AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.674

Köpråd: M3 F80 Comp värde nu och 3 år framåt?

Sida 1 av 2
Hej!

Står och ska byta bil och kikar på en 2018 M3 Comp med nypris på 1088800kr dvs fullsmetad med det mesta i tillval. Motsvarande bil ligger på 850k hos handlare.
Länk

Kommer att kunna få loss den jag kikar på för ca 50k mindre dvs ca 800k.

Kommer ha svårt att ta ut den som tjänstebil då vi glider över mot miljöprofil på firman nu.
Tittar då över möjlighet att ta den privat men löneväxling så jag står för hela bilen och får istället en högre lön.
Har i dagsläget en Audi som kostar företaget ca 18kkr/månad och denna M3 skulle kosta närmare 30kkr istället pga det höga förmåns på 16500+arbgivaravg+9200kr i lease.

Rullar max 2000 mil per år. Skatt samt halvförsäkring på 3 år ligger på 23000kr för mig privat.

Men vad siar ni att denna bil ligger på om 3 år med 5-6000 mil på mätaren?

Tittar man på 2015 bilar som har gått upp mot 5000 mil så är billigaste 569000kr just nu och det är vintersäsong.
Kommer då en 2018 Comp som är mer utrustad än de billigaste bilarna nu med motsvarande mil ligga över 500k?

I säljskedet om 3 år hur står sig köparna i frågan om service framöver samt keramiska bromsarna? Vad ligger en service på för bilar som har gått över 3 år/8000mil?

Tacksam för svar!
När jag tog ut min så räknade jag med 450.000kr efter 3 år och 6000 mil. Allt över fick anses som bonus (ca 930.000 i listpris, MY17 comp pack)

Väldigt svårt att sia om ett eventuellt värde, mycket osäkerheter på marknaden just nu. Bonus/malus och eventuell bostadskrasch kan ställa till det ordentligt, men sen är det andra faktorer som får vägas in med, bla ny modell 2020, hårdare konkurrens osv

Den största risken är väl egentligen om du tar den privat och måste göra dig av med den inom 1-2 år (pga annat jobb, flytt eller annat oförutsett). Då har du en bil som är lite för dyr för den stora massan (kommer troligtvis finnas gott om m3 comp pack på marknaden då)

Kostnad för service hade jag lagt någon större vikt vid som begagnatköpare, det är mer ett nödvändigt ont. Keramiska bromsar hade jag dock skippat.
Tjena,

Ja 450 känns ju rimligt i dagsläget om man tittar på begmarknaden just nu för 2015-bilar med nästan de milen som står långt över 500k nu.

Visst är det känsliga och ovissa tider nu som naturligtvis måste vägas in i kalkylen. Sen om man tittar på längre perspektiv så står ju E92or med låga mil och 10 år gamla också bra men har väl nått sin botten och är mer entusiastbil än bruksare. F80 är ju lite både och men mer fokus på bruksräser än entusiast.

Kommer nästa M3 2020? Då kanske det är ännu högre krav på miljösidan och malus kanske är ännu tuffare då också och då är det ännu rimligare att köpa en beggad för att komma undan malusfrågan. Och en lågmilad F80 för under halva priset av en ny M3 då är ju alltid attraktivt.

Ang keramiska bromsar. Är det inga som sätter på stålskivor som man gör inom porsche-society och lägger de keramiska på hyllan? Vilka gör sådana paket isådanafall?

/P
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med tanke på att bromsarna är en av bilens svaga punkter om man ska köra mer aktivt, så är det en bra tanke. Jag har dock aldrig hört eller sett någon byta till stål på en F8X.
Finns eftermarknadskit till F8x, är ju egentligen bara nya skivor och belägg. Verkar inte vara helt ovanligt på Bimmerpost. Kostar ju dock fortfarande en slant.
Verdi
Är det problem med de keramiska bromsarna? Varför vill man byta?
Vad jag vet är det inga problem, men vill man inte ha dem/behöver så är det lite risky att ha dem på bilen. Jag beställde utan och skulle nog avstå bil med om jag letade begagnad. Det fanns faktiskt en bil som var ungefär så som jag ville ha den ute, men den hade keramiska bromsar och i mitt fall fel klädsel (vitt är snyggt men jag hade aldrig kunnat hålla det rent). Så det blev aldrig intressant även om man inte hittar många Imolaröda M4 på blocket...

