet är kvar, BMW kan inget göra tydligen.. Bilen vaknar ur sleep mode. Har du comfort access @elmgren ? |
|
| Iggeman, japp. Har googlat mig till att många verkar ha fått det till att CA år orsaken. Joxade som fan med låsa/låsa upp i olika dörrar igårkväll. I morse så var faktiskt inget urladdningslarm... | |
|
Enligt BMW brukar de se direkt när det är CA strul i loggen. Jag är inte så säker på det.. Har kollat många internationella sidor, kan vara en modul som är fuktskadad i bagaget, antenner, sensorer.. det knepiga är att mitt larm kommer ALLTID vid minus grader, har hänt vid plusgrader men sällan. Verkar vara otroligt knöligt att komma på vad som är fel. Finns ju olika larm man kan få tydligen, mitt är "Ökad batteriurladdning vid stillastående". |
|
|
Nja inte säkert att bmw kan se om CA är trasig eller tjuvar på ström hade min e60 för felsökning för nåt år sedan finns även tråd om det BMW tog 4000 för felsökning utan att hitta felet vilket jag påpeka att jag misstänker CA .. väl hemma plocka jag isär dörren och hitta felet i förra dörren. BMW ljög dom hade inte kollat dörren. Har du CA är det ide att kolla upp det , bästa är ju bara plocka bort säkringen till CA kolla om felet kvarstår. Du kan även prova plocka bort IBS kabeln för att utesluta den med!. |
|
|
Intressant. Jag har ny IBS på min. Löste du dörrproblemet själv? BMW vill ju bara byta ut handtagen, känns som dessa borde gå att laga om det är något litet fel? Mitt problem är att jag upplever det till 100% vid minus grader och vid plus kommer det någon enstaka gång bara.. |
|
| En sak till ni bör ha koll på lång sökt men ccc/cic är den trasig kan den hålla bilen vaken så den inte går på sleep mode. Bara att ha tålamod och sitta kvar i bilen och lyssna surrande eller liknande då det finns fläkt i enhet som går konstant ett svagt ljud. Ett billigt stetoskop kan vara hjälp på vägen. | |
|
Jag ifråga satte med mekanikern först så han att han hade dementerat dörren sen när jag kom hem och dementera dörren såg jag att det glappa var också vinter vill jag minnas. Jag löste problemet genom att dra bort säkringen till CA som sitter i handsfacket nr 36 eller 37 vill jag minnas. Ca är inte BMWs expertis och en meningslös option i min värld |
|
| Ursäkta skriver lite konstigt då jag skriver med mobilen. Demontera menar jag förstås. | |
| Vad är CA system som ni pratar om?? | |
| CA är Comfort Access. | |
| Varför inte investera i ett nytt batteri?? | |
|
Det hjälpte inte AnderZ007 - nytt batteri för 6500 och felet kvarstår på min bil. Men varför kommer detta oftast i minusgrader? Någon som kan veta? |
|
|
Nu vet jag inte 100 % säkert hur kodningen sker vid batteribyte då jag inte gjort det, men sker även registrering av nytt batteri automatiskt då? Om inte kan det vara så att bilen tror att det fortfarande sitter ett gammalt slitet batteri i bilen och ger varningar pga. det. Dvs. det är viktigt att nytt batteri registreras i styrsystemet så att IBS vet att den ska utgå från "nollställda" värden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dök upp i morse igen, "ökad batteriurladdning" Återigen, när jag kollat så går den i sleep och stömförbrukningen därefter är löjligt låg. Ska åka och se om BMW kan läsa ur några felkoder. Annars ska jag testa labba med CA-säkringen. |
|
| BMW monterade batteriet, därefter haft den inne 5 gånger till, bytt IBS bland annat. Så jag räknar med att kodningen är korrekt.. Blir spännande att se vad du kommer fram till @elmgren - skriv efteråt! | |
| Iggeman, får man fråga vad du fick ge för ny IBS-sensor? | |
| 2500? Minns inte riktigt men där omkring.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.