AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
15.115

Nytt batteri i min 116D. Biltema?

Sida 2 av 2
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Registreringen gör en hel del. Bytte på fruns 120d i höstas efter 10 år. Den tappade klockan när det blev minusgrader och start/stop har inte fungerat på flera år. Köpte ett Varta F21 på länken i post 2. Ca 1750:- inkl frakt. Tog 3-4 dagar med leverans.

Efter byte försvann klocktappningarna men start/stopp fungerade ff inte.

Registrerade batteriet efter en vecka med tool32 (5 minuter) och då funkade allt som nybil igen.

Mvh
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Opel Astra Cdti E 1,9 - 07
Hej!

Lånar denna tråden lite. :) Har en BMW 520 xdrive (f11). Det är en -14 som är uttagen -13. Batteriet är alltså snart 6 år gammalt och den stod dessutom i ca 8 månader innan jag köpte den i somras. Detta är alltså första vintern jag har den.

Har komfortöppning på den som började strula i mellandagarna d.v.s när det började bli kallare. Googlade lite och hittade många som fått fel på ett av handtagen vilket också sugit ut batteriet. Jag har fått felmeddelande om batteriet också nämligen. ”Ökad urladdning vid stillastående. Strömförbrukare urkopplade tillsvidare.”

Jag började misstänka batteriet då bilar med mycket elektronik får konstiga fel om batteriet är dåligt. Dessutom vid felsökning var det bara intermittenta fel och jag har fått det på olika dörrar. Under felsökningen låg batteriet på strax över 12v. När jag sedan gjorde ett belastningstest visade det på 71% kapacitet. Både felsökningen och testet gjordes direkt efter körning så det kanske t.o.m är ännu sämre än så?

Idag sitter det ett hyfsat rejält AGM batteri i på 105ah och 950EN (A). Nu kan jag på kampanj köpa ett bra AGM batteri på 95ah och 850EN (A). Har möjlighet att koda in bytet o.s.v MEN kan jag gå ner 10ah och 100EN (A) utan bekymmer? Har hört väldigt olika bud. Sitter kanske ett 105ah i av en anledning t.ex. p.g.a dieselvärmare. ELLER kan jag bara underhållsladda det lite oftare eller sliter det också på batteriet?

Ursäkta utläggningen men tänker att det är bra om det är utförligt för andra som Googlar på liknande fel :).

Tack på förhand för svar!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Undersök först vilken typ av
batteri du har (med största
sannolikhet har du ett AGM-
batteri).

Om BMW Original batteriet sitter
kvar är det enkelt att avgöra:
Svart = AGM Länk "

Har ett sånt batteri, men varken 61217555285 eller 61217555718 ger någon träff på realOEM...
Om det är en utgången/avslutad artikel borde det väl stå att den ersatts av en annan...?

Exempelvis 61217555719
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det ska som sagt vara ett AGM-batteri i de där modellerna.

Huruvida du kan gå ned från 105Ah till 95Ah (förutsatt din bil faktiskt kom original med ett 105Ah) beror till största delen på din kör- och användarprofil (samt typ av motor).

I min 120i -06 (som har en mindre bensinmotor och minimalt med elektroniskt fluff och inget auto-start-stopp eller IBS eller annat junk) sitter det normalt sett ett 55Ah eller 70Ah vanligt icke-AGM batteri. Nu visade det sig att det sitter ett snorgammalt litet 46Ah BMW Original batteri där :-)

Som vinterskott används en Volvo 855 -96 med ett litet 62Ah Biltema-batteri. Men det fungerar fint det också.

Men allt detta fungerar alldeles utmärkt - främst beroende på ett antal faktorer som är till min fördel:
* Gemensamma drag av alla mina bilar är att de har minimalt med elektriskt gucka samt inga krävande motorer att starta (läs stora dieselmotorer)
* Bor i Skåne (gick ju i princip aldrig under nollan här nere denna vintern och jag tror fasiken att jag aldrig startade mitt vinterskott under 0 grader C en enda gång den här vintern)
* Parkering i flerbilsparkeringsgarage (med en ganska konstant temperatur runt 12-15 grader C)
* Inga överdrivet korta dagliga pendlingsrutiner (alltid mer än 20 minuters körning)
* Brukar alltid bli nån längre sträcka en eller ett par gånger i veckan
* Regelbunden användning av bilen
* När bilen är avställd så står så klart på underhållsladdning hela tiden

Med sådana förutsättningar kommer man lätt undan med mycket mindre batterier. Men om din kör- och användarprofil skiljer sig på flera av dessa punkter så är ett större batteri nödvändigt. Exempelvis en profil där bilen står ute hela tiden, körs korta sträckor flera gånger i veckan och kanske sedan står en vecka utan att köras någon längre sträcka och varje gång man använder bilen så drar man igång allt elektriskt gucka såsom sätesvärmare, muggvärmare, rattvärmare, växelspaksvärmare, handtagsuppvärmare, backspegeldefroster, bakrutedefroster, uppvärmning av 372 stycken sensorer med respektive värmeelement, uppvärmning och upptining av urinvätskan (DEF aka AdBlue), inkopplad och full laddning av en flotta av surfplattor och fan och hans moster - då hinner aldrig batteriet att återfyllas och det tappar kraft för varje gång och till slut så börjar det plinga varningar :-)

Så det beror (som man alltid brukar säga) :-)

Men har du lite "dåliga" kör- och användarprofiler så skulle jag rekommenderar det största batteriet. Har du hyffsade kör- och användarprofiler och framförallt möjlighet för inkoppling för underhållsladdning då och då så bör ett 95Ah fungera fint.

Men som jag brukar säga, all denna komfort är dyr i drift. Ett 105Ah AGM-batteri är mycket dyrare än exempelvis mitt lilla vanliga 55Ah batteri. Hos BMW är det 5300 SEK mot 2000 SEK, dvs en ratio på över 2.65 (det är ungefär samma ratio bland eftermarknaden fast priset är något lägre såklart).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.