|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte hur jag ska kunna ha följande körinställningar SAMTIDIGT på min 428i: - Sport+ läge med max motoroffekt och öppet spjäl i ljuddämparen - Både antispinn och antisladd avstängda Om jag väljer Sport+ läget och sedan håller in antispinn/antisladd-knappen några sekunder så hoppar den ur Sport+ läget och stänger spjället i ljuddämparen. Frustrerande! Går det att kombinera ovan? | |
|
Men den stänger väl av både antispin och antisladd när du aktverar sport +!? När du trycker in antispinknappen aktiverar du väl den igen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej i sport+ läget är antisladd o antispinn bara DELVIS avstängt om jag förstått rätt. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om du trycker 1 gång på antispinn/-sladd är den delvis avstängd som du säger, om du håller knappen inne i några sekunder stänger den av det helt. |
|
Westersund: TS har ju koll på det. Men om man stänger av det helt i sport och sen växlar till sport+, vad händer då? Annars det finns inte så mycket inställningar man kan göra i de olika körlägena men kanske något man kan koda. |
|
| Om man går över till sport+ efter full avstängning så blir det delvis avstängning. Vore grymt om man kunde koda om sport+ läget till full avstängning. Har precis beställt ISTA D/P och ska forska lite :-) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Läste lite slarvigt. :D |
| Den öppnar ej spjället mer än vad den gör i Sport. Sport + adderar bara att man kan spinna lite mer än vanligt. | |
| Sport+ ger ju mer varv än Sport för samma gaspådrag! Tycker att man mycket oftare hör avgasknallar (wastegate) efter snabbt gasuppsläpp i Sport+. Efter fullgasaccelerationer ligger drivlinan kvar riktigt länge på samma växel som var aktuell under gaspådraget, dvs högt varv, vid Sport+ jämfört med Sport. Riktigt roligt om man slagit av den syntetiska ljudförstärkningen. 😁 | |
| Hur stänger man av den syntetiska ljudförstärkningen? Någon som vet om det helt går att stänga av antisladden i sport+ läget? | |
|
Ljudförstärkningen är väl inte syntetisk, eller? Jag märker en rätt tydlig skillnad på min 228i och jag har väldigt svårt att tro att den ljudskillnaden är syntetisk. Om inte annat så hör jag ju var ljudet kommer ifrån, och det kommer bakifrån nertill, och där sitter ju inga högtalare. För övrigt har jag också observerat det där fenomenet på min, att om man lägger i sport+ och sedan håller inne antislir-knappen länge för att stänga av den helt så hoppar den ur sportläget och går in i comfort igen. |
|
| Man kodar bort ljudförstärkningen (som går via högtalarna) med exempelvis Bimmercode eller Carly. Det blir en märkbar skillnad till det tystare vid accelerationer och hela tiden i körläge Sport/Sport+. Borde finnas som valmöjlighet i iDrive tycker jag. | |
|
Nu har ju du iofs en diesel så jag vet inte om mitt inlägg är relevant. Iaf i x28 är förstärkningen en kombo av syntetiskt och spjäll i avgasröret som öppnar upp i sport läge. Och bilen låter som en 6'a iofs väldigt tunt i jämförelse med min 440. Blev av med den syntetiska delen i x28'an pga misstag hos BMW vid service. Kan meddela att utan det syntetiska så lät den som en ordinär Volvo 4'a dvs skit. :😁 |
|
|
Någon som har tips på hur jag kan koda det jag frågade om från början, nämligen: hur jag ska kunna ha följande körinställningar SAMTIDIGT på min 428i: - Sport+ läge med max motoroffekt och öppet spjäl i ljuddämparen - Både antispinn och antisladd avstängda Om jag väljer Sport+ läget och sedan håller in antispinn/antisladd-knappen några sekunder så hoppar den ur Sport+ läget och stänger spjället i ljuddämparen. Frustrerande! Går det att kombinera ovan? Ringde BMW idag som påstod att bilen inte alls hoppar ut Sport+ läget när man håller in antisladdknappen.... |
|
| Även om jag inte sökt specifikt på detts så misstänker jag, efter ganska mycket surfande på kodningsfora efter andra saker, att du inte kan koda bort allt antisladd helt och hållet. På 428/430. | |
|
Jag hittade lösningen på ett annat forum och har bekräftat att det funkar: Full engine power with no computer aid procedure: 1: Go into sport mode 2: Put Gear box in DS mode (if auto) (shift gear to left) 3: Hold DSC for 5 or 10 sec till it says DSC off on dash with a warning light (when i press this my F30 the car goes into a different DSC off sport mode) Krävs alltså ingen kodning/programmering. Nu ska jag bara hitta ett sätt att öppna spjället i avgassystemet :-) |
|
|
Nikolausv: Jag har som sagt lagt märke till samma fenomen; att om man trycker sport+ och sedan håller in knappen för DSC off så hoppar den tillbaka i comfortläget så det är inte alls fel, utan BMW som inte vet vad de snackar eller inte förstått vad DU snackar. Aha, så alltså 1, Sport+ 2, Växelspaken i vänsterläge (turboväxling har jag hört en del kalla det) 3, till sist DSC off i 5-10 sek... Intressant, skall testa det imorgon bitti! :) |
|
| Bilen hoppar automatiskt tillbaka till comfort om man sätter hastighetsregleringen i DSC OFF, allt står i manualen :) | |
|
Nikolausv: Bra tips, det funkade likadant på min, med växelspaken i vänsterläget så funkade det att köra dsc off i sport+. Kul att någon kom på det, för det har stört mig en hel del faktiskt. :) |
|
|
Denna tråd är ett klockrent exempel på hur fantastiskt detta forum är. Här sprids en otrolig massa värdefull information av generösa medlemmar på ett osjälvisk och altruistiskt sätt. Jag blir så glad oavsett om jag själv kommer att ha nytta eller ej av just denna information. Keep up the good work. Tack för ordet. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Det verkar vara ngt konstigt med era bilar. Eller så finns det olika programmeringar. Vare sig i min gamla 428 2014 coupé eller min nuvarande 440 behöver man lägga spaken i vänster läge för "DCF off" oavsett sport eller sport +. Man behöver bara håll knappen nere tillräckligt länge oavsett läge. Men det stämmer att med för kort tryck så hoppar den tillbaks. Vilket självklar har ett syfte när det är slirigt. Du kanske skall kolla med BMW så att ni inte har ngt fel på lådan. Iofs det kanske är fel på mina bilar 😐 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.