AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.444

Olja m140i B58

Sida 1 av 2
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Tänkte utföra ett oljebyte efter inkörningen, bmw tror jag häller i LL14 0w-20 i motorn från fabrik. Men funderar på att byta till en LL01 0w40. Den är väl specad för LL01, LL04 och LL14 har jag för mig? Vad är fördelarna med en 0w20 olja förutom bränslebesparing?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
har du inte skrivit fel här ? 0-20 ?

Se på oljemagasinet, Castrol oljeväljare mfl. 0-30 används som första val.

Bäst är nog att köra på det som rekommenderas i första hand.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har inte de allra senaste specifikationerna, men jag vill minnas att det exakta namnet är "BMW LL-14 FE Plus".

De där bokstäverna "FE" är viktiga. Det betyder Fuel Economy och är speciella oljor avsedda för en något mindre bränsleförbrukning (läs tunnare olja). Men samtidigt får man BARA ha denna olja i motorer som är specifikt designade för denna typen av olja. Den "BMW LL-14 FE Plus" olja som BMW sålde och de två som de hade godkänt för ett par år sedan var alla på 0W-20.

Så 0W-20 är inget typo.

FE är dock inget nytt påfund. Någon som kommer ihåg BMW LL-01 FE? Den var på 0W-30. Kunde användas i motorer som N42, N45, N46, N52 och N62.

Det första jag skulle börjat med är att kolla vad det står i instruktionsboken (numera brukar det inte stå mycket användbart där men det är iallafall det första stället man ska börja med).

Jag skulle gissa på att den även är godkänd för LL-04 (vilket jag skulle föredragit framför LL-14 FE Plus). Men att gissa och sedan förstöra garantin på bilen pga felaktig olja är inte att rekommendera.

Tänk på att alla de här "oljeväljarna" inte alltid är korrekta. Alla företag köper in databaser från antingen OATS eller Olyslager och därefter filtrerar fram det som passar deras företag och produktstrategi bäst. Jag har varit på Castrol Sverige förut då de hade fel i sina rekommendationstabeller.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
LL01 ska väl vara en olja för bilar utan partikelfilter, dock är de flesta LL01 0w40 oljorna äkta PAO basolja och presterar därför väldigt bra. Är det bara bränslebesparing i tanken med 0w20 oljan kör jag mycket hellre på en 0w40 som s55orna går på.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, inte riktigt.

Dieselmotorer som har partikelfilter MÅSTE ha BMW LL-04 olja (lägre SAPS dvs svavel, sot och junk i de oljorna).

Däremot exempelvis min bensinmotor (N46) fungerar lika bra på BMW LL-01 eller BMW LL-04 (den får BMW LL-04 på min verkstad för det är den oljan de hanterar mest av - av naturliga skäl).

Nyare motorer kan ha andra krav och byggda efter andra designprinciper, även olika motorer kan vara byggda efter andra designprinciper och kan ha olika krav. Därför ska man generellt aldrig kolla vad en typ av motor använder sig av för olja och applicera den på en annan typ av motor.

Du ska allra först ta reda på vilken BMW LL klassning din motor ska ha.
Därefter kan du fritt välja i viskositet och märke bland de oljor som uppfyller ovan nämnda BMW LL klassning.

Svårare än så är det inte. Så det är faktiskt ganska enkelt att köpa olja! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@malcus : Vilken oljespecifikation stod det i instruktionsboken att din bil skulle ha och vad blev det till slut?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Går att använda LL01 LL01fe LL04 LL12fe och LL14fe. Enligt vad jag läst mig till är LL01 0w40 den mest stabila oljan där oljeanalyser visar minst motorslitage. Lite sämre bränsleförbrukning jmf med 0w20 men knappast märkbart. Ofta äkta PAO och bäst skyddsegenskaper. Lutar åt castrol Fst 0w40 LL01. Alternativt aral supertronic 0w40 LL04.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha där ser man, vilken "lätt" motor att köpa olja till! Precis som mina gamla M20- och M30-motorer :-)

Jag skulle isåfall också gått på LL-01 eller LL-04, eventuellt skulle jag försökt rikta in mig på en LL-04 (jag inbillar mig att de lägre SAPS-nivåerna i LL-04 reducerar problemet med avlagringar som bildas i insug/ventiler på GDI-motorer men har inte det minsta belägg för det och bara något som finns i mitt huvud så man bör inte ta det påståendet på något som helst allvar).

