|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla bmw-experter. Nu har jag en svår nöt att knäcka åt er. 523:a - 99 som startar lite när den vill. Ibland kan den starta direkt i flera dagar/veckor, ibland startar den efter 2-3 eller 10 nyckelvridningar🤔 Enda som är säkert är att den Alltid startar om jag provar typ inom 15 sekunder från att jag stängt av bilen. Väntar jag däremot 1-2 min eller längre är det alltid ett lotteri om den startar... Nytt batteri, startmotor testad och är okej. Så kom med förslag på vad ni tror mest på. Jordfel, kol i generator, kabelbrott eller annat. Hur åtgärda o felsöka? | |
| Snurra startmotorn varje gång du gör startförsök? | |
|
HUR är startmotorn testad? Känns spontant som att det är den som börjar bli kass och inte drar solenoiden varje gång. Prova att knacka på startmotorn med en lång träpinne eller liknande (INTE metall som kan ge kortis mot de oisolerade anslutningsterminalerna!), hoppar den igång då, har du hittat felet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Startmotorn är helt tyst när den inte startar och den är testad med att köra på ström direkt till startmotor o då funkade det varje gång så kanske kabelbrott någonstans?? Ok,så om det funkar att knacka på startmotorn så är det startmotor och/eller solenoiden? Fattar då inte bara att det funkar när man kör på ström direkt till startmotorn |
|
| Alltså drar den runt startmotorn alltid? Annars har su ju lite symptom på bränslepumpshaveri. min hade liknande grejjer för sig som din när pumpen var kass | |
| Nä den drar inte alltid runt, förutom när man kopplar ström direkt till startmotor | |
|
Tändplattan som sitter nederst på tändningslåset? FAF |
|
|
Tändplatta? Ok, låter som ett hästjobb att göra men kanske inte... Ja jäklars va mycke olika förslag på fel men jäkligt bra ändå me alla tips utav folk med skills här på forumet. |
|
|
Inte så krångligt: och FAF |
|
|
Tack för alla tips. Suveränt☺️👍 Knappt man vet vart man ska börja... men nu vet jag ju iaf vad det kan röra sig om för olika fel |
|
|
Om inte startmotorn är bytt, är det nog den mest troliga felorsaken. Jag skulle börja felsöka där. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det som gör att jag är lite tveksam att det är startmotorn är ju att det är provat med ström direkt på startm.och då funkade det att starta varje gång. Skulle det tom kunna vara dålig kontakt-jordfel(rost/ärg)någonstans på kabel som leder till startm?? Solenoid? | |
| För att korta ner spekulationerna lite☺Om det hjälper med att knacka på startmotor när den inte går igång. Kan jag då utgå ifrån att det är startmotor/solenoid? | |
| Och ngn som har en teori om varför den alltid startar om jag provar inom 15-20 sek efter jag stängt av motorn,däremot osäkeft om jag väntar längre | |
| Testat om den beter sig likadant med reservnyckeln? | |
| Hur funkar startspärren på denna modell? Tänkte just på att den startar när du stängt av den och snabbt startar den igen. Kanske så måate den inte ha en "ny" signal från nyckeln då? | |
|
Kan ju va d som är felet...också☺ Ska lämna in bilen på ny felsökning. Tror själv mkt på jordfel/kabelbrott någonstans fram till startmotor men återkommer när jag fått svar👍 |
|
|
Har liknande fel. Uppskattar om du uppdaterar tråden, när verkstan har gjort sitt ;-) |
|
|
Felsökt idag och konstaterat att startmotor och tändningslås är helt. Dock verkar inte EWSn vara hel: Länk. Hamnar på step 7. Tog även hjälp av denna: Länk Får även felkod EWS transmission /-parity i Carly. Ska ringa BMW och höra vad de tar, om ingen har nån idé på hur man kan komma vidare? |
|
|
Lasse, vad har du för nummer på felkoden och vilken av dina bilar gäller det? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej Ola, Gäller E39 525 -02. Felkoden är EWS transmission /-parity med nummer 000080. //Lasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.