|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska köpa F11. Vilken stol rekommenderar ni? Varför vara blase - Kör istället Bmw | |
| Sport | |
|
Varför? Varför vara blase - Kör istället Bmw |
|
|
Jag hade problem med min sittdyna men har löst det, har skapat en tråd tidigare komfortstol jag står inte ut eller nåt. Jag vet inte hur än jag ställer stolen så blir det obekvämt efter ett tag, mer inställnings möjligheter mer krångel känns det som. Saknar min gamla f10 med Sport stolar men tycker att komfort är snyggare. Mindre utrymme där bak på komfort dessutom. |
|
| Såhär i efterhand har jag ångest att jag hade komfortstolarna som krav när man letade f11😢 Håller på att bli galen, försöker ställa in stolen hela tiden och lyckas aldrig hitta ett bra läge! När man väl sitter skönt och är nöjd, ja då ser man ju för fasiken knappt vägen...får som sitta o sträcka mig för att se! Lyckades ganska bra alldeles nyss att hitta en hyffsad ställning för långkörning med mer avslappnad stil. Dock ser jag fortfarande dåligt framför bilen så vid stadskörning vill jag kunna se bättre. Så frågar du mig, kolla efter en bil med sportstolar. Tycker även baksätet Har väldigt lite plats för benen som catch me även säger med tanke på att bilen är gigantisk😆 Har en barnstol i baksätet och man kan inte sitta normalt i framsätet för att stolen måste ha ryggstödet väldigt brant vinklat och vara långt framskjuten. En kollega som är 1,90 fick bokstavligen knappt plats där framme. Åka långkörning där är en omöjlighet! | |
|
Nackdelen med komfortstolar är att de väger mycket och tar mycket plats. Fördelen är inställningsmöjligheterna. Jag har den ”lilla” sportstolen i en e82 coupe och tycker den är mkt bekväm och skön. Enkel komfort, på något sätt. Har komfortstolar i GT’n och tycker att ”rumpgropen” är för liten, snittytan är liksom för smal mellan sidokuddarna men annars inget att klaga på. /M Mina bilar: Länk |
|
| Komfortstolar helt klart, sköna att sitta i och med mycket inställningsmöjligheter. Skönaste bilstolen jag testat någonsin. | |
|
Håller med dig tegel gällande ”rumpgropen” är för liten, snittytan är liksom för smal mellan sidokuddarna" Jag säger såhär Komfoprtstolar är överskattade, Testa båda stolarna men kör ett tag också i båda. Åkte genom hela Europa förra året med min gamla F10 med sportstolar satt som en kung och hur bekväm som helst dock saknade jagh bättre nack stöd. man vill ju gärna luta sig lite bakåt. Tror där blir det skillnad med komfortstolar. Men ändå ska jag välja om då är valet enkelt och det är sport. |
|
| Men är inte sportstolarna på 5-serien ganska stora? Upplever dem som klart bredare än 1-2-3-serien som faktiskt erbjuder en märkbar skålning och håller en kvar i stolen. Komfortstolarna är väl också stora, men med dess ytterligare inställningsmöjligheter går de väl att tighta till? | |
|
Jag är 195cm och jag sitter helt super i sportstolen, nu har jag inte prövat komfortstolen någon längre sträcka på F1x, men när jag provkört så tycker jag man sitter mer på än i stolen och för mig skulle jag vilja ha nackstödet lite närmare huvudet, trots att jag vinklar överdelen max. Det enda är att pröva själv, men räkna inte ut sportstolen! |
|
| Har inte testat komfortstolarna i F11 men om jag utgår från stolarna i E61 skulle jag säga komfort, skönare stolar har jag inte suttit i. Har sport i min F11 och dom är riktigt sköna men jösses vad gosigt man satt i komfort | |
|
Komfortstolar. Jag var supernöjd med komfortstolar i min förra E61 och likaså med min nyare F11. För min del är komfortstolarna en deal braker. Sportstolar i 5-serie och stora bilar går helt bort för min del. Jag tycker de är obekväma, krångliga vid in-/urstigning och alldeles för smala i ryggstödet. För mig är det dessutom känslomässigt helt malplacerat med sportstol i en stor familjebil som väger 2 ton. För min typ av körning med en familjebil så är sidostödet fullt tillräckligt i komfortstolarna. Jag personligen föredrar standardstolen framför sportstolen (för dem som ska ha barnstol i baksätet kanske standardstolen skulle vara att föredra?). Men komfortstolar är alltså tveklöst förstahandsvalet för min del. I vår 1-serie däremot tycker jag att sportstolarna passar mycket bättre. Dock vill jag inte sitta i dem långa perioder, typ långkörning, mest pga att jag då upplever dem alldeles för tighta och smala. Dessutom saknar jag att efter någon timma kunna justera och ändra sittställning så som jag ofta gör i 5-serien med komfortstolar. |
|
|
