AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.282

Bästa låshjullåsen/låsbultarna?

Sida 1 av 2
Hej!

Vilka är bäst; BMW Original eller något annat? Vad föreslår ni?

Med bäst tänker jag dels på stöldsäkerheten såklart, men även av produktkvalitet bra nog, så att den stressade däckverkstan inte drar sönder nyckeln med sin avdrager i bara farten.....
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Om däckverkstaden är stressad och slarvar så spelar det ingen roll om du har BMW original eller eftermarknad.

Men man får väl förutsätta att det liksom sitter i den förlängda märgen på en gummiarbetare att ställa in rätt vridmoment på mutterknackaren. Vid minsta orsäkerhet så lär han väl kontrollera i någon tabell, eller fråga kunden.

Själv hade jag köpt BMW original. Efter 25 år med BMW så har jag fortfarande aldrig varit med om att en låsbult skär eller spricker.

Sen är väl det mesta stålet 8,8-specificerat och skruven är 12 mm och 8,8-specificerat stål från BMW tål väl EXAKT lika mycket som 12 mm 8,8-specat stål hos Skoda eller någon annan tillverkare, eller?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Interas specialhjullås är bra, Länk
För att förtydliga lite...vad jag tänker på är att verkstaden drar sönder "nyckeln", inte själva bulten...

OK...BMW Original eller Intera....några andra förslag?
.....montera själv bort hjullåsen innan verkstadsbesöket för att slippa problem.....jag kan f.ö. rekommendera Interas
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har dragit sönder BMW original hjullås. Både den nya (M14) och gamla varianten (M12). Är bultarna för hårt dragna så håller inte materialet i ”nyckeln”. Enligt BMWs mekar så är det sämre hållbarhet på den nya varianten. De gav även ett knep för att underlätta hur man tar bort dem om de är för hårt dragna.

Själv drar jag alltid låsbulten med lägre moment, men det är ju inte alltid som man drar åt bultarna själv.

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Tack Håson, däckverkstan får minsann klara av att hantera hjullåsen, men något att tänka på i framtiden. Ska kolla upp Intera!

Precis de du beskriver Mats sade däckverkstan (de hade själva inte dragit åt bultarna). Vad var knepet som dom gav dig för att lossa på dem, om jag får fråga?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tipset som jag gick från BMW fungerar bra. Jag fick loss mina två bultar som var för hårt dragna med den metoden.

Ta loss övriga bultar så endast låsbulten sitter kvar. Sedan bryter man med bräckjärn mellan fälgen och lämplig bärarm samtidigt som någon rycker i hjulet. Då ger aluminiumet efter, runt låsbultens kona. Då släpper värsta spänningarna på gängan och erfoderligt momentet minskar.

Givetvis får man lägga en brädbit mot fälgen och bryta med förstånd. Det behövs mycket kraft. Har man öppna fälgar kan man komma åt att bryta mellan fälgen och bromsskivan.
ma
31
mawno
528 Touring -99
Bmw orginal är skit, jag har bytt ut mina låsbultar till vanliga efter att två stycken låsnycklar pajjat.
Har inte haft problem med någon av BMWs varianter. Jag gillar dem för att de smälter in mot de andra bultarna och är svarta!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har bytt ut samtliga till titan :-)

Och inga låsbultar öht.

Niklas

Fransosen
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Inga problem med original låsbultar på någon BMW sedan 1998. Sedan är väl frågan hur unika låsen är.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hjulbult i titan verkar kosta ca. 100:- /st. Måste väl anses vara bland det mest onödiga man kan tänka till en vanlig bil..? ;-)

Låsbult generellt skulle jag undvika, ofta väldigt lätta att dra sönder om man drar det mista snett (med ett skaft) eller med muttermaskin. Vissa tillverkare avråder från att använda muttermaskin, vilket i sin tur verkstäderna ofta inte bryr sig så mycket om.

MVH Christofer
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Original låsbultar funkar fin fint. I satsen/väskan de bar ut när jag skulle köpa en extra var det ca 30 olika i. Så unika är dom..

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Visst är det onödigt med bultar i titan men det är rätt coolt ändå. Och hyfsat ovanligt.

Vet inte vad dom kostar, fick dom i present av min brorsa.

Niklas

Fransosen
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
30 olika låsnycklar är ju hyfsat unikt, men möjligt att ha alla olika med sig i en påse om man är fälgtjuv.

McGard skriver:
Note: Wheel locks should always be the last nut/bolt tightened on each wheel and
should be the first one loosened.

och

Notice: Air impact guns should not be used for installation of locks or lug nuts/bolts.
Use of an impact gun for installation may cause over tightening resulting in difficulty of removal and permanent damage to the lock and key. Overtightening can also cause damage to brake rotors and wheel seats.
Ursäkta off topic (eventuellt) men min åsikt är att låsbultar är totalt meningslöst.
Bytte hjul på förra bilen med BMW original låsbultar och när jag kom till sista hjulet så slets spåren i bulten sönder.

Fick köpa ett kit med hylsor man använder för att slå över den trasiga bulten för att få av hjulet.

Det jag vill komma till är att de som vill sno hjulen snor dem ändå, VÄLDIGT enkelt till och med.

Kitet går att köpa på Biltema för någon hundring.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW:s nya modell med "kodat spår" (Kleblatt eller McGuard?) har väldigt lite ingrepp i djupled - kanske 3 mm eller så och den modellen använder rätt många biltillverkare numer och alla däckverstäder man pratar med svär över att de bara går sönder vid minsta lilla problem.

BMW:s gamla modell med "kodade splines" anser jag vara väldigt slitstarka - de har ett ingrepp på mer än 10 mm i djupled mellan skruv och "nyckel".

Hurvida hur mycket endera förhindrar/försvårar stöld, låter jag dock vara osagt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för givande input!

Blir nog Interas specialhjullås Länk

Vet inte hur djupa de är...men de sägs vara aningen bättre än original...
Så. Bytt till Interas speciallås (modifierade McGard har jag lärt mig). 1200:- inkl arbetet (hos Intera). Ser inte djupare ut än mina tidigare (nyare BMW modellen), men ska vara stöldsäkare. I fortsättningen kommer jag hänga som en HÖK över de som drar åt låsbultarna...
Transocean
Hade leverans på min nya 530e för c a två mån sedan. Står på kontrakt att jag skall ha 02PA låsbara hjulbultar, la om från vinter till sommardäck två veckor sedan och hade inga låsbultar alls, däremot två olika varianter av normala bultar:-) Kände mig blåst men det kvittar ju egentligen, låsbultar skrämmer ingen fälg-tjuv!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.