|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska strax byta de bullriga originaldäcken Bridgstone 225-255 x 19" på min 4:a. Tacksam om någon med egen erfarenhet kan tipsa om ett fabrikat med mindre vägbuller. Mina dubbfria vinterdäck Continental utan RFT går betydligt tystare. Kan tänka mig att utesluta RFT på nästa omgång sommardäck. | |
| Skippa RFT, där ligger det mesta av bullret skulle jag säga. Buller och spårning i vägbanan! | |
|
Skulle också säga - skippa RFT! Köp en kompressor och lagnings-gucka (heter M-mobility-kit hos BMW) så har du skapat rimlig säkerhet om du mot förmodan skulle få punka (har hänt mig två gånger under mer än 30 års bilkörning och båda gångerna var det smygpunka pga. spik/skruv i däcket som upptäcktes när bilen var parkerad). Ett konkret förslag på ett topp-däck: Michelin PilotSport 4 - det bästa däck jag har haft och flerfaldig testvinnare. Det var förvånansvärt tyst och komfortabelt på E39:an (235/45-17 ej RFT). Gick lugnt och fint och hade toppgrepp i både torrt och blött. De slets långsamt också som lök på laxen. Enda "smolket" var att de drog marginellt mer bensin än Conti Sportcontact3:orna i samma dimension de ersatte - dock väldigt liten skillnad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har satt på Michelin Pilot Sport 4S. Har inte kört så mycket än. Men det känns riktigt bra. Ett jäkla grepp och skaplig ljudnivå. Med vänlig hälsning Christer |
|
|
Kompressor, domkraft och lagningskit finns sedan jag gick ifrån RFT på min 335:a. Vill minnas att jag köpte Michelin till den, alltid ett säkert kort. Läser i senaste AMS att Continental och Falken???ligger bra till bullermässigt. Funderar på att prova Continental då jag är väldigt nöjd med dess vinterdäck. Någon med saklig invändning mot dessa? |
|
|
Bra däck MEN de slits (väldigt) snabbt om man får tro diverse "vittnesmål" och även en del trådar här på forumet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för era svar. Reflektion: Hårda däck (RFT) sämre grepp, bullrar, spårar och håller längre. Mjuka däck bättre grepp, tystare och slits snabbare????Det börjar likna F1-stratergi inför nästa löp, tror jag satsar på mjuka tysta med kortare livslängd. Totalekonomiskt kanske inte så dåligt då Continental verkar billigare än Michelin? |
|
|
Nja, RFT-däck brukar slitas snabbare än vanliga däck. När jag har gjort lite enkla kalkyler, har Michelins hållbarhet gjort att de blivit billigaste däcken sett till milkostnad... Just Conti SC5/6 och PremiumContact 5/6 verkar ha väldigt kort livslängd om man får tro vad som skrivs. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag ser rätt ofta rekommendationer på detta forum om pilot sport 4, men sällan något skrivet om Michelins mer komfortinriktade däck, Primacy (som nu också finns i version 4). Borde inte det passa bättre till våra familje-touring bilar (läs e61, f11...)? Nu är just denna tråd skapad för 428 iof... | |
|
Primacy 4 kom väl nu i vår - troligen få som har provat de däcken ännu, även om de vunnit tester. Primacy3 har ett antal år på nacken och de har kanske svårt att mäta sig med nyare konkurrenter från andra premiummärken!? Men även det däcken vann väl något test förra året om jag minns rätt. PilotSport 4 är förvånansvärt komfortabelt, Michelin har ju PilotSport 4S (ersätter SuperSport) för de som vill ha mer sportiga däck och "Cup-däcken" för de som vill ha däck som fungerar riktigt bra på bana men som ändå är gat-godkända. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
4S finns iofs bara i dimensioner från 19 tum och uppåt. Har av en Michelinrepresentant fått beskrivningen att PS4 ligger nånstans mellan gamla PS3 och PS2 medans PS4S motsvarar supersport (fast ännu bättre). /Jonas |
|
|
Hoppa över RFT. Har bytt från RFT till "vanliga" däck på tidigare bilar jag ägt/äger och där jag upplevt störst skillnad, framförallt i komforten och ljudet, är när man har lågprofil. På X3:an, som har högre profil var skillnaden märkbar men inte lika markant som vid byten av 35-40 profil. Kommer själv att lägga på michelin PS4 när mina bullriga RFT-bidgestone ar slut. / Håkan |