Vet inte hur stor skillnad det kan vara mellan komfortstolar i F02 och F11 (om den ens finns) men tycker att komfortstolar är det bästa som finns. Man sitter oerhört bekvämt och jag känner ingen trötthet i kroppen ens efter många timmar. Men man är så klart olika så det är ju svårt att komma fram till det korrekta svaret. Bäst gör man i att testa de olika stolarna och då helst lite längre än 10 minuter. Har sportstolar i caben och dom är sköna helt klart men inget som jag (numera) känner att jag skulle vilja åka ner till kontinenten med. Kanske även hänger ihop med hela bilen. Sjuan är ju att föredra då :-) Niklas Fransosen |
|
| Jag har långa ben och då är sportstolarna de enda som fungerar så att jag får stöd för låren. Man kan komma riktigt långt ned och ändå få upp lårstödet med tiltfunktionen. Jag sitter hur bra som helst i sporstolarna. | |
|
Fahlekorv; Förstår inte hur du menar att sportstolen är den enda som fungerar? När jag gör direkta jämförelser mellan sportstol och komfortstol så tycker jag att komfortstol ger minst lika bra stöd för låren, under lårens framkant. Komfortstolen går tilta minst lika bra som sportstolen, lårstödet går köra ut och förlänga på motsvarande sätt. Men jag tycker komfortstolen har en stor fördel genom att jag elektriskt enkelt kan ändra och optimera dessa inställningar under tiden som jag kör. Lårstödet är minst lika bra men dessutom har jag väldigt många fler inställningsmöjligheter på komfortstolen och för min egen personliga del uppskattar jag alltså möjligheten att ändra och variera detaljer i sittpositionen under tiden som jag kör långa sträckor. Jag vet inte om sportstolen i F11 har den elektriska minnesfunktionen? Typ att när frun använder sin bilnyckel så får hon automatiskt sin inställning respektive att jag får min helt annorlunda inställning när jag använder min nyckel. Vi har t ex tiltning och lårstöd och stolens höjd inställda på helt olika sätt. Jag tycker det är obekvämt ens att komma in i sportstolarna på vår F20 när frun eller dottern har ställt in stolen. Jag måste liksom sätta in ändan först för att sedan böja mig in och skjuta stolen bakåt och sänka den innan jag får in benen, särskilt med vinterskor på fötterna. Vi tycker alla tre att det är lite bökigt att ställa in sportstolen, men det kan ju förstås bero på att vi som referens har F11:ans komfortstolar med minne. |
|
|
Ulf tror inte att du kan jämföra F20 sportstol med F11 sportstol den är mindre så är det bara, Även min frun X3 har sportsolar och den är alldeles för liten i skålning/ryggstödet för min del.. Rättvis jämförelse F10/11 sportstol vs komfort har s´du testat 5 series sportstol Ulf? |
|
|
Själv hör jag till de som inte är speciellt imponerade varken av komfortstolarna eller sportstolarna i F10/F11. Komfortstolarna bättre innan faceliften kom, möjligeheterna till tiltning blev sämre efter faceliften och det blev svårare att hitta en bra körställning tyckte jag. Men inte helt märkvärdigt bra innan heller. Sportstolarna har för höga valkar på sidorna tycker jag som skär in i lårens sidor. Oskönt.. Och de flesta som har valt sportsolar verkar ha hoppat över ställbart svankstöd och utan det blir stödet i svanken kasst. Hade gärna sett fastare stoppning i dynan både i sportstolarna och komfortstolarna. Att det inte finns minne för sportsolarnas inställningar också en klar nackdel om man är flera som kör bilen. För min del gav jag upp F10 planerna för ett tag, till stor del beroende på stolarna och valde att prova en Citroen C5:a istället sen nåt halvår tillbaka. Sitter bättre i den och den verkar rulla på som den ska, inga konstigheter. Fast även här hade jag gärna sett en fastare stoppning i dynan. Bästa stolarna tror jag mig nu ha hittat i Mercedes E-klass. Också nya 5-serien verkar ha fått bättre stolar tycker jag. |
|
|
catch_me: Du väljer att missförstå mig. Min jämförelse komfortstol/sportstol avser självfallet 5-serien. Detta framgår tydligt i o m att jag skriver citat; "...sportstolen i F11..." Jag har haft möjlighet göra direkta jämförelser mellan sport-/komfortstolar i såväl F11 som E61. Sedan som ytterligare info, och som ett annat exempel, skriver jag ett stycke om F20. Jag erkänner att detta tillägg kan vara förvirrande om man läser snabbt eller slarvigt. |
|
|
Komfortstolarna helt klart. Massor med inställningar och minne, vilket är grymt att ha om man är två som använder bilen (även om det bara är ibland). |
|
| Ulf jag testade båda och det var så för mig. Extremt få stolar som passar mig, har nog oproportionerligt långa vader som gör att låren hamnar väldigt högt upp. | |
|
Enligt mig så är komfortstolen överlägsen. Provsitt och känn själv vad du trivs i bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.