AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.398

f11 -11 530da Vinglig i vinden

Sida 5 av 5
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Min F11 530d xD har nu gått 7000 mil och jag har precis varit inne för fyrhjulsinställning.

Tidigare hade jag på bakdäcken något ökat slitage på insidorna, särskilt höger. På framdäcken hade jag något ökat slitage på ytterkanterna, särskilt vänster. Inte jättemycket slitage men ändå rätt tydligt när däcken totalt sett blivit typ halvslitna.
Tycker också att bilen har upplevts mera "sidvindskänslig" än tidigare och kanske framförallt mera spårkänslig vid spårig asfalt, särskilt tydligt under inbromsning då den vill självstyra när man går upp/ner i spåren och den liksom rider på kanterna.

Jag diskuterade mina problem med en kunnig mekaniker och han beaktade mina synpunkter och gjorde alla justeringar.
Tyvärr har jag ännu inte fått protokollet, men jag kan med blotta ögat se att jag nu har mycket mindre camber på bakhjulen.
Känslan i bilen blev en helt annan.
Mycket positivt och jag kan bara banna mig själv att jag borde ha gjort det långt tidigare!
Spårkänslighet och känsla av "sidvinds-känslighet" är borta. Jag har testat att bromsa in och ut ur spåren på samma slitna vägavsnitt som jag tidigare tydligt kunde känna problemen, men nu är de borta.
Slitagebilden får väl visa sig med tiden men jag förmodar att jag nu har ett jämnt slitage och att däcken kommer hålla minst 500 mil längre än tidigare (?).

Lite överraskande också att efter justeringen är däckljudet på viss asfalt och i vissa hastigheter märkbart lägre än tidigare.

Ang däckljudet, och mht ovan inlägg, så vill jag påpeka att jag upplever att däckljudet ganska plötsligt ökar markant när däck uppnår ett viss slitage.
När man bytt till nya däck upplever man lägre ljud och det kan hålla i sig en god stund för att sedan plötsligt, eller på relativ kort tid, öka markant.
Min upplevelse är att slitna däck ger mycket högre däckljud.

Jag kör Pirelli icke runflat.
(Bilen levererades ny med Bridgestone rft men att skippa dessa s k däck var den första och bästa åtgärd jag gjorde på den då nya bilen.)
Jag kör 245/35-20 respektive 285/30-20, som ger exakt samma rullomkrets fram/bak.

Denna typ av hjul, relativt breda med låg profil, gör självfallet att den blir känsligare och att eventuella små fel märks så mycket tydligare. Detta gjorde nog att jag länge accepterade den tidigare dåliga känslan och slitaget, men där gjorde jag fel. Fyrhjulsinställning borde ha varit gjord långt tidigare.

Nåja, fåfängan har väl sitt pris...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad var det för fabrikat på bussningar/länkarmar?
På många lite dyrare bilar är det "hydrolager" i bussningarna, vilket innebär att de är oljefyllda för bästa komfort.

Köper man billiga delar kan det vara "vanliga" bussningar som är styvare och genererar mer ljud in i bilen...

Är det RFT-däck eller vanliga dito?
Hur ser slitaget ut - är de konstigt slitna med "klackar" eller liknande så kan nya delar och hjulinställning gjort att däcken jobbar med andra vinklar med mer ljud som följd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ulf530- Felaktig toe in gör att hjulen inte rullar vinkelrätt mot spåret och då ökar slitaget på in- eller utsidan, beroende på hur toe är fel.
Detta "skrubbande" gör också att ljudet på vissa underlag kan bli högre...

En mer aggressiv toe in kan dock stabilisera bilen så den blir mindre nervös.

När jag lät göra en fyrhjulsinställning på F31:an för något år sedan, justerade han toe in till maximala tillåtna värdet för att få en mer stabil bil som även flyttade ut slitaget på bakvagnen - dock blev det lite väl stabilt (kändes "sävlig") och slitaget på däcken blev lite konstigt - de slets mer i ytterkanten. Dock jämnt och fint slitage utan konstiga klackar eller liknande, men spårdjupet i ytterkanterna på däcken var typ 1-2 mm grundare än innerdelen av däcken. Om man ställde däcken på plant underlag lösa, såg man att de lutade lite utåt.

Nu lät jag göra en ny hjulinställning där de även viktade ner bilen (som BMW anger i sina instruktioner) samt att värdena ställdes på "bör-värdet" exakt. Nu är bilen betydligt mer "allert" eller känns som en BMW igen (kändes tidigare som en gammal Audi om man ska överdriva lite) utan att vara överdrivet "nervös" eller spårkänslig längre.
Hur den sliter däcken är lite tidigt att uttala sig om men känner man med handen över slitbanan efter körning är temperaturen i princip jämn över hela ytan, tidigare var det märkbart varmare i ytterkanterna av slitbanan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Det var Bilstein länkarmar.

Vi satte Toe-in på 0,07 grader dvs precis på gränsen för toleransen.
Däcken är inte slitna snett vad jag kan se. Om möjligt lite varmare på ytterkant än innerkant när jag kört långt. (vad de nu betyder)

Det är inte RTF, utan GOODYEAR EFFICI GRIP PERFORMANCE XL som nu gått 2500mil

Jag skulle också tro att detta handlar om hjulinställningen.
Får väl vänta till efter sommaren och se slitaget då.
Återkommer i ärendet.

Vill bara tillägga att den inte är lika vindkänslig men ffa spårkänslig. Och det beror ju på däcken. Jag ska nu börja laborera med trycket. Har just nu 3.0 runt om. Och det är inget bra.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Nu provade jag att skifta framhjul med bak.
Det blev mkt bättre. Så troligen är däcken lite slitna ändå!

Det där ljudet som jag hört tror jag nu komma från mina nya frambromsar.
När jag trycker lätt på bromsen så slutar det.

Det kan alternativt vara bromsplåten som ligger för nära skivan och skapar nått ljud.
Den fick jag nämligen böja till lite eftersom man varit på den så den gick emot när jag tog emot bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.