|
| Som ni kanske förstår av mitt förra inlägg så velar jag just mellan pilot sport 4 och primacy 4 till f11:an som jag tänkte byta bort rft-däcken på. Sportighet känns inte som prio 1 för oss, utan komfort/buller känns viktigare, därav att jag funderar på primacy 4 trots att de i nuläget verkar vara något dyrare än ps4... | |
|
Endera Primacy 4 eller Pilotsport 4, lär vara riktigt bra däck. PS4 har jag som sagt väldigt positiv erfarenhet av på E39:an, skulle säga att det var det bästa däck jag har haft på någon bil. Hade det inte varit för att jag kunde "fyndköpa" en uppsättning 18" PS3:or i höstas, skulle jag nog köpt PS4 igen. Får se hur PS3 står sig i jämförelsen men de är inte dåliga däck i alla fall... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej hoppas det är ok att jag kapar och återupplivar tråden. Är Michelin PilotSport4 det mest rekommenderade däcket? För tillfället kör jag på "standard" Bidgestone Potenza med runflat och kommr behöva byta dessa till nästa säsong. Jag tycker att dessa däck är lite väl högljudda, framförallt från framvagnen. Jag har dimensionen 255/35 19 baktill och har då inte så många alternativ. Däcken som jag funderar över är: Michelin PilotSport4 ContiSportContact 6 Goodyear Eagle F1 Pirelli P Zero Bilen är en familjevagn så komfort är ju önskvärt men jag har ju denna bilen av en anledning och inte någon kombi. Tacksam för hjälpen! MVH Fredrik |
|
|
ContiSportContact 6 har ju slagit Michelin PS 4S i de tester jag sett det här året, men Goodyears senaste prestandadäck Eagle F1 Supersport, har fått bra omdömen, speciellt vad det gäller ljudnivå. Huruvida Michelins hållbarhet är bättre än Continentals vad avser just dessa två relativt nya däck, tror jag knappast att det finns något större underlag för... Länk till ett test: |
|
Transocean |
@ Vesslan2 Michelin i all ära men dom är för dyra och håller inte längre som dom gjorde förr (30 år sedan). Sist jag körde Michelin var med min 2008 Citroen C5 III (Primacy från fabriken) och dom låg under 3 mm efter 3000 mil. På min nuvarande bil, en 2018- G30 sitter det Hankook S1 Evo 2 * MO däck 245/45/18 och efter 3300 mil på motorväg/Autobahn har jag ca 6 mm kvar på dom. Lufttryck enligt dörrstolpen. Tysta och framförallt säkra stabila däck som styr precist och dränerar/bromsar bra när det regnar. OEM på BMW. Kollar ibland däckspriser för skojs skull i "min" dimension och Michelin är 70% procent dyrare än Hankook utan att vara ett dugg bättre. |
|
Transocean, vilken variant av Primacy var det? Det verkar vara så att Primacy3 har ganska dålig livslängd, särskilt för att vara Michelin... PS4 ska nog jämföras med Conti Premiumcontact6. Ska du jämföra med Sportcontact6 är det PS4S som är mer jämförbart. Om priset är likvärdigt mellan de du radar upp som alternativ, skulle jag tveklöst gå på PS4 och GY som andra alternativ. Conti PC6 är ett annat alternativ som jag skulle överväga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Johan B, Primacy HP var det. Och bilen i fråga hade 110hk så det var inte snack om "inspirerad körning" heller |
| Det är rätt intressant med Johan B:s prioritering avseende däck, han föredrar/väljer nummer två eller nummer "tre" i årets däcktester och kan tänka sig att överväga det däck som placerat sig som nummer 1... | |
|
Nja, jag väger även in egen erfarenhet och parametern; "slitstyrka"... Ett däck som t ex. fått väldigt bra testresultat tidigare var Conti SC5, men det slets ut väldigt snabbt - något som sällan eller aldrig framkom i testerna... Bra grepp kan man skapa om man försakar slitstyrka på däcken! Väljer man något av de tre jag listade, får man mycket bra däck. Vilket som är bäst är kanske mer en fråga om exakt vilka parametrar man värderar högst. Transocean, Primacy HP har samma (låga) Treadwear-index (UTQG-märkning) som Primacy3, så det kan vara så illa att även det däcket har kort livslängd! Jag har Primacy3 på Mercan och de verkar slitas ganska snabbt, särskilt på bakhjulen! Mycket snabbare än några andra Michelindäck jag har kört på, oavsett bil. :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.