Om jag förstått det rätt så är det enbart om man kör bana "ofta" som man har någon verklig nytta av dem såvida man inte bara helt enkelt vill ha dem. Och händer något är det dyrt på en nivå som svider även om man anser sig ha råd med en M3/M4.

För andrahandsvärdet är det nog inte något problem, det finns ju ändå de som vill ha dem. Men jag tycker också att det verkar lurigt att räkna på andrahandsvärdet på M-bilar. Kollar man på blocket så ligger de ju ofta över de normala 50% efter 3 år som jag brukar ha som tumregel. Men frågan är ju vad de faktiskt går för. De är nog också mer konjunkturs och säsongskänsliga. Nya (eller demokörda) verkar också ha ett underligt spann allt från listpris runt miljonen till 200k under.

dd88 har säkert rätt här, räkna med runt 50% och allt över är bonus. Men bli inte för överraskad om det även kan hamna lite under. Sen får man också tänka på att bara för att en handlare begär ett visst pris så är det inte vad man får som inbyte eller privat.
Verdi
Jag har lite olika bevakningar på blocket sen i höstas. M3/M4 säljs väldigt sällan. Men det beror till viss del på säsongen också.
Hittade lite olika alt på steel conversion bla RB Racing brake som har stålskivor för 2900$.
Ett annat alt är org F80 stålskivor vak som är 100% kompatibla samt som det stod ovan modifiera lite för M5 skivor.
Då har man sprillans keramiska att skicka med vid försäljning eller när man gör trackday av liket ;-)

De 50% ni då talar om är från 1,08mkr eller 800k som blir aktuellt vid affär?

Bmw lämnade faktiskt en kalkyl med garanterat restvärde på 370k på 36 mån och 6000 mil och de vill/lär ju inte räkna bort sig.
wo
77
wolfbane1967
Porsche 991.2 Carrera GTS-19
Efter ett antal M bilar idag av nyare modell hade jag absolut inte hoppat av Keramiska på bilen, de är ett måste om du skall köra bana med bilen, och de håller utan ett enda slitage vad jag sett på en jag känner som har dessa på sin M4a efter massa trackdays. Ja det är svindyrt option, men värt guld tycker jag

Bromsarna är urusla för trackdays på både M2 ,M3/M4 i stål, slår sig lätt om du inte är väldigt aktsam och fadar bara efter några varv. Det man minst behöver för stålskivorna är racebelägg , stålomspunna slangar å vätska för att få lite nytta av bilen. Men värmen blir till slut ändå ett bekymmer med dom.

Angående värde får du nog räkna med 50% av bruttopriset om 5000Mil

Grymma bilar hur som :-)

Lycka till :-)
Problemet med de keramiska är att det inte är någon exakt vetenskap om när de ska bytas, för även om det finns mycket belägg/skiva kvar så kan bilen varna om att det är dags för byte, görs inte detta så tappar man garantier på delarna. Ska man då byta fram och bak (skivor och belägg) så blir det dyrt.

Lite US-priser som referens:
F80 CCB Replacement Rotors
Front Left: 34112284805 $4,461
Front Right: 34112284806 $4,461
Rear Left: 34212284807 $3,824
Rear Right: 34212284808 $3,824

F80 CCB Replacement Pads
Front: 34112284970 $565
Rear: 34212284990 $341
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Belägg och skivor byts oftast tillsammans. Det finns en firma i Kroatien som renoverar keramiska bromsskivor till 1/3 av nypris men levtiden är uppåt 10 veckor ink väntetid. En jag hörde som körde bana med en M3/4 fick byta skivor efter cirka 4k mil.. Han bygger om bilen till bromsskivor i stål men dock förstärkta sådana.

För att nämna så är batteriet till M3/4 av en speciell typ, någon sade pris 12kkr, en inbyggd ladkrets i själva batteriet?

Grattis till dina tankar om M3/M4, det är härliga, håriga bilar!

Jag hade valt en 16/17 till 600kkr och kört 3 år för att sedan ha nästan samma rv.

