AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.532

Bränslepump N53, var köpa?

Sida 1 av 2
Tyder på att högtryckspumpen vill ta pension i min N53 motor. Var köper man denna till godkänt pris? Nån med tips??

mvh
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Du skall köpa en original pump av BMW.
Hmmm inte så lockande köpa av bmw, de finska priserna avser ju halva nybilspriset tyvärr. Är ett bättre val att helt enkelt byta in bilen på bilfirma istället då...
Mvh
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Sök med artikelnummer på www.ebay.de
Hej,

Original, men bättre priser än de svenska åtminstone.

Länk

/Lennart

Edit: ebay. de är också ett bra ställe. Satsa i så fall på något känt märke (OEM)
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Om du byter in din bil med defekt högtryckspump drar de av den summa det skulle kosta dig att sätta i en ny original pump. Minst!.
Eller du tror att bilfirman inte kollar upp din kärra?
Jag förutsätter att en bilfirma kollar upp de bilar dom byter in! Annat vore pinsamt.
Jag skrev att det inte är lönt att börja lägga ner en avsevärd summa på så pass gammal bil, byta pumpen nu och få bilen i skick sen byta bort den. Bilen är ju inte värd så mycket längre men snart behövs troligen spridare, noxsensor osv bytas åxå....

mvh
J-
534
J-A
325i T -08
Har du fått båda längre tid på startmotorn och felkoder?

Priserna på högtryckspumpar har stigit avsevärt senaste åren. BMW ska tjäna mycket pengar på undermålig kvalité.

Kanske en beg pump från 2010- då BMW slutligen fick ordning på dessa.
Jag har en utbytt högtryckpump från sent 2008 som kanske börjar ge sig.

Senaste ver 11 av spridare kom ännu senare. Fick nya spridare 2013 som gått ca 8000 mil.

Den startar rätt normalt, inge tuggande på startmotorn men fått 2 gånger felkod på pumpen. Går normalt åxå i de allra flesta fall..

Finns det verkligen inget alternativ till en orginal pump från bmw??

Någon som vet VAD i pumpen som går sönder??

Mvh
J-
534
J-A
325i T -08
Har du fått felkod 29F2? bränsletryck
Fick det igår två ggr vid fullt gaspådrag. Funkar igen vid omstart och om man ökar farten försiktigt.

N53 är tickande bomber. Skyhöga kostnader som kommer förr eller senare beroende på hur mycket som är åtgärdat på garanti eller motorskadeförsäkring.

Hade samma felkod tidigare efter en omkörning. Stängde av sen gick den normalt igen. Har gasat lite mer några dagar nu utan problem.
Lite olustig känsla över N53 faktiskt, kanske man skulle köpt 335D istället....

Mvh
Har man börjat få felkoder på pumpen är man nog körd. Min fd 325i lämnade felkoder vid några tillfällen med några månaders mellanrum. Bilen gick dåligt eller stannade och var ok vid omstart. Men sista gången gav ju pumpen upp och bilen gick ryckigt med tänd motorlampa. Gick på försäkringen så BMW fick ju fixa den, men kollade lite på vad pumpar kostade och vill minnas att det fanns nåt billigare alternativ på tyska ebay. Sök på pumpens art.nr. Har dock ingen aning om hur bra dom funkar.
J-
534
J-A
325i T -08
Insuget behöver inte rivas med specialverktyg. Men man skulle vilja riva insuget för kolla/åtgärda koksbildning på insugningsventilerna.

Ska fråga BMW om pris. Gissar uppåt 15 lök med 3 tim arbetstid.

Blir nog byta pump då bara.
Nån som har pris i kronor på dessa??

Mvh
Stämmer det att det finns 2 varianter på denna pump? Olika artnummer, ena slutar på 170, den som säljs hos bla Smeidmann samt en som slutar på 446. De webpriser jag hittar visar ca 740euro för 170 modellen och 365euro för 446 modellen...

Mvh
J-
534
J-A
325i T -08
13900 kr inkl felsökning.

Uff 13900kr!!! Felsökning behövs ju inte men nära 14000 för en bränslepump, WTF???

Mvh
Hur länge höll era bränslepumpar? Min N53 har gått 12k nu, enda som är bytt är spridare vid 10k.
119770km idag vid oljebyte, haft 2-3 felkoder på pumpen men bilen funkar ju...
J-
534
J-A
325i T -08
14000 mil höll nr 2 = 1 kr/mil.......

Min pump byttes före 6000 mil, samtidigt upptäcktes det att nox-givaren var kass så den byttes för andra(!) gången. Tysk kvalité, jo tack...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.