AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.257

Nya däck.

Sida 2 av 2
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Svårt att säga slitagemässigt innan man har hela sanningen, dvs att det är dags att byta. Men efter två år verkar det som mina Vredstein slits märkbart mindre än Dunlopdäcken gjorde.

Sedan stämmer jag in i Johans fråga, varför har du fastnat för dem? (I mitt fall var det priset som var 50% av ordinarie pris för en uppsättning monterade men aldrig körda däck)

Genom åren har jag aldrig blivit besviken på Michelin, Continental eller Pirelli vid brukskörning. Bridgestone har jag dock dåliga erfarenheter av. Både ljud och spårkänslighet har varit bekymmer med Bridgestone på mina BMW. Framförallt i RFT har de varit bedrövliga, medans andra fabrikat i RFT fungerat bra.

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, Bridgestone i allmänhet och deras RFT-däck i synnerhet presterar INTE premiumkvalitet!

De är grymt överprisade i förhållande till prestanda och borde egentligen inte klassas in i premiumsegmentet enligt min åsikt.

Dock brukar de alltid vara runda och vibrationsfria...MEN bullret brukar vara grymt högt i bilen! :(

Alla andra premiummärken har fungerat bra på de bilar jag har haft, men Michelin har stuckit ut positivt när det gäller slitage - de har hållit betydligt längre än de andra märkena och alltid varit vibrationsfria och tysta och haft ett "lugn" vid körning som inte alltid har funnits i andra märken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska beställa nya däck, men har svårt och bestämma mig.

Väljer i mellan dom här två alternativen. Vad hade ni valt?
Goodyear Eagle F1 3 eller Yokohama advan fleva V701
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om valet är mellan de två: F1

Har vid några tillfällen testat Yokohama och de har slitits fort utan att ha utmärkt sig i positiv riktning gällande grepp och övrigt.

Skulle dock återigen rekommendera Michelin PilotSport 4, kostar någon hundring mer per däck men det har man igen på slitstyrka samtidigt som greppet och övriga egenskaper är väldigt bra.
Den enda punkt (förutom priset) som de kanske inte är i absolut topp, är rullmotståndet som är lite högre än många konkurrentdäck (är C-klassade i de flesta dimensioner i EU-märkningen). I praktiken blir det kanske 1-3 % högre förbrukning i förhållande mot de få däck som har A-klassning i förbrukningen.

Mvh
Johan B

bl
2.294
blixten
325i -88
I mars månad brukar ofta olika motormagasin ha tester av nya sommardäck. Om du orkar vänta till dess kan du få färsk information om vad som är bra eller sämre.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
PS4 finns inte i dom dimensionerna som jag vill ha, så det är inget alternativ.

Läste lite tester ifrån 2018. Då kom F1 på fjärde plats. Dom verkar få bra recensioner så tror det få bli dom däcken i år. Men visst kan man lugna sig lite till årets tester, men frågan är om det kommer så mycket nytt?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har haft Vredestein Ultrac Vorti i dimension 275/35-18 på min M5:a(bak kanske ska förtydligas).

Bra däck rent generellt, men slitagemässigt iaf inte bättre än t.ex Continental sport contact 3 som jag också provat i samma dimension och på samma bil.
Tyckte att contidäcken slets ner snabbt, men som sagt...det gjorde Vredesteindäcken också :)

Även provat ett par omgångar med Hankook S1 evo2, inte alls oävna på något vis, men något sämre våtgrepp kunde dock förnimmas jmf med Conti sc3 i alla fall..
Bra däck om man inte absolut ska ha "de bästa"..

Kör nu Michelin PS4 bak, men har inte hunnit köra några mängder med dessa däck så där kan jag nu inte säga mer än att de var dyra :)

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Conti SportContact (oavsett generation) är väl iofs lite ökända för att slitas snabbt...

GY-F1 assy3-däcken har fått bra testresultat generellt men det är ett gammalt däck nu som i vår börjar ersättas av F1 Assy5.
Det brukar ju vara så att när någon av premiumtillverkarna lanserar ett nytt däck, brukar det hamna väldigt bra till i alla tester och inte sällan vinna några av dem.

Vilken dimension är det du är ute efter?
Till vilken bil är det?
Vilka egenskaper är prioriterade; t ex. "sportighet", komfort, livslängd, pris etc.

Mvh
Johan B

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hade inte koll på att F1 5 ska börja säljas nu till våren. Vilket år introducerades F1 3?

Däcken ska vara till E91:an, är ju en brukis så de är väl pris och livslängd som ligger högst upp. Sen används den ju i ur och skur så egenskaperna på vått väglag måste ändå vara goda.

Har en Audi också som jag körde med Landsail däck några veckor i sommars. Fantastisk komfort framförallt. Kanske för mjuka? Fungerade utan anmärkningar dom få mil det blev. Fälgarna och däck sålda nu. Trots det så vågar jag nog inte testa en uppsättning till Bmw:n.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det komfort, säkerhet och slitstyrka du prioriterar, ska du kanske kika på Michelin Primacy4!

Ett budgetdäck med stor slitstyrka och hyggliga prestanda, är Barum Bravuris 3 HM (har tydligen lanserats ett 5 HM nu men jag har inte hört något om det däcket).

Men kikar man på priserna i de mer "normala" dimensionerna, så skiljer det sig ganska lite mellan budget-, mellanpris- och premiumdäck. Så jag tycker nog valet är ganska enkelt i de flesta fallen - köp premiumdäck så får du däck som inte fallerar i säkerhetskategorierna och även oftast håller längre och har bra komfort.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.