|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
@Red Så tror jag också, finns en anledning till att många bytte till stål på sina GT3:or. Jag hade kört på stål, vill man köra mycket på bana, häll i lite bättre bromsolja och på med bättre belägg. (båda skall tåla mer värme) M3 är ju en ganska tung bil. |
|
|
Fördelarna är många även vid körning på gata. Självklart är det upp till var och en att bestämma om det är värt 80 000 vid ett nybilsköp, men livslängden är definitivt en fördel, bättre bromsförmåga är alltid bättre och, en lite grej för många, men att slippa bromsdamm är ju väldigt skönt. Jag vet folk som kryssat i keramiska bromsar i huvudsak för att slippa bromsdamm. Om man tittar på bankörning så är ju fördelarna odiskutabla om man inte tittar på kronor och ören. Skivorna är större och samtidigt betydligt lättre. Den ofjädrade vikten går att känna av även om man inte är Lewis Hamilton. Materialets värmetålighet gör också att skivorna klarar långa pass utan fade. Men, slitaget på de keramiska skivorna på bana är i princip lika stort som på stålskivor, dessutom är de betydligt känsligare för yttre påverkan. En liten sten mellan belägg och skiva kan förstöra en hel skiva, ett felaktigt slitet belägg, eller ett belägg som är under 50% ökar också risken för skador på skivan. Konverterar man till stål och monterar lika stora stålskivor är bromsverkan i princip identisk, eller i vissa fall bättre då man kan använda tuffare belägg. Den fördel som då är kvar är vikten och avsaknaden av bromsdamm. Kör man någon enklare trackday per år, men annars mest håller sig till inspirerad körning så är de keramiska skivorna perfekta. Främst pga BMWs dåliga standardbromsar. Jag fick fade på min M2 vid inspirerad körning på småvägar, det är inte godkänt på en M-produkt. |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Min 70-årige far har keramiska bromskivor på sin Audi och tycker det är skönt att slippa ha problem med rostande bakbromsar eller bromsskivor som rostar fast när bilen står längre tid. Hans körstil är dock av den lugnare sorten med mycket motorbroms istället för att slita på bromsskivorna.. ;-) |
|
Då var väntan över! Nu står det en 18 Comp i garaget! Har sommardäck på kall asfalt så har inte vågat testa bilen ordentligt men jäklar vilken rå kärra! Första reflektionerna är att jag gillar ljudet, kvalitetskänslan, vridet/motorn. Känns verkligen som en mix av sportbil och bruks-sedan. Det låter en del från vägen men det var mest något jag märkte av första milen när man var på helspänn och jämförde med tidigare bilen. Tanken rymmer 55 liter? Uselt i en sån här bil! Hoppas nu på varmare väder så det går att känna på den! Vilken rattkrycka rekommenderas och gör så ratten får sitta i fred? Den traditionella typen skyddar väl inte riktigt mot att ratten kan stjälas? |
|
|
Är lite osäker på hur attraktiv ratten är i en M3/M4. Den har ju en del funktioner som inte finns i en vanlig M-ratt, tänker på M-knapparna t ex. Den har ju heller aldrig knappar för adaptiv farthållare eftersom det inte finns som tillval (om jag inte missat något helt). Om det nu skiljer, jag har inte 100 koll. Och ratten är ju standard i bilen så någon större mening med att "uppgradera" finns ju inte med just den ratten. Men jag kan ha fel, de kanske stjäls på löpande band med? |
|
| I övrigt håller jag med dig om allt. Har haft min i knappt två veckor nu och kan knappt vänta tills inkörningen är klar och vädret blir bättre. Jag slängde på vinterdäck illa kvickt, det kändes inte rimligt med feta sommardäck på kall asfalt och i vissa fall snö och is. | |
|
Bra tanke ang ratten med andra funktioner än övriga rattar, tänkte inte så långt! Men är det bara m3/m4 så har denna? Min har farthållare men vet ej om den är adaptiv eller enklare typ? Första BMWn på 13 år och den sista var också en M3 Limo fast 1995a så har dålig koll på alla funktioner och gadgets. Kört lite mer idag och känner mig riktigt nöjd, den är fantastisk! Är lite orolig över ett skrammel höger bak dock, som att en plåt låter då och då. Känns mysko på ny bil. Och nu när jag parkerade var det som att en sten har fastnat mellan belägg och skiva...har läst att detta kan ha ihjäl en keramisk skiva så känns mycket olustigt nu :-/ Det var inget spår på utsidan av skivan men har inte lyft upp och kollat insidan. Testade att backa/framåt/backa men inget ramlade ut. Är det krångligt att ta ner oken/skivorna? Brukar skruva Porsche brembo ok och det kan väl inte skilja så mycket att ta bort ett ok på denna? /P |
|
|
Tror inte man kan få adaptiv farthållare på M3/M4, jag hittade det inte i listan i alla fall och det hade jag kryssat om det fanns. Vet inte vilka mer som har M-knapparna, tror inte M2 har det, oklart om "gamla" M5/M6 har samma ratt/funktioner. Sen kan det ju vara så att de knapparna har samma funktion som de adaptiva, dvs samma signal så man bara kan byta knappen om man inte gillar att det är fel text. Men med tanke på utbudet av vanliga M-sport så knycker de väl en med rätt knappar före en utan. Samma med nav, gissar att de helt enkelt spanar ut bilar som har rätt prylar enligt deras shoppinglista. Men säker kan man ju inte vara ändå naturligtvis. Har inte haft problemet själv men har läst att det är vanligt att stenar fastnar mellan skivan och någon plåt och då låter det. Har du keramiska bromsar så kolla upp det direkt. Jag har det inte, av just den anledningen att det kan bli dyrt, men oavsett är det ju inte kul att repa skivorna. Det var tydligen väldigt vanligt på de första årsmodellerna, men kan väl säkert hända även på senare. |
|
|
Yes det verkar fastnat mellan skiva och skyddsplåten på insidan. Oerhört vanligt på Bimmerpost och att stenar fastnar mellan ok och fälg där den svarvar ner spår i fälgen. I USA har bmw fått byta otaliga fälgar pga detta. Även GTS med kolfiberfälgarna... Men tror inte det är mitt problem utan sten bakom plåten vilket känns ännu obehagligare med tanke på MCCB... Ska riva detta innan jag kör mer. Men som sagt, måste ju bara vara att ta av fälg och om sten ligger i ok mellan skiva/belägg att lossa okets 2 bultar och dra av oket från skivan. Förhoppningsvis bakom plåten då.. |
|
| Hade sten-problemet två gånger, båda gångerna backade jag 10m så lossnade den. | |
| För min egen del tycker jag det skulle sitta som standard, i vart fall på M5/6/8 , och definitivt när man kör autobahn, jag fick göra en hård inbromsning ifrån 295 nertill 150-160. Utan tvekan bromsarna som räddade livet på oss där, hon (fru) bara skrek 100 på att vi har kört ihjäl oss innan dagen är slut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.