|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte skaffa nya sommardäck till bilen min (bmw 330ci e46) tidigare så har jag haft Kumho Ecsta Le Sport på den vilket va väldigt bra däck att köra med men slets ut otroligt snabbt så jag var tvungen att köpa nya bakdäck slutet på sommaren och bytte då till billiga kina däck vilket jag inte alls gillar, gick då också upp i bred på däcken bak från 235 till 245 vilket har gjort att bilen blivit extremt spår känslig. Ringde här i veckan nu och kollade priser på min lokala däckfirma för att kolla lite priser osv, blev då rekommenderad nordexx däck vilket jag är tveksam till när jag har kört billigare däck nu på ett par bilar med lite större å bredare däck på och har oftast haft negativa erfarenheter av dom. Har nån några tips på bra däck som håller lite längre och som inte kostar allt för mycket? Nordexx skulle jag fått för ca 450€ men han hade även nokia hakka black för 770€ vilket låter inte allt för dyrt men har läst att dom också ska slitas ut ganska så snabbt. Dimensionerna på däcken som jag ska ha är. Fram: 225/40/18 Bak: 235/40/18 | |
|
Om JAG skulle köpa ett budgetdäck, skulle det nog bli Barum Bravuris 3HM - ska hålla länge och hålla en anständigt kvalitet. Kanske inte topp-grepp eller supertysta verkar det som, men ändå ett "stabilt" däck för rätt rimliga pengar: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Dom behöver inte va jätte billiga heller, tänkte faktiskt köpa ett "lite" dyrare däck. | |
|
Tja, prismässigt är det ju inte jättestort kliv upp till "premiumdäck". Ett däck som är helt suveränt bra är Michelin PilotSport 4 - hade dem på E39:an och de är helt klart de bästa däck jag har haft. Mycket komfortabla (för att vara ett sportdäck) med lugn och fin gång och låg bullernivå. Väldigt bra grepp i både väta och torrt. Dessutom slets de långsamt. Det enda som de var liiiite sämre på än de Conti SC3:or de ersatte var att Conti-däcken tenderade att dra lite mindre soppa - men det var väldigt liten skillnad. PS4 har vunnit ett antal däcktester de senaste två åren... Generellt har jag erfarit att det faktiskt blir ganska billigt att köra med just Michelindäck, då de nästan alltid är väldigt problemfria under hela livslängden och håller märkbart längre än konkurrentmärkena utan att man behöver försaka grepp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur är hakka black däcket då? någon som kört med det däcket? vill inte köpa ett däck som slits allt för snabbt heller vilket mina kumho däck gjorde, dom var i princip nya början av sommaren och jag var tvungen att byta bakdäcken slutet av sommaren och hade då bara kört en 8000km vilket är lite i underkant vad ett däck ska hålla men jo jag har väl ganska så aggressiv körstil med hård accerelationer. | |
| Ska det inte vara 225/40/18 fram och 255/35/18 bak? | |
| Blev en uppsättning Nokian zLine XL som jag fick idag, blir intressant att se hur dessa är. | |
| Fick dom för 590€ | |
| Vars köpte du dom? | |
|
z-line är säkerligen betydligt bättre än t ex. Nordexx! Mina erfarenheter av Nokian är att deras sommardäck inte når riktigt samma klass som deras vinterdäck. Har haft lite konstiga slitage och diverse vibrationer trots korrekt balansering och relativt snabbt slitage på de Nokian-däck som jag hade på E46:an (två uppsättningar då jag fick dem väldigt billigt). Detta var dock några år sedan nu och det var föregångaren till z-line. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Var det priset inkl. montering? | |
|
Köpte dom på Länk dom har en svensk sida som heter Länk. Nej priset var för endast däck ej montering, med montering blir det ungefär 50-100€ till. |
|
| För 800kr till får man ju Michelin SuperSport via Däckonline (6800kr)... Trodde Nokiandäck var märkbart billigare. | |
|