Mvh
Asken
De verkar ju definitivt bra om man kör bana. Jag kommer inte göra det med min och då kändes 70k i option och sen risk för dyra byten inte värt det överhuvudtaget. Ska jag ut på bana blir det väldigt lite och försiktigt, en M4 är nog mer bil än vad jag kan och vågar pressa på en bana.

Så man får helt enkelt värdera det efter vad man ska ha bilen till.
Hittade lite olika alt på steel conversion bla RB Racing brake som har stålskivor för 2900$.
Ett annat alt är org F80 stålskivor vak som är 100% kompatibla samt som det stod ovan modifiera lite för M5 skivor.
Då har man sprillans keramiska att skicka med vid försäljning eller när man gör trackday av liket ;-)

De 50% ni då talar om är från 1,08mkr eller 800k som blir aktuellt vid affär?

Bmw lämnade faktiskt en kalkyl med garanterat restvärde på 370k på 36 mån och 6000 mil och de vill/lär ju inte räkna bort sig.
Jag hade räknat med 50% efter tre år på vad du betalade, dvs 800kkr. Sannolikt är bilen värd betydligt mer än 400kkr om tre år. Men bättre att bli positivt överraskad än tvärtom när du skall byta bil nästa gång.
Kikar man på dom många Porsche-åkare som kör bana så är det stålskivor som gäller för kostnaden att nöta keramiska skivor blir orimlig.

Hade jag inte använt bilen till banåka hade jag absolut kört på keramiska. Lite motsägelsefullt kanske.
Fast är det något som keramiska är bättre på när det gäller vanlig körning på gata? En ärlig fråga för jag vet inte, har ändå läst på lite och fått höra allt från att de kan vara sämre i vardagskörning till att de är bättre.

Min slutsats blev att det verkar kvitta lika vid vanligt bruk och enklare bankörning. Snarare personlig preferens. Däremot verkar det ju vara en klar fördel om man kör mycket på bana, och framför allt pressar lite, då de väl ska hålla bromsverkan längre. Men det kan ju vara helt fel.

Sorry om det är lite off topic men tycker det är intressant att höra från de som faktiskt har erfarenhet av keramiska bromsar.
Upplevde aldrig några problem med stålbromsarna till vardags, skulle hellre lägga pengarna på ett par ordentliga bromsar från en annan leverantör
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Körde en M3 ett kort tag när dom precis kom på marknaden och den hade keramiska. Det var inte roligt när det var snöslask och lite kallt..... det behövs lite värme i bromsarna för att dom ska ta ordentligt märkte jag :-0 Höll på att hamna på fel sidan om grannens häck och det var inte för att det var snö på vägen utan mer för att bromsarna inte tog.

Men när du fått upp lite temp, då BROMSAR dom :-)

Dom håller nog rätt bra och länge om du kör vardagskörning. Så om du ändå går ALL-IN så ta med keramiska.

Niklas

Fransosen
Verdi
Åh. Min favoritfärg! :)

Länk

Men ändå. 70 000:- mindre för denna. Länk

Är det för att den är smurfblå?

Finns en jäkligt läcker 330 e i champagne också.. Länk
Nimgaard: Har haft samma funderingar gällande keramiska bromsar efter att hört två killar som diskuterade ämnet. Så jag frågade en god vän som spelar i en helt annan liga än någon av oss på detta forum (gissar jag) både gällande racing och bilar i garaget.

Hans svar var följande och lite som Gallardo var inne på också.
Om du kör mycket bana och inte har obegränsat med resurser så skulle han inte rekommendera keramiska bromsar. Visst, de är något bättre men kör du inte på tävlingsnivå är det skit samma då kostnaderna snabbt äter upp de små fördelar en amatör har med dessa bromsar.
Så har du inte obegränsat med resurser så kör på stål.

Kör man bara nån enstaka dag på bana är det kanske inte hela världen men då kommer vi till hans punkt nr 2.
Han såg ingen direkt anledning med att köpa dem för vanlig väg heller. Speciellt inte för oss svenskar. Först när du kör mycket på autobahn (han e tysk) i farter på 250kmh+ med många hårda inbromsningar såg han fördelar med att köpa till keramiska bromsar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.