|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har under lång tid haft problem med min bmw en e39 touring. Det började i slutet av juli med att oljud men inga vibb från bakvagnen i hastigheterna 70-80 före och efter vart det tyst. ljudet kommer med hjulens rotation eller kardan liknade lite ljudet från en skateboard på stenplattor / lagergnissel. I och med att det enbart va i dessa hastigheter så väntade jag till jag bytte till vinterhjul i fall det va fel på sommar däcken men ljudet blev värre med tiden och började få vibrationer. Jag började med att smörja Homo-knuten men det va inget fel på den det va mjukt fett kvar så det blev ingen förrändring. Nu börjar det bli mer oljud typ helatiden. Efter det så la jag mig under bilen med motorn igång med 5:an växel i så hjulen snurrade i ca 50 kunde då höra att det knäppte från en drivknut på höger drivaxel. Så jag köpte en begagnad drivaxel som gått 15k mil lite mindre än min bil som gått 21k smörjde upp drivknutarna på den nya drivaxeln och bytte den. Märkte under bytet att hjullagret vart helt slut men hade ju inget nytt vid tillfället så jag monterade den nya drivaxeln och mycket oljud försvann men inte allt det låter även från vänster bak nu. så jag beställer en till drivaxel som jag preppar med fett och två hjullager efter byte av allt så försvinner allt ljud förutom ljudet som uppstod i sommras som fortfarande är kvar. Och nu har jag skateboard på stenplattor / lagergnissel ljudet mellan 40-100 km/h och även vibbar från 90-140. troligtvis har dom dåliga drivaxlarna och hjullgren dålt förvärringen av skateboard på stenplattor / lagergnissel ljudet. vibbarna som har uppkommit är mer som skakningar och resonanslåda känsla i bilen små och ättriga skakningar. fortsätter min felsökning som nu har pågått i 2 månader och ser då att silentblocken har torrsprickor så jag beställer från tyska ebay Meyle HD silentblock och ber hackefors i linköping byta. Pris bussningar 1400 alla fyra Pris byte på hackefors 3400KR det va också det billigaste jag hittade PRO Auto i linköping/Norrköping ville ha 5500 för bytet dessa priser är bara tid! fanns ingen fristående verkstad i hela östergötland som ville ta på sig bytet. så det som folk skriver på forumet att det tar MAX 1 timme är skitsnack tar om det går bra 2-3 timmar enligt Hackefors. Så jag lämnade bilen på Hackefors och bad dom kolla oljudet samtidigt och dom komfram till att främre kardan glappar ett par mm men dom kunde inte se om det va utgående axel i växellådan eller stödlagret. Bytet av silentblock gjorde ingen skillnad yaaay. Ska idag ta mig till en GDS hall och kolla själv bäda lite med ett järnrör. Hoppas verkligen inte att det är växellådan. Är det någon här på forumet som har skateboard på stenplattor / lagergnissel ljud mellan 40-100 och vibbar med resonansljud melln 85-140 typ? Det låter som att det kommer från bakvagnen men jag misstänker att ljudet fortplantar sig i kardan bak. Bad hackefors kolla Diffen och dom kunde inte hitta något fel på den. bytte olja i det vid 18k mil och 21k mil och inga konstigheter i oljan eller läckage. känns som att en kardan renovering är oundviklig. känns mycket konstigt om lådan packar ihop efter 21k mil. har även bytt olja i lådan vid 18k mil och inga konstigheter i den oljan. Har även justerat backluckan och shopingluckan utan framgång. | |
|
Du skriver att du hittade ett hjullager som var helt slut men inte bytte för att du inte hade tillgång till ett nytt vid just det tillfället, betyder det att det inte är bytt ännu? I så fall skulle jag definitivt börja där, slitna hjullager kan orsaka de mest överraskande oljud och är svårt att lokalisera! |
|
|
nej skrev i raderna under att jag bytte andra drivaxeln också och båda hjullagren Det som hittills är bytt är hjullager båda sidor bak båda drivaxlarna silentblock smörjt homo-knut justerat baklucka kontrolerat diff på verkstad |
|
|
Hur ser bromsarna ut? Både belägg, skivor och inte minst handbromsbackar? Det kan vara svagt anliggande broms som ger ljuden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp, ser det nu, är förkyld och fattar inte riktigt vad jag läser tydligen :( Tyvärr inga mer goda råd, hoppas det löser sig för dig dock! |
|
|
Bromsarna har jag smörjt upp och motionerat kolven. kan inte se att skivan är skev när jag snurrar på den. handbromsbackarna är ifrån april 2017 och såg bra ut när jag bytte hjullager. nämde även bromsarna för hackefors man inget som dom anmärkte på när jag hämtade bilen. jag har en grej som jag funderar på och det är att bak skivorna är blå/svart fläckiga vet inte om det har någon betydelse |
|
|
det här skulle kunna vara nått Länk mina skivor bak har sånna fläckar fast större fläckar kan även känna att mina skivor är oljämna i slit