Nokian har prisat in sig bland premiummärkena de senaste åren. Personligen försöker jag som sagt köra på Michelin i första hand när det gäller sommardäck (deras vinterdäck har jag tyvärr inte varit nöjd med) främst då de nästan alltid är väldigt problemfria under hela livslängden och går lugnt och bra utan småvibrationer eller liknande. Dessutom brukar de hålla längre än konkurrenterna om man jämför likvärdiga däck - så milkostnaden har för mig alltid blivit lägre än att köpa "billigare" däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vi får hoppas att Nokian har blivit bättre, för deras tidigare sommardäck har inte varit nått att skriva hem om, framförallt har dom haft dålig hållbarhet. Har en bekant som åker 6000mil om året, bilen, en Peugeot hade Michelin som ny, dom höll 3 säsonger, det blev samma igen och 3 säsonger igen. Men han tyckte däcken var lite dyra och köpte Nokian NRV, det var 2 mm kvar vid första bytet !! Det har gjorts test i ämnet, tror det var tidningen Vi Bilägare som utrustade taxibolag med olika däck. Vid drygt 2000 mil var ena däckmärket utslitet, testen avbröts vid 6000 mil, då hade Michelindäcken fortfarande godkänt mönster, och blev billigast i test, trots att dom var dyras att köpa. |
|
|
Jag måste bara slå ett slag för Michelins senaste, efterföljaren till Pilot Super Sports; Pilot Sport 4S. Har kört Super Sports i 5 år, som bekant oslagbara. Tills nu, jag säger bara OMG. Trodde inte man kunde göra bättre däck men jäklar vad de har överträffat sig själva. Bara kört med dem sen i fredags och då relativt lugnt, men det har varit tillräckligt för att känna skillnaden. Mer lättrullade och komfortabla, upplever att de spårar mindre (läs inget alls!) men ändå känns bilen fastklistrad på vägen. Regnat en del idag, opåverkade av vätan. Får hoppas livslängden håller vad den lovar, då tyckte jag ändå att PSS:en höll riktigt länge. Strax under 12k för en uppsättning 245/35R20 XL, prismässigt rätt jämlika konkurrenternas toppalternativ. Men varför man ens skulle fundera på att välja något annat vet jag inte, så nästa gång ni byter däck behöver ni inte ens fundera en halv gång! |
|
|
Ursäkta att jag lyfter en gammal tråd. Tänkte att det är bättre än att göra en ny.. Måste köpa nya sommardäck och har sneglat på Vredestein Ultrac Vorti. Någon som kör dessa eller har något positivt eller negativt ang detta detta märke? Jag har kollat många tester och dessa däck får bra resultat i tester. Dock känns Vredestein inte som premium. |
|
|
Varför har du fastnat för just det däcket? Vilka dimensioner gäller det? Det jag har HÖRT och även läst är att Vredstein-däcken brukar vara tysta och komfortabla men att de slits rätt snabbt. Jag skulle återigen rekommendera Michelin Pilotsport 4 - ett av de allra bästa däcken på marknaden just nu och slår du ut totalkostnaden över däckens livslängd, brukar Michelin bli billigast (eller i varje fall väldigt billiga) räknat på "kilometer-priset"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har inte kört Vredestein Ultrac Vorti men precis som du läst många positiva rescensioner (i mitt fall på Tyre Review). Valde i somras mellan dem, Goodyear F1 assymetric 3 och Michelin PS4S. Det ble till slut PS4S eftersom milkostnaden förefaller bli låg med tanke på den långa hållbarheten. Är mycket nöjd (har 19"). De har precis rätt mix mellan komfort och sport. Bra styrkänsla och inga negativa sidor. Var lite rädd för "studsighet" men den rädslan visade sig obefogad. |
|
|
Jag har sådana till min F13. 275/30-20 resp 245/30-20. Köpte dem i första hand för att jag fick kanonpris på dem av en som köpt för låg profil på framdäcken för sin bil med x-drive. (Ska vara 245/35-20) Har åkt två somrar med dem nu och de beter sig som förväntat. Ingen märkar skillnad mot Dunlop som var originalmonterade. Vredstein räknas som premium på kontinenten även om de levt mer undanskymt i Sverige. |
|
|
Nja, att Vredstein skulle räknas som "premiummärke" på "kontinenten" är väl en lite väl vinklad tolkning... Vredstein ingår numer i det indiska däckmärket Apollo och anses väl främst vara ett bättre mellanklassdäck generellt - ett däck som oftast marknadsförs som "prisvärt" hos däckhandlarna. Däckonline som är en tysk näthandlare listar inte Vredstein bland premiummärkena (Michelin, Good Year/Dunlop, Pirelli, Continental och Bridgestone). Popgom som är en fransk näthandlare (ägs tydligen av Michelin), listar inte heller Vredstein som premiumdäck och anger samma märken som premium som ovan. Vredstein hamnar i samma grupp ("kvalitet" eller motsvarande epitet) tillsammans med t ex. Nokian, Yokohama, Toyo, Cooper, Uniroyal, Hankook, Klebér och några märken till... Dock har de presterat rätt bra i många däcktester men som jag skrev innan verkar de slitas rätt snabbt utifrån vad jag har hört från flera håll och även läst om. Hur stor är prisskillnaden upp till "premiumdäck"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.