AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.809

BMW 328i kvickare än 330i?

Sida 1 av 2
Tjenare, jag är på jakt efter en ny BMW och sitter lite på youtube och kollar på 328i och 330. I mina ögon verkar 328i mycket piggare än 330i fastän 330:n har ett par hästar mer, hur kommer det sig?

328i:

330i:

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
328:an spekuleras det i kommentarerna att den inte är original, kolla om du hittar nåt annat klipp på en 328:a. Utöver skillnader mellan exemplar lär det inte skilja mkt mellan 330 och 328.

där också... känns som att 328i varvar lite mer i 1:an och 2:an om du kollar noga.

328i gör 0-100 på 5.6

330i gör 0-100 på 5.9

väldigt skumt.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
328an är knappast orginal.
Visa användare
47
Micke67
330e M-Sport G21 -21. 430i GC -18, såld.
Jag hade en 328i -14 manuell innan min nuvarande 430i GC automat -18 och tycker nog att 328:an var lite piggare på höga varv. Nu är ju inte 430:in inkörd ännu med 250 mil på mätaren så den kanske ”lossnar” när den gått lite längre...

Mikaelak
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Jag tror personligen att hur pass väl inkörd motorn är faktiskt gör stor skillnad i hur mycket den blommar ut. Då snackar jag alltså inte hur långt den gått, utan HUR den körts in under de första kritiska 150 milen (som alltså är inkörningperioden). I manualen står det att den skall köras dynamiskt, max 4500 rpm och max 160 km/h. Dynamiskt innebar i min värld att inte ligga på E4an i konstant fart i mer än 5 minuter. Det var iaf så bokstavligt jag valde att ta det när jag körde in min på E4an mellan NKPG-LKPG; Rätt tomt tiden jag åkte till jobbet och jag skojar inte när jag säger att jag gjorde konstanta, "korrekta" och kontrollerade, accelerationer-decelerationer under dessa 150 mil (tog ca 2 veckor). De få som såg mig måste ha trott jag var ett regelrätt psykfall (vilket kanske stämmer!). Hur som, jag har märkt att den stått sig rätt bra mot, på papper, effektstarkare bilar. Nämnt det förut, men en bidragande faktor är ljuddämparen, som alltså är det enda som inte är original. Haft 335:ans MPE sen 4 år tillbaka.

Svårt att veta hur en bil körts in, vilket kan göra tillräcklig skillnad mellan dina alternativ. Troligtvis är det inte många som gör det korrekt och troligtvis är det INGEN som gör det som jag :)
Med andra ord så behöver jag ta ut en splitter ny BMW för att få den att prestera precis som jag vill. Låter som en dyr affär :)
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Haha exakt så :p
Bm
2
Bmwglidarn
330iAM Touring x-drive-18
Tja
Hämtade ut en ny 330i A x-drive Touring i fredags.
Har också många tankar kring inkörning?
Min första nya bil någonsin så vill gärna göra rätt!

Har nu i helgen kört ca 20mil som en käring...
Rätt eller fel?
Visa användare
47
Micke67
330e M-Sport G21 -21. 430i GC -18, såld.
Enligt säljaren så är alla BMW inkörda från fabrik så se bara till att alla vätskor är ordentligt varma innan du drar upp den till rödmarkeringen... Har för mig att någon här på ap för något år sedan skrev sin syn på hur motorn ska köras in och då var det definitivt ingen kärringkörning han skrev om ;-)

Mikaelak
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Intressant det här med inkörning. Hur ska man göra? Min Bil har precis slagit över till 100 mil och enligt instruktionsboken ska man inte dra den över 4000rpm de första 300 milen. Tycker dessutom att den drar väldigt mycket bensin, långt över deklarerad förbrukning. Snittar 1,3 jämfört med 0,8
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Micke67: Ja, det är inte någon kärringkörning som beskrivs i manualen då en "kärring" kör allt annat än dynamiskt, men det är inte heller "drive it like you stole it" principen som vissa tror. Den där säljaren bör snarast återgå till att sälja, inget annat. Läs manualen bara.

