|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Vad tycker du är dyrt? 6000 kr för dämpare och fjädrar runt om (om det är bra kvalitet/bra märke) materialmässigt får väl anses vara i det närmaste ett fynd...kostar säkert två-tre gånger så mycket om du köper det i Sverige. Tänk på att det kan vara bra att byta diverse "slitdelar" som fjäderbenslagringar och diverse gummidelar samtidigt när du ändå har allt borta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Länk |
|
Nu e jag tillbaka igen. Ja det blir nog byte av dämparna ändå precis som ni föreslår. Har gjort lite tester som inte direkt är vetenskapligt. Har tryckt ner fram o släppt. Gungar 2 gånger innan den stannar. Kör ca 80 km/h och svänger fram o tillbaka på ratten. Känns rätt svampig. Stabiliserar inte sig direkt när jag slutat. Svajar lite efter innan den sätter sig. Är det klara tecken, ni som vet? |
|
| den skall bara gunga en gång, kanske ngn mycket liten rörelse igen, men absolut inte gunga märkbart | |
|
Nu tar jag upp tråden igen. Håller på att undersöka vad problemet med min vinglande bil är. Bra inputs än så länge. -Hjulinställning -Däck -Stötdämpare -Krängningshämmare -Länkarmsbussning Just nu har jag ett annat symtom som kanske ni kan hjälpa mig med. Det är ju klart när det blåser sidvind. När jag kör rakt måste jag "styra in i vinden" Således är ratten inte centrerad vid rak körning. Så fort jag kör in i lä, känns det som vanligt och ratten är centrerad. Är så på båda håll beroende på vind. Vad kan man dra för slutsats här? |
|
|
Ett vänligt tips är att du använder sökfunktionen och läser vad jag och andra har beskrivit. På din beskrivning är min erfarenhet att justering av hjulvinklarna i bakvagnen kan avhjälpa problemen. Man behöver hjälp av en riktig mekaniker, som är både erfaren, intresserad och har kompetens, för att få till rätt hjulvinklar. Både BMW-verkstaden och minst en välkänd gummifirma sade till mig att allt var ok och att allt låg inom gränsvärden. Flera personer ansåg nog att jag bara var överkänslig, inbillade mig, hade fel däck, att svenska vägar är spåriga, etc, etc... Jag vägrade nöja mig med det. När jag till sist fick hjälp av en riktig mekaniker så justerade han hjulvinklarna bak så att jag blev helt nöjd och som sagt så upplevde jag att jag äntligen fick "en ny bil". Det var skönt få ett kvitto att jag inte hade fel, inte inbillade mig och att jag inte var överkänslig. Äntligen fick jag en bil som uppförde sig så som jag anser att en bra bil egentligen är avsedd att fungera. |
|
|
@Ulf530. Jodå. Det är på en firma som bara håller på med hjulinställning med nyaste tekniken som jag varit ett antal gånger. Däremot har någon sagt att man kan ändra vissa värden utanför originalvärdena vilket inte är gjort utan han ställde in det efter BMWs referens. Jag har sökt, sökt och sökt. Men det är svårt att få grepp om vad felet är. Risken är att jag kommer att byta ut hela underredet och det är det inte värt. |
|
| Zeb: Vad har du gjort hittills? Hade du bytt dämparna? | |
|
Nej. Jag har inte bytt nått ännu. Håller just på att få grepp på allt. Bilen är 9 år gammal. Gått 19k mil. Så det känns kass o lägga pengar på saker som inte hjälper. Bytt däck Hjulunställning x fler Laborerat med däcktryck Har haft bilen på verkstad o kollat allt. Killen på hjulinställn har kollat Besiktningskillen dubbelkolla. Inga upptäckta fel. |
|
|
Man behöver hjälp av en riktig mekaniker (!), som har kompetens, för att få till rätt hjulvinklar. BMW-verkstaden och minst en välkänd gummifirma sade till mig att allt var ok och att allt låg inom angivna gränsvärden. Jag vägrade nöja mig inte med det (!!) När jag till sist fick hjälp av en riktig mekaniker så justerade han hjulvinklarna bak så fick jag äntligen fick "en ny bil" (!!!) |
|
|
19.000 mil på originaldämpare är mycket. Dom är slut dags att byta. Problemet försvinner inte förrän du gör något åt det. Sitta och fundera i månader är bara bortkastad tid. |
|
Transocean |
Du kommer nog inte undan dämparbytet :-) Men köp inga Biltema, kinesiska, Kayaba e t c skitdämpare. Låt inte verkstaden beställa och montera för då får du oftast bara skit. 1) Bilstein 2)Sachs 3) Monroe blir bra. |
| Nää. Det är väl så. Sachs är det jag tittat på | |
|
Jag ska beställa från Autodoc. Verkar vara dessa till min bil: Mondroe: Artikelnummer: 376220SP Mondroe: Artikelnummer: 376219SP Ska man byta fjäderbenslager också eller ska man låta verkstaden ta hem det om det behöves? |
|
| Jag tycker inte att det behövts bytas fjäderbenslager när jag gjort sådana jobb. | |
Transocean |
Beställer du från autodoc.se eller autodoc.de ? Länk Länk 150 kr billigare per dämpare att beställa från deras tyska sida....det är ju samma firma. Även frakten blir då billigare. |
| Ohh. Fan va bra tips. Tack ;) | |
|
Så. Efter långt förarbete drar vi igång att få rätt på den vingliga bilen. Har precis beställt dämpare och bokat tid på verkstaden. Återkommer med besked. |
|
Transocean |
LOL Vad blev det för grejor till slut? |
| Följde rådet här. Så det blev mondroe-dämpare | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.