AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.878

Hjälp! Hustrun vill byta BMW mot Mercedes

Sida 1 av 2
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Trodde inte mycket på hennes kommentarer att Mercedes hade snyggare modeller än BMW för närvarande. Det började med lite tjat i höstas nåt och nu verkar det som om hon menar allvar.
Hon har bestämt sig att byta bort sin BMW 118 -09 mot en CLA 200/250.
Ena dagen ser hon en vacker vit CLA andra dagen en otroligt vacker röd CLA.
Och jag vet att när hon börjar så här så brukar inget rucka hennes inställning.
Själv har jag föreslagit 130i men de är inte snygga säger hon.
Ok, vi kommer att trava in hos Hedin Bil till helgen.
Hon är inte helt ute och cyklar tycker jag själv när det gäller designen på BMW de senaste åren.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vad är frågan? CLA ser väl okej ut men med tvärställt och framhjulsdrift skulle iaf inte jag köpa en sådan till min fru.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Jo. Skall jag envisas med att vi skall prova en 130 för att överbevisa att BMWs 1.a är att föredra framför en framhjulsdriven CLA.
Kvinnor ser ju mest på designen. Och typiskt är ju att CLA är snyggare än 130 såväl in- som utvändigt.
Hon har haft en C200 som hon var mycket nöjd med, men den var ju så klart bakhjulsdriven.
Kanske någon läsare här som har erfarenhet av CLA?

pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Kan hålla med om att Mercedes ligger före i designen just nu men undantaget är väl i så fall CLA som saknar vettiga proportioner och som sagt dessutom är framhjulsdriven. Förstår ditt dilemma då jag ofta hamnar i samma problematiska diskussioner hemma... ;-)
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
130? Klart frugan ska ha en F20, den känns klart fräschare in- och utvändigt. Förslagsvis en 118i LCI. Blir ju inte gratis förstås..

Länk
CLA är mkt lyckad designmässigt och då speciellt Shooting Brake! Har kört den mkt som hyrbil och 220d med fyrhjulsdrift och AMG är en favorit! Det enda är en lite plastig känsla i kupén! Jag tycker att 1-serien är långt efter designmässigt!
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
De är ju bra bilar och hög premiumkänsla till billig peng. Har kört CLA45 SB som hyrbil en hel del och med rätt motor (kanske optimering till 250n ;) går de bra också.
Vid sådana förhandlingar får ni väl kompromissa då hon väljer skal och du motorn!
Mvh Thomas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag hade bara satt mig ner med min fru/flickvän och sagt att "det här måste vi prata noga om" och så hade jag fortsatt med att säga att

"Du vet, ett förhållande går upp och ner och man har det bra ibland och sämre ibland och man måste ibland respektera att man tycker olika. Men så finns dealbreakers som så att säga ställer allt på sin spets. Och det här med Mercedes CLA är en dealbreaker."

Därefter hade jag tittat henne i ögonen på ett sätt så hon förstod att jag menar vad jag säger...

Men det är bara jag... :)
Pe
157
Pekki
320dT -14
Dags o byta hustru kanske :) !!
Verdi
CLA är en A-klass med annat skal. Gillar inte alls de där bilarna. Provkörde en 211 hästars bensinare med AMG-chassi och den var verkligen hemsk. Hård och struttig på vägen, seg automat... En 1-serie är väl inte heller nåt underverk men den känns betydligt mer solid tycker jag.

CLA ser dock fräschare ut, det får jag hålla med om. Men det är mest yta...
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Tycker personligen CLA är ful som stryk, alla linjer böjer neråt så den ser ut som den håller på att smälta. Men smaken är ju som röven (klöven).
Verdi
Jo, det där lider nästan alla MB-modeller av nu. Det och alldeles för mycket krom och bling.
K2
348
K2
523i -97
AlexanderK: "Jag hade bara satt mig ner med min fru/flickvän och sagt att "det här måste vi prata noga om" och så hade jag fortsatt med att säga att

"Du vet, ett förhållande går upp och ner och man har det bra ibland och sämre ibland och man måste ibland respektera att man tycker olika. Men så finns dealbreakers som så att säga ställer allt på sin spets. Och det här med Mercedes CLA är en dealbreaker."

Därefter hade jag tittat henne i ögonen på ett sätt så hon förstod att jag menar vad jag säger...

Men det är bara jag... :)"

Haha... underbart!!