Här i varma Skåne hade jag tagit 0W-40 eller 5W-40 beroende på vad som erbjuds. Men om man bor längre upp i landet och har en hel del kallstarter och utomhusparkerade bilar så hade jag gått på 0W-40.

Bränsleförbrukningen däremot är för mig fullständigt ointressant :-) Den är mer eller mindre en knappt skönjbar utgiftspost i ett bilägande. Varierar ju såklart från case till case men när det kommer reparationsutgifter på 6xspridare, 6xtändspolar, felsökning energy management system, 2xAGM batteribyte och byte av av vevhusventilationssystemet och byte av dragkrok på ett par år med reparationskostnader som lätt går över 50 KSEK - samt lägg till alla rullande kostnader och värdeminskning - så är inte de där sparade dropparna särskilt intressanta längre :-)
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Enligt vad jag läst finns det ingenting positivt med en low saps olja för bensinmotorer utan det är endast en komplettering av oljan för att kunna köras i dieselmotorer med partikelfilter. Castrol FST titanium 0w40 är en äkta PAO iaf, mindre additiv som tappar sin förmåga relativt snabbt och blir en 5w efter ett tag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, dieselpartikelfilter är ju ett exhaust-gas treatment device bland många andra.

Min tanke var att även andra devices som de moderna 3-vägs-katalysatorerna och de nya NOx-katalysatorerna skulle må bättre av lägre nivåer av SAPS-ämnen. Men de är troligtvis inte direkt känsliga mot dessa ämnen.

Som du säger, finns inget som pekar på det (ej heller bland BMW's rekommendationer). Mest mina egna tankar som jag nog snårat mig in i :-)

Jo, finns ju såklart ett undantag. Bensinmotorerna med PPF (petrol particulate filter) - de var ju tvungna att kränga dit detta PPF på vissa motorer för att möta nya avgaskrav. Dessa motorer ska ju naturligtvis ha BMW LL-04.

Tycker det är knöligt att kolla om det är en äkta PAO, men kollar jag i MSDS för ovan nämnda olja så dyker det upp 30% poly-1-decene (CAS 68037-01-4) och 30% dec-1-ene (CAS 157707-86-3) och iallafall den första tolkar jag som poly alpha olefin gucka men den andra guckan vet jag inte men den är säkert fin den också :-)
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kollar man på t ex Z4 E89 3.0 skall den enligt mobil endast ha BMW LL-04 olja.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
M135 skall även ha LL-04 enligt Mobil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är BMW:s krav på oljor i olika motorer:
Länk

Klicka på respektive klassning så kommer det upp en lista med alla (då) godkända oljor från olika tillverkare.

Rent tekniskt är det gynnsamt för bensinmotorkatalysatorer att oljan har lägre halter av svavel, men det är inte lika kritiskt som med dieselmotorkatalysatorer/DPF.

En tunn 0W20-olja kan även ge högre effekt och framförallt snabbare respons i små turboaggregat.

Det en del glömmer/inte vet, är att Low-SAPS-oljor har additiv som ska kompensera för den minskade halten av Svavel och Fosfor. Bland annat molybdenium.

Personligen kör jag med Aral SuperTronic 0W40 i F31:an. En äkta PAO-basoljebaserad helsyntetisk LL04-klassad olja med lite högre varmviskositet än den olja som BMW använder. Dock ligger den ganska nära gränsen för att klassas som 0W30, så det är inte jättestor viskositetsskillnad i det fallet.
Men den är framförallt en äkta helsyntetisk olja med alla de fördelar det för med sig i form av mindre avlagringar och stabilare viskositet över tiden etc.
Att den har en lägsta flytbarhetstemperatur vid ca -60 grader C, borgar för att den smörjer bra även när det är riktigt kallt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njae, 50+medbmw - man kan inte riktigt läsa dessa "oljeväljare" på det sättet. - finns lite småklurigheter bakom fasaden :-)

"Oljeväljaren" visar bara vad företaget har i sitt produktutbud (som är lämpade för motortypen såklart) och som är i linje med företagets strategi (om de vill promota en ny olja eller en sort framför en annan i sitt produktutbud så justeras oljeväljaren efter detta).

Om exempelvis Mobil inte hade råkat ha en BMW LL-04 olja i sitt utbud så hade deras oljeväljare istället visat en BMW LL-01 olja istället.

Tänk på att det finns både små och stora fel i dessa "oljeväljare". De stämmer oftast bra, men de har sina små fel här och var (som jag nämnt innan i andra trådar har jag exempelvis påpekat ett fel för Castrol Sverige för ett antal år sedan).

