|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har tagit beslutet att köpa mig en 4-serie GC. Har följt diskussion i media och följt upp så gott det går angående dieseln framtid. Försökt läsa mig på om de olika alternativ av motorer och det står sig mellan 420d eller bensinare 428i givetvis M-paket och automatiskt växellåda . Jag pendlar 10 mil om dagen där 95% är landsväg resterande 5% stadstrafik med diverse bilköer inräknad varje dag. Jag kan på förhand räkna ut att diesel skulle vara det självklara valet sett ur ekonomiskt perspektiv . Men samtidigt så är jag inte så förtjust av hur en dieselmotor sjunger. Tyvärr finns det ingen bilhandlare i närheten som har liknande bilar inne så man kan provköra och bilda en egen uppfattning så därför vill jag få mer råd från er som kör liknande bilar idag. Ursäkta för lång text. | |
| Jag hade tagit en 428i, ligger i tiden och även om karaktären är lite tråkig så är den marginellt roligare än en 2-liters diesel. | |
|
Det enda rätta är tyvärr att provköra och bilda dig en egen uppfattning. Har kört en del F3X 320d och 328i och föredrar faktiskt dieseln. 328i/428i är väl helt ok men har ngt svårt att acceptera både karaktär och ljud jämfört med bensinsexorna: |
|
Verdi |
Du får väl ta och prova. Jag hade valt dieseln. Jag är svårt allergisk mot surriga 4-cylindriga bensinare. Så här ser min prioritetsordning ut. 1. 6-cylindrig bensin 2. 6-cylindrig diesel 3. 4-cylindrig diesel 4. 4-cylindrig bensin |
| Dieselknattret är hemskt. Men det som talar för dieseln är just nu priserna, med tanke på sjunkande begpriser på dieslar bör du få mer för pengarna om du satsar på en 320d än en 328i. | |
Verdi |
Ja dieselknatter är inte så kul, men det är inte där surriga och oharmoniska man får från en 4-cyl bensinare heller. |
| Tack för era åsikter. Jag har som sagt svårt att provköra båda alternativen då jag inte bor så nära någon handlare. Får se över om det går att lösa genom en helg tripp till större ort. | |
|
Bmw 420d GC M-paket 190hk 2015 med 4000mil, är det värt 270k för en bil med 3 år på nacken, vet att Bmw har högt andrahandsvärde men vad anser ni? |
|
| Du får inte en M235i för de pengarna? Offra 2 dörrar mot väldigt mycket roligare motor? | |
Verdi |
M135i vore väl det naturliga valet i så fall? Men där 4 GC är en av BMWs snyggaste modeller så är 1-serien en av de fulaste... |
|
Har haft 320d tidigare och kör nu bl a en 330i. Den senare anser jag vara det bättre alternativet. Mer harmonisk gång, kraftfullare, trevligare ljudbild, tystare, etc. Enda fördelen med dieseln är bränsleförbrukningen och kraft vid låga varvtal, även om det senare blivit avsevärt bättre på bensinmotorer av idag. Ska tillägga att min 330i är en MY18 och att det var väldigt längesedan jag körde en 28i, så jag vågar inte svara på skillnaden i upplevelse mellan de två. |
|
|
Hej! Självklart ska du välja 428i :-)! Det där med surriga fyror tycker inte jag stämmer alls... Men självklart är Bmw:s 6-cylindriga motorer svårslagna! Hade en 328i under tre år och tycker den var väldigt bra, nu åker jag 430i GC -18 och den är ännu bättre.. Men jag tycker du ska provköra för att få en bra bild. Lycka till!! Mikaelak |
|
| Micke, klart man hade haft 430i som ett alternativ men ligger lite väl högt för min budget. Härligt att du var nöjd :) | |
|
I en coupe-modell ska det inte vara diesel. Karmlösa dörrar och dieselmotor gifter sig inte. Dessutom är bensinmotorn mycket trevligare. Men 20D är absolut inte dålig, haft 3 stycken Mina 2.... |
|
| Helnöjd med 430i som väsentligen är samma som 428i. Stördes av det artificiellt förstärkta motorljudet tidigare men har nu slagit av det. Motorn spinner som en katt. Typ en ganska stor katt. | |
| instämmer att 4 serie gran coupe är en fullträff. Jag hade valt en 435i alla dar i veckan. Lär gå att hitta en för rimliga pengar om man kompromissar med mil/årsmodell. Bensinsexan är grym. | |
| Det finns bara fyra stycken 435i Gran Coupe på blocket... | |
| Bensin 6:a är ju det naturliga valet på en 4-serie. Men en Dieselvärmare är nästintill omöjligt att leva utan c:a 6mån/år på våra breddgrader. Alltid varm bil.Aldrig mer behöva en isskrapa... Men har förståelse för dem som väljer 6:cyl bensin... | |
Verdi |
Finns bränslevärmare på bensinbilar också... |
|
Göran, intressant att du tar upp dieselvärmare. Något jag verkligen måste ha i bilen då jag inte klarar av den råa kylan i väst Sverige. Har inte sett någon liknande typ på Bme som Volvo kör med, fjärr via app men vet att sådant går att montera vid val av eftermarknads värmare. Bmw kör säkert på nya 2018 med något liknande men hur står sig 2015- modellerna? |
|
Verdi |
Jag kommer aldrig ha en bil igen som man inte alltid kan värma upp. Sjukt ovärdigt att skrapa rutor och sätta sig i kall bil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.