Åtminstone som ett tankeexperiment... skulle jag köra något dylikt här hemma så vette fan om hon inte skulle välja bilen hon ville ha... :(
Vet inte om det är rätt forum, men vill ändå påminna om att enligt de senaste dekreten från Vatikanen, förlåt, München, hör tvärställd motor/framhjulsdrift ej längre till dödssynderna. Kommande 1-serie blir så utrustad och visst fungerar det bättre i svenskt vinterväglag även om det inte hjälper alla de som dagligen kör till jobbet via Nordschleife. Det viskas i BMW-korridorerna att "Issigonis faktiskt hade rätt"! Något som resten av bilvärlden förstod 1959, året då BMW var snubblande nära konkurs!

Hustrun kanske skulle kunna vänja sig vid en X2? Ger inte riktigt den känsla av arbetsfordon som man klättrar upp i på vanligt SUV-vis i de andra X-bilarna. Man kan kanske rent av kunna tvätta en X2:a utan användande av stege som ju också hör de högbyggda X-bilarna till. Designmässigt lämnar den kanske ingen oberörd, men det är väl det som är liksom meningen?

När det gäller Mercedes verkar det föreligga viss osäkerhet om vad man egentligen försöker åstadkomma, viktigast verkar vara att bilarna ska ha en SL-grill oavsett om den passar eller ej. Varken BMW eller Mercedes verkar ha någon större entusiasm när det gäller konstruktion av 4-cylindriga motorer. De borde kunna lite bättre men det får ju inte kosta för mycket.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Nu börjar det bli riktigt allvarligt.
Hustru kollar när Hedin Bil har söndagsöppet...
Skall ta mig i kragen och berätta hur tongångarna därhemma går för BMW Paulsson i Ängelholm /Helsingborg (handlar av dem ) och om det går att låna hem en F20 125i över helgen så hon riktigt får känna på den. För de vill väl inte mista kunder som kört BMW i 30 år och släppa över till Mercedes.
Men hustrun har ytterligare ett ess i rockärmen. Kollar lite på Audi...
Blir en tuff vår!
För min egen del så kommer jag att köra ett tag till med min 530 LCI.
Ser ingen anledning att byta. 10 år på nacken. Drar 0.92. Toppar 250 om jag vågar. Nästan all utr. Ingen som helst rost. Nya spridare och tändspolar och ett nytt batteri plus nybesiktigad. Tom att den växlar mjukare och snabbare efter batteribytet. Bara till o kör!!

Går som en Omega (inte Opel...)
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Oerhört tråkigt att BMW inte har någon F20 med en sugsexa. Alldeles för stort steg till 135i med turbo.
Däremot skall jag också provköra 120i och kolla om skillnaden till en 125i är värd så mycket som 30-35 tusen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
BMW har väl INGEN sugsexa sedan ganska många år nu?
Verdi
Finns väl ingen sugmotor öht längre?
Nej, sugmotorer hör väl knappast framtiden till. Personligen är det dock den raka sexan i sig, med eller utan överladdning, som gjort mig bortskämd under lång tid. VW/Audis fyror gör även de ett trist intryck och fyrorna i S90/V90 samt V6:orna i E Klass/Audi A6, jämfört med sexan i 540i (G30), är för prisklassen inte direkt imponerande milt sagt!

Kring det som tråden inleddes med är det kanske värt att invänta kommande 1-serie även om den aldrig kommer med någon 6:a.

Att BMW alltid skulle göra allting rätt låter långsökt, men att titta på Audi kanske är att gå lite väl långt. VW/Skoda-förpackningarna ger väl mer för pengarna än just Audi?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Kvinnor ser med annorlunda ögon.
Ex.vis ser kvinnorna att Tesla är en av de absolut vackraste bilarna plus Jaguar.
Och för att jag nämnde Audi var att en kollega till henne kör en A5.
Visst är den vacker ännu!
Vet så klart att det är längesen BMW hade en sugsexa.
Har aldrig gillat BMW.s fyror förutom E30 318is. Alltså den med 16v.
Men till en av frågorna.
Nån som har erfarenhet av 120/125i F20.
Tack på förhand.
PS: Vi kollade för lite sen hos Bendt Bil på en 2 serie GT. Usch och tvi.

An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ingen som har någon åsikt av 120 vs 125 F20.
Min tanke är att överbevisa (hennes bil) för att köpa en 120 och sedan lägga jag några tusen för att få upp till 210-220 hk nåt. Bör bli en lagom mellanöl!!
Stor prisskillnad 35000 för att få dessa 40 extra hk som 125 har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.