|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Nu när jag bytt till sommardäck märker jag att bilen är så jävla känslig i vinden. Vilka däck rekommenderar ni som gör bilen mindre vindkänslig? Per | |
| Vad har du för uppsättning nu? strl, bredd osv | |
|
Enl dokumentet är det Bridgestone 225/55 17 Rätt slitna. Så jag tror ju att det har lite med saken att göra. |
|
|
Är du säker på att det är vindkänslighet du upplever? Mer vanligt och troligt är spårkänslighet - slitna däck i allmänhet brukar bli det och slitna RFT-däck i synnerhet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, men även spårkänslig. Kört samma väg hela tiden med och utan vind. Stor skillnad i vindkänslighet. Känns som min gamla e39:a igen. Den var hemsk. |
|
|
Vindkänslighet brukar bero på felaktig hjulinställning och/eller slitna delar i chassit (t ex. leder/bussningar/bärarmar/stötdämpare). Hur långt har bilen gått? När byttes stötdämpare senast? När byttes bussningar/leder senast? Kontrollera även lufttrycket i däcken - det kan göra stor skillnad om det är fel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
15k mil har den gått. Ingen aning om det är bytt något. Men med vinterdäcken funkar den som den ska. Men tack för tipsen. Ska kolla Trycket. Även om dom justera det på däckfirman. |
|
|
Nu har jag kör 3000mil till med min fantastiska bil. Vingligheten avtog med rätt ringtyck. Dvs högre än spec. Nu har jag sedan i våras fått nya Good Yeardäck. Gjorde hjulinställning. Allt frid o fröjd. Fram till i höstas. Nu är den sjukt vinglig igen. Åkte till verkstaden för att kolla leder och bussningar. Allt satt stenhårt. Inget glapp nånstans. Däremot säger flera källor att Däck från däckonline inte har samma kvalitet som de man köper på tex däckia el likn. Även om det är exakt samma däck. Det skiljer tydligen på styvheten bla. Och det är ju kass på en bmw. Nån mer som varit med om detta? |
|
Transocean |
Det är nog inget fel på däcken. Däremot tror jag att dina stötdämpare kan vara rätt så slut. Dämpare börjar tappa en del av prestandan redan efter 5000 mil så om din har gått 18 000 mil med samma dämpare är dom inte längre som dom skall vara. Min förra 320 - 11 var också något vindkänslig och jag bytte dämpare till Bilstein B4 vid 8000 mil. Blev som dag och natt. Kan ingenting annat än rekommendera stötdämpare från Bilstein. Att stötdämpare fungerar som dom skall är avgörande inte bara för vindkänslighet utan även för bromsförmågan. När det gäller däckonline så tror jag att det är ytterst osannolikt att stora däcktillverkare så som Goodyear medvetet skulle tillverka sämre vara till Europas största däckhandlare och bättre däck till lokala gummigubbar :-) |
| Röstar på stötdämparna jag med. Min polare hade exakt samma symptom nya dämpare gjorde bilen som ny enligt han. | |
|
Att däckonline-däck skulle vara sämre än de som lokala däckhandlaren levererar anser jag vara ren BS (som sprids av våra lokala däckhandlare när kunderna frågar varför de är så dyra) - däremot kan det finnas specifikationer (OEM-märkning, LI och hastighetsklassning etc.) på vissa däck som säljs av DO men som inte säljs via din däckhandlare men som vid första anblicken "heter samma", så det gäller nog att kolla noga så det är samma däck du jämför! Upplever du den typen av problem och bilen har rullat 18000 mil eller mer, är det nog rimligt att börja kolla skicket på och kanske byta stötdämparna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fan. Det var de ända jag INTE kolla på verkstan. Går det att kolla själv? När jag nu smäller på vinterdäcken nästa vecka. O problemet kvarstår. Då är det bekräftat. Då får jag nog byta dämparna. |
|
| Pumpa 2,2 fram och 2,5 bak så ser du skillnad direkt. | |
|
2,2 fram och 2,5 bak låter lite lågt imo, skulle nog sagt snarare 2,6 fram och 2,9 bak. Körde själv med 3.0 bar runtom med min F11. Upplevde också samma vinglighet när jag fick den från fabrik, pumpade upp däcken till ovan löste problemet. Nya G30 rekommenderar 2.9 fram och 3.1 bak med 17". Men om problemet kvarstår med vinterdäcken (som fungerade innan) så kan det vara dämparna. Min F11 gick bara 5000 mil innan vi skiljdes åt. /P-O |
|
|
Min F11 är supertung, Väger 2.2 ton enligt registreringspappren. Då behövs massor med lufttryck i däcken för det ska vara stabilt. |
|
|
"Min F11 är supertung, Väger 2.2 ton enligt registreringspappren. Då behövs massor med lufttryck i däcken för det ska vara stabilt. " Beror väl ändå på vad det är för lastindex på däcken också. 2.2 bar med lastindex 105 klarar betydligt mer vikt än 2.2 bar med lastindex 95. |
|
|
Nu sitter vinterdäcken på. Provkörde och det var lite vinglingt. Men det blåste också regält. Men det är inte samma känsla. Känns bättre. Ska prova lite fler turer så får vi se. |
|
|
Nä, det är helt kass. Provat massa olika ringtryck. Vad är det med stötdämparna som kan göra bilen vindkänslig? Är det bara BMW som har detta felet? Finns det på något sätt att kolla dämparna enkelt? |
|
| Vid vilka hastigheter är bilen vinglig? Är det mycket spår i vägen där bilen är vinglig? Kan vara något hjullager som är dåligt, tex bak, fast det inte märks när man drar i hjulet med händerna när bilen är upphissad. Fick du något protokoll när det gjordes hjulinställning? | |
|
Man kan nog säga att det är alla hastigheter över 50. Mer påtagligt på motorväg. Bara vinglig i vind. Från ca 3-5m/s Ratten och styrningen är otrolig känslig. Räcker jag kör över en linje i vägen så styr den upp där lite själv. Ja jag fick protokoll Vid inställningen. Men bilen funka utmärkt efter inställningen ca 6 månader I somras hade jag kraftiga vibrationer i ratten vid inbromsning. Kom mer er hjälp på att det var beläggning på skivorna som kunde bromsas bort. Men körde med dessa vibrationer en månad och tycker att den blivit vinglig efter detta. |
|
|
Min erfarenhet är att när man upplever bilen som sidvinds-känslig och känslig för spårig vägbara kan det bero på felaktiga hjulvinklar i bakvagnen. På ett par olika BMW har jag fått justera hjulvinklarna bak och sedan fått känslan av en "ny bil" och den har fungerat så som jag förväntar mig att en BMW ska göra. Före justering har jag också haft problem att sommardäcken haft ökad slitagebild vid insidan av däcken och även detta problem har försvunnit efter justering. Det finns fler än jag i detta forum som har gjort motsvarande erfarenheter och som har låtit en riktigt kompetent gummiverkstad justera hjulvinklarna bak med lyckat resultat. Testa sökfunktionen så finner du nog flera olika trådar om detta ämne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.