Glidarn och Marin: Läs manualen, det finns ett stycke som specifikt tar upp inkörningsperioden (150 mil för bensinare, dubbelkolla). Men i korthet, undvik monoton körning, varva inte mer än 4500 rpm (4000 för diesel tror jag), överskrid inte 160 km/h, ingen kickdown. Sen är väl en generell regel att aldrig varva över 3000 rpm innan oljan är uppe i driftstemp (gäller alla mil, alla dagar i veckan.....). Sen går den vidare med hur man kör in bromsar etc...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Micke67, ingen BMW motor är inkörd från fabrik. Det skulle ju vara orimligt att bränna bränsle för flera hundra mil.

Det som sker är att motorn snurras runt en kortare stund (minuter) med hjälp av en elmotor, men det är inte att jämföra med att köra in en motor.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Inkörningseffekt på moderna motorer är mycket liten. Vi talar om någon enstaka procent i lägre förbrukning efter inkörning (läs: lägre friktion). Det finns dock en större inkörningseffekt i andra komponenter i drivlinan så totala upplevda skillnaden kan bli större. Sen är det knepigt att veta vad som egentligen är en skillnad och vad som är en skenbar skillnad. Det är inte sällsynt att injektorer har en inkörningseffekt och det kan påverka ex styrsystemets beräkning av förbrukning och i vissa fall även den mängd de ger för en viss ontid. De motorstyr jag har insyn i har algoritmer som försöker kompensera för ev inkörningseffekter men det är oerhört svårt att få det "rätt" för en hel population i produktion. Gällande inkörning så är min syn och ganska bestämda uppfattning att man alltid bör varmköra ordentligt innan man belastar. Sen är det enkla rådet att köra som vanligt. Tror att dynamisk körning är bra men ärligt talat så är det bara en tro jag har och inga vetenskapliga belägg.

Angående sakfrågan så vore det underligt om en svagare motor ger bättre prestanda. Möjligen att responsen blivitsämre i den senare och det gör gamlingen upplevs vassare. Respons är väldigt viktigt både för faktisk och upplevd prestanda.
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Tror inte 328:an i videon är vässad. Jämförde lite tider mellan den och min 428:a. Skilde väldigt lite. Och då är min manuell..
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
DLC: Har du några belägg för ditt påstående?

På mitt jobb byter vi bil var tredje år, och det skiljer då en jävla massa i förbrukning mellan bilarna när de är "inkörda" mot när de är nya, detta gäller både BMW och Mercedes, och vi har väl ~20 bilar på kontoret (förmånsbilar).
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
DLC: antar att du menar att det är skillnad på inkörd motor mot icke inkörd men att det är marginell skillnad på *hur* man kör in motorn?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
TP: Ja. Annars hade jag inte skrivit så. Det är mätning i en kontrollerad miljö med kalibrerad mätutrustning. Notera att jag skrev att det är en liten inkörningseffekt för motorn. Sen tillkommer inkörningseffekt i övriga delar i drivlinan, vilka ofta är större. Att mäta verklig förbrukning som privatperson är nära nog omöjligt. Detta beror på en rad faktorer som gör mätnoggranheten mycket låg.

Lus: skillnaden är liten mellan inkörd och icke inkörd. Hur man ska köra in blir mest en gissningssport och det viktigaste enligt mig är att varmköra.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Som Fonzie1 påpekar så varvar ju 328:an ur växlarna mer, vilket framförallt verkar ge mer bett när trean läggs i. 328:an körs i manuellt växlingsläge (men troligen växlar bilen i testet upp själv när rödmarkeringen närmar sig) medan 330:n körs i sportautomatläge. Har på grund av vintervädret inte hunnit testa på egna bilen (430i) om det blir skillnad vad gäller växlingspunkter för en och samma bil när man jämför manuellt läge och s-läge...
Jag är starkt sugen på en M140i men sitter verkligen en person som är 185 lång bekvämt utan att man har knäna uppe vid hakan :)? Är det stora skillnader mellan M140i och 330i med m-paket i prestanda så att det är lätt värt att köra på en M140i?
Fonzie1: Plats för benen i framsätet är inget problem på nuvarande 1- och 3-serie med denna längd. Däremot känns f20 som klart smalare vad gäller 'armbågsutrymme' i kupén och benutrymmet i baksätet är klart begränsat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.