Vid ett annat tillfälle så lekte jag runt lite och noterade att Castrol Sverige och Castrol Tyskland gav olika rekommendationer på motoroljor till exakt samma bil/motor. Vilket är helt normalt, Castrol Sverige och Castrol Tyskland konfigurerar själva sina oljeväljare och bestämmer själva varifrån de ska köpa in databasen.

Det är inte Mobil, Castrol mfl som skapar informationen i sina oljeväljare. Ej heller är BMW eller andra biltillverkare direkt inblandade. Oljebolagen köper in denna information från externa företag. I princip alla oljebolag i Europa köper in rekommendationsdatabaser från antingen OATS eller Olyslager.

Så de där "oljeväljarna" ger inte hela sanningen, men de ger en bra indikation. Så med den rekommendationen tillsammans med en noggrann läsning i instruktionsboken så kommer man långt :-)
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Tidigare hade Mobil New Life 0w-40 LL-01 men den är ersatt med en LL-04 nu som inte är BMW-klassad. På min Z4 rekommenderades den tidigare och tittade jag då på motorn som kom senare med NOX? så rekommenderades en LL-04 olja.
Därför antog jag att NOX? bilarna skulle ha LL-04. // Peter
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur menar du "ersatt med en LL-04 nu som inte är BMW-klassad"?
Menar du att den inte är med BMW's egna lista?
Vilken Mobil/Mobil1 motorolja tänker du på?

Nä, som sagt kan du inte använda en "oljeväljare" för att hitta den typen av kopplingar eller logik. En "oljeväljare" visar bara vad oljebolaget vill sälja baserat på ett gäng algoritmer (där marketing/revenue är en av inparametrarna) och vad de råkar ha i sitt utbud i nuläget - samt vad leverantören av rekommendationstabeller gjort för uppdateringar.

En oljeväljares primära uppgift är att förenkla verkligheten för användaren. 99.5% av alla som använder oljeväljaren vill bara veta svaret på frågan "Vilken olja ska jag köpa?" och de vill bara få ett eller på sin höjd två svar. De vill inte veta mer.
Om oljeväljaren skulle visa upp verkligheten (med alla alternativ och förklaringar) så skulle användaren bara tröttnat och hoppa vidare till närmaste konkurrent där svaret är mycket enklare att förstå (för varje decennium verkar vi bli otåligare och otåligare).
Och den här uppgiften utför oljeväljaren faktiskt mycket bra.

Så se oljeväljaren mer som en förenkling av verkligheten :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utgå från den officiella BMW-länken jag la in!

Där får man upp BMW:s officiella krav på olika motorer avseende vilka klassningar oljorna ska ha för en viss motor. Därefter klickar man på den oljeklassningens länk och får upp en lista över alla oljor som BMW har godkänt!

Utöver dessa i listan kan det finnas oljor som "möter kraven" för en viss klassning men som inte har blivit godkänd av BMW men där oljetillverkaren garanterar att oljan i fråga uppfyller rätt kvalitet.

Mvh
Johan B

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Fel av mig. Det skall stå, ersatt av en olja som inte är BMW-klassad. Mobil verkar inte längre ha någon LL-01 olja, inte till min bil iaf. Mobil själva lovordar låg svavel och fosforhalt i bensinare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, glömde ju säga men i alla mina inlägg så är det underförstått att vill man veta mer så bara kollar man på länken som Johan B la in. Det var så "uppenbart" att jag inte ville nämna det :-)

Jag försökte i första hand förklara hur de där oljeväljarna fungerar, då de kan ibland förvirra en om man försöker börja förstå vad de rekommenderar :-)

@50+medbmw : Jodå, varumärket Mobil har LL-01 i sitt utbud (däremot verkar inte varumärket Mobil1 ha det längre vilket är logiskt). Ibland dyker rekommendationen av Mobil Super 3000 X1 5W-40 upp som är en LL-01 motorolja.
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Bra tråd, kan. Kan man dock få reda på vilken olja BMW själva fyller på vid tex. Service?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt fyller de med BMW-ollja, som är en brandad Shell-tillverkad olja av typen GTL (gas to liquid) som är en framställningsteknik som har rötter i andra världskriget och försök att finna substitut på bristvaran rå-oljebaserad olja.

Det ger en slutprodukt i basoljor som är väldigt nära en PAO-baserad basolja, betydligt bättre än en högraffinerad hydrocrackad mineralolja av typ III som många benämner som "helsyntetiska".

Sedan finns det några olika varianter utifrån vilken motor det är.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.