|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Lasse Eklund mfl. Skulle ju återkoppla när jag visste mer ang felet. Fått tillbaka bilen efter lång tid på verkstad vilket iofs hade sina orsaker. Eftersom felet återkom i princip direkt så känns det enbart som att de slagit tärning o chansat.Enda infon jag fick var att det skulle bero på glapp eller liknande i ngn av de kablar som sitter i lådan med 4 skruvaar till vänster om ratten, undertill. Där är ju märkt med obd, tror det är felsökninguttaget?? Så summa summarum är att bilen är på samma sätt som när jag lämnade in den😕o egentligen ingen konkret lösning eller info om felet Någon på forumet som har något tips i detta? Ngn seriös firma som är duktiga på felsökning av såna här fel.? Eller ngn som på rak arm kan tipsa om åtgärd jag skulle kunna göra på egen hand? Så jäkla tråkigt när bilen f. ö är för åldern i bra skick. |
|
|
Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 27000 | |
|
Är startmotorn bytt någon gång? Om inte - det är startmotorn! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan, Du verkar säker solenoiden/startmotorn o du har säkert bra anledning till det☺️men förklara varför du känner dig säker på det. Byts enbart solenoiden eller hela startmotorn isf? |
|
| Eller går det tom byta enbart kolen? | |
|
Detta är en klassiker på e39 som ger liknande symptom. "Ignition switch" Länk Vet inte om det är det som refereras till "tändplatta" tidigare i tråden. Jag hade en kompis e39 som betedde sig liknande och då var det en jordkabel som satt dåligt i blocket. Position under insuget nånstans. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Den är utbytt sen tidigare, tändplattan alltså | |
| Vet inte men 'klassikern' med e39an verkar ju inte vara Om det är ngt som ska krångla utan att det Alltid är ngt litet lr stort fel på dom. Samtidigt är det ju jäkligt sköna bilar både komforto motormässigt | |
| Egentligen onödigt fråga eftersom det självklart blir så många tyckande men vilken motor tycker ni på forumet i bmw:s historia har varit minst krångel o fel med? Hade en e34 för länge sen som bara tuffade o gick. Sålde den tyvärr, kanske hade funkat än idag☺️men fick kanske ett bra exemplar☺️ | |
|
Hej, OT, som sagt. Men en manuell E34 med M50 var min första BMW-upplevelse. Och jag minns den ännu som aaaa, bmw..., det är grejen! :) /Lennart |
|
|
Hej Nicke, Efter mycket om och men har jag kopplat förbi EWS (Startspärren) för att konstatera om det är den som krånglar (vilket det var). Görs med en säkring som bygling över de 2 tjocka anslutningarna. Då kan man se om startmotorn drar runt eller ej, men du kan inte kolla om EWS och Motorelektroniken fattar varandra... för det tillåter inte motorelektroniken att ge signal för tändning et.c. Har även kört INPA via ODB2 (köpt av OLA på blocket. Nog samma Ola som i tråden ovan. Sökte på INPA och beställde BMW Diagnosverktyg INPA). Inte direkt nåt enkelt tool, varken att installera eller köra, men om du är en glad (eller ledsen) amatör med lite tålamod, funkar det. Kunde i det toolet konstatera att det pekade på EWS: Felkod 209 EWS error. Läst ut Parity error med Carly tidigare. Summa sumarum har jag nu skickat motorelektroniken till Andreas på Fekzen.se. Han ska programmera bort startspärren. Hoppas det funkar sen... //Lasse |
|
|
👍 O det roliga också var ju att man fattade ngt o kunde meka lite själv |
|
|
Runt de miltalen brukar startmotorn vara slut när det blir dylika problem - så OM den inte är kass, kommer den troligen att rasa väldigt snart... Prova att knacka på den vid startförsök som redan framkommit i tråden tidigare. Kan och kan...man kan köpa lösa delar hos t ex. Frejs bildelar, men det är nog rätt pilligt att byta dem - betydligt enklare att köpa en utbytesenhet för rimliga pengar eller låta en fordonselektrisk verkstad renovera din startmotor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| O vad tros om fel på startspärr kontra startmotor? Vad talar för/emot? | |
|
Som jag skrev innan: symptomen och miltalet. Har du provat att knacka på startmotorn vid startförsök? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att du kan tjuvkoppla startmotor och att den då drar runt varje gång, talar för annat fel. Köp Olas INPA och läs ut koderna. |
|
|
Jamen då verkar det som att problemet nästan är löst,på egen hand☺️ Började kolla lite vid batteriet och såg att kontaktytorna och jordkabeln+skruv/mutter också var det så jag tänkte att give it a try. Sandpapprade av kontaktytorna o bilen startar nästan vid varje försök👍 och spinner som en katt i motorn...😏 Har ni ngt förslag på varför det inte är riktigt 100 ändå? Där jordkabeln fästs med en mutter under lyktan på insidan. Kan det fortfarande vara dålig jordning där också pga ärgning? O hur kommer man åt/löser det på bästa sätt isf? Olika kvalité på jordkablar kanske? Har för tillfället en från Biltema men inte så gammal så verkar inte troligt ändå. Nya friska förslag tack☺️ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.