AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.404

f11 -11 530da Vinglig i vinden

Sida 4 av 5
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Tyvärr sket sig bytet med stötdämparna. Man hade hittat ytterligare problem.
Länkarm bakre undre var tydligen glappiga.

Skulle detta kunna medverka att bilen blir vinglig? Vad tror ni?

Får i alla fall beställa även dessa och boka på nytt.....
bl
2.294
blixten
325i -88
Absolut!
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Vilka märken är att föredra. Eller inte föredra. Finns ju massor.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Tydligen måste jag byta bromskivor fram åxå.
Men det är ju fan omöjligt att hitta rätt grejor.
Finns ju 100 varianter för min bil. Hur 17 gör ni?
Transocean
@zeb

Jag tror att du har valt en verkstad som skall suga ur varenda krona du har på dig. Avbryt allt du har sagt ja till och byt verkstad. Du skrev ju själv att alla bussningar och d y l var kollade och utan fel...... Skit i och beställa länkarmar och skivor och välj en annan verkstad som endast skall byta dämparna. Du måste ju inte berätta dom hela diagnosen på din bil heller. Ett dämparbyte tar MAX 2 timmar inte mer. Sist när jag bytte på min E34 lyfte ja upp bilen, demonterade fjäderben själv och tog dom till en verkstad som satte dit nya dämpare på 15 min. Gav han 600 för det.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Nja. Jag förstår hur du tänker. Har servat alla mina bilar där och fått mycket gratis också. Så nja. Jag tror inte det är så.

Men bromsarna är slut. Det känner jag.
Transocean
Förstår dig precis. När jag flyttade till Norge körde jag skrotbilar och dom fixades alltid hos "Danne" i Charlottenberg rätt efter gränsen. Var superförnöjd men sen blev det bara dyrare och dyrare och det slutade med en framvagnsreparasjon på 11 000 sek (nya sachs dämpare inkl). Efter ett år frös dämparna på bilen igen. Och nu demonterade jag skiten själv och det var inga Sachs utan billiga kinadämpare han hadde satt dit för att tjäna mera pengar...

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
I vilket fall som helst har reservdelarna kommit och bilen lämnas på måndag.

Hurvida jag jag beställt rätt eller inte märker vi på måndag.

Men det var inte så krångligt.
Det gäller att ha VIN-koden, sen föjer man realOEM.com.
Sen måste man veta vilka tillbehör man har på bilen. Tex förstärkta bromsar etc och detta står ju i tillbehörslistan.

Så nu håller vi tummarna.
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Hej!
Höjer ett varningens ord för Autodoc.
Beställde Gabriel- de skickade skit.
De hävdade att de gjort uppdatering kostnadsfritt.
tyvärr måste du nog kolla vad det ligger i lådorna ifall du beställer från autodoc eller bildelar online (eller vad de heter ..är sammanlagt 7 företag under samma chef)
Jag slapp iallafall betala men sitter med skitdämpare fram...verkstaden bara skrattade...med all rätt...
men min är fortfarande sidvinds känslig osv spårar men ..den har ju också rullat 33k
lycka till
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Jag förstår. Men jag öppnade allt och kom dom saker som det skulle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låt mig gissa: Autodoc hade leverat dämpare av märket "Stark"!?

Stark är deras eget brandade skitmärke (egentligen "Kamoka" i de flesta fallen) som ingen annan säljer och som är hysteriskt högt prissatt för att de ska kunna leverera lågprisdelar under förevändningen att du fick dyrare delar än du beställt och betalat för...

Rena skojarverksamheten de håller på med!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Hmm. Ska ha detta i åtanke.
Vem ska man i fortsättningen handla av
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Blev Monrore dämpare, Bilstein länkarm, bosch bromsskivor o så var det ju beläggen som blev Stark. Såå det var väl det som inte var så bra då
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
min verkstad som hjälper mig i enstaka fall skrattade när jag sa va jag fick leverat...de berättade då om "stark" eller vad det stork? bromsbelägg som sotar o gnisslar......de fick byta dem igen.....värre än ....tema
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Skit oxå. Jaja. Va fan gör man.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Ok. Här är resultatet.
Det blåste ordentligt när jag körde hem på motorvägen.
Sen tyckte jag det blev lite ostadigt. Men då låg jag i 190. Det går mycket bättre. Stadigare. Inte perfekt. Men betydligt bättre.
Det bästa är nästan att bromsen inte vibrerar längre.
Utförligare bedömning kommer när jag varit på jobb en vecka.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Nu är väl ändå allt fixat.
Men nu upptäcker jag att vägljudet har blivit högre.
Verkar bero på vilken asfalt man kör på.
Har kört samma väg i flera år och har uppkommit efter man bytt alla komponenterna.

Tänker inte göra nått åt det, men har ni varit med om nått sånt här.
Kommer från ca 20-30km/h

I o me det försvinner på ny asfalt så har har jag räknat bort dom nya bromsarna fram.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck du har nu?

Är det Run-flat-däck i allmänhet och Bridgestones i synnerhet, är det garanterat däcken som genererar bullret!

Jag slängde av 16"-Bridgestoneskitdäcken (RFT) och la på 17" Pirelli P7-däck på F31:an för jag stod inte ut med bullret...nu är bilen helt plötsligt som en annan bil.
Bullret är extremt mycket lägre och komfort och väghållning/feedback är på en helt annan nivå - det var inte en dag för tidigt att kassera Bridgestonedäcken trots att det var drygt 5 mm kvar i mönsterdjup. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde mig av med Bridgestoneskräpet tidigare...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Nä Johan, det är Goodyear nya sen förra året.
Dom lät inget före den stora operationen.
Men man ja ju bytat en del och gjort hjulinställning osv. Kanske det har strulat till det. Vi får väl se när vinterhjulen kommer på.
zeb1970: Tvivlar mycket starkt på att byte av länkarmar och stötdämpare har gjort bilen bullrigare. Iofs allt är möjligt men dock föga troligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.