AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.536

Bränslepump N53, var köpa?

Sida 2 av 2
Så länge bilen funkar är det väl ingen idé att byta?

Här verkar det finnas renoverade? Vet att jag såg det tidigare men nu hittar jag inte.

Länk
@nusnas, de från smeidmann är ju samma pris som hos bmw. Ca 8800kr...
Jag snålar lite och beställde fr ebay, 140 euro. Får se om det funkar lr icke.
Bilen går att köra med ger rätt ofta felkod och pumpen skrammlar en del ibland.
Ska ta isär orginal pumpen sen och försök få reda på VAD som går sönder i dom....
J-
534
J-A
325i T -08
@jensMattsson
Är det en renoverad pump eller från bilskroten?

4000 kr i USA + stor risk för 1000 kr i svensk moms? Låg stomkostnad.

Länk

Stod det är helt ny pump tillverkad i tyskland. Nån site i japan. Får välnse om det lyckas eller ej....
smeidmann hade renoverade inne när jag kollade i förra veckan. Då kostade dom ca 4000kr om jag minns rätt. Nu kan jag dock inte hitta dom längre.

Uppdatera oss gärna hur det går med 140euro pumpen.
Absolut kommer uppföljning om eländet!
Har som avsikt skruva sönder orginalpumpen och se vad som havererar i dessa, så jag skriver om det åxå när jag kommit så långt.
Mvh
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Bytte till senaste generations högtryckspump och enligt BMW skall den hålla minst 15-20000 mil om man tankar 98 okt.
Ju bättre och nyare pump och enbart 98 okt i tanken så håller NOX-givare betydligt längre.
Och tänk på att inte fisköra för att spara några droppar. Ut på motorvägen och låt mätaren pendla mellan 140-150 + moms ibland. Mår hela motorn bra av!
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
När kom den nyare generationens högtryckspumpar ?
På min är det bytt 2014-05
(Då byttes även en spridare och alla tändspolar)
J-
534
J-A
325i T -08
Sent 2010 kom sista version

Länk

Märkligt att BMW inte kan tillverka bruksbilar för 95 oktan och svenska fartgränser......

Fan, mätaren slog om till 12k och som ett brev på posten så började den gå dåligt på tomgång och mätaren som visar den aktuella bränsleförbrukningen pendlar hejvilt. Eftersom spridarna byttes vid 10k så antar jag att det är bränslepumpen denna gång. Blir väl schimedmann, ska ringa bmw imorgon och höra fast.

Är det någon här som bytt själv eller har en guide?
Själva bytet är inte jättesvårt, en del pillande att få loss insuget då det sitter massa slangar osv fästat under insuget som är trixiga att få loss. Finns lite klipp på youtube dock....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.