|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
428: Du skall nog kolla med din svenskalärare så hon lärde dig att läsa ordentligt, be henne särskilt gå igenom kapitlet med "meningsbyggnad", "syftning" och "syftningsfel" samt "Sats och bisats", istället för att vi skall kolla så att våra bilar fungerar. :) Tråden handlare inte om det går att köra med DSC OFF eller inte som du förstår om läser noga. Tråden handlar om hur man gör för att kunna ha DSC OFF MED BIBEHÅLLEN Sport+ Att man kopplar ur DSC genom att hålla knappen inne ca 7 sekunder vet nog alla här inne... Hur man bibehåller sport+ när man vill köra DSC OFF är som sagt lite knivigare. Men nu vet vi ju det också. |
|
|
Tack för ditt trevliga svar. Angående mina inlägg så kan jag hålla med om att det inte är några skönlitterära mästerverk. Jag har heller ingen ambition att vinna något litteraturpris. Vidare så har jag hjälp av min fantastiska platta som är till stor hjälp med diverse särskrivningar, styckeindelningar, ordval etc.. Det är i och för sig vanligt att försöka flytta fokus när man inte behärskar ämnet ; ) Åter till ämnet. Detta förutsatt att bilen är standardkonfigurerad. Jag skall försöka vara lite mer pedagogisk så även du hänger med ; ) När det gäller DSC så är systemet per automatik urkopplat i sport + och det är självklar att du inte kan koppla ifrån något som redan är frånkopplat. Vad vill du bilen skall göra ? Vad som händer när du håller inne knappen är inte att du kopplar ur något ytterligare utan bilen bekräftar bara återigen att DSC är avaktiverat. P.g.a. säkerhetsskäl krävs att knappen hålls nedryckt några sekunder för att avaktivera systemet emedan ett lätt knapptryck aktiverar systemet och bilen återgår till komfort. I ca 7 500 mil fungerade systemet på detta sätt i min 428 och det fungerar exakt på samma sätt i min splitter nya 440. Detta oavsett om du placerar växelväljaren till vänster eller inte. Nu har tråden visserligen snöat in på DSC men vad jag tror är att TS vill kunna göra är att koppla både DTC och DSC samtidigt? Det är en helt annan femma och där har jag inget svar just nu. |
|
|
För att inte göra dig ytterligare mer upprörd. Det fattas ett "ur" mellan koppla och både i sista meningen. |
|
|
Efter lite reflektion. För ytterligare göra det enklare för dig. Du sitter och försöker stänga av ett system som redan är avstängt med knappen som sätter på det. Idiot |
|
|
Jag trodde att problemet låg i att stänga av DSC helt och inte bara delvis. I SPORT+ är väl bara DSC delvis avstängt? Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Hej, Nej det är det inte. Vad menar du med helt? Mvh 428 |
|
|
Stabilitetssystemet DSC (Dynamic Stsbillity Control) (antisladdsystemet) har tre lägen: 1. Normalt (ingen kontrollampa lyser) Fullständigt inkopplad 2. DSC Off (Kallas även för TRACTION) Delvis avkopplad och tillåter mera hjulspinn. Kontrollampan ”DSC Off” lyser. 3. Helt avstängd. För att komma till helt avstängd (läge3) måste man hålla in DSC-knappen i minst 10 sekunder. Nu minns jag inte hur helt avstängd indikeras. I min bil blir det läge 2 då jag väljer SPORT+ Så har jag uppfattat det hela. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Vet inte vilken årsmodell eller bil du har. Men i de nyare funkar det inte så. |
|
|
Lite kul det här. AlexanderK. Är du lika mycket ute och cyklar som besiktningsman? Känns ju tryggt att anlita dig ? |
|
|
Funkar precis som Waterlilly beskriver, i Sport+ finns fortfarande lite hjälp kvar av systemen. Syns ganska tydligt när man kör bana, DSC-lampan blinkar till lite då och då. Man märker också att bakänden blir väldigt mycket mer ”livlig” när allt är avstängt jämfört med sport+. |
|
| MUC sjön känsla. Men lite fakta vore bra.. | |
|
Dessutom skriver du reportage för bmw club. Detta med dina högst mediokra kunskaper om BMW. Kommer att bli en ganska kul diskussion😁😁😁😁 |
|
|
Hej Alexander Har du dött eller har det blivit lite besvärligt. Tillhör normal kutym att svara. Annars väldigt oartigt. 428 |
|
|
428, finns beskrivet i instruktionsboken: Länk |
|
|
Hej MUC Tack! Har inte sett den tabellen tidigare. Vilken sida? Mvh 428 |
|
|
428: Ingen aning om vilken sida det är i din instruktionsbok (eller om den överhuvudtaget finns där) men beskrivningen finns åtminstone i M2:ans instruktionsbok. Men du ville ha fakta och det har du nu fått, dessutom så har jag som sagt själv erfarenhet av att det finns lite hjälpsystem kvar när sport+ är aktiverat. Det är så det funkar, sport+ stänger inte av systemen helt vad gäller DSC. End of story. |
|
|
MUC Tack för infon. Men du jämför äpplen med päron. Helt olika bilar växelådor och motorer. Men som jag försökt förklara så är det som heter DSC helt avstängt. Men igen DTC (tracktion Control ) är fortfarande aktiverat. Vilket jag trodde var TS fråga. |
|
|
Bimmerlink appen löser det. Kan öppna å stänga spjäll (och även Active Sound Design) i realtid. Kingen |
|
|
Var köpte ni obd adaptern? |
|
|
Amazon, en veepeak adapter. Kom på 5-6 dagar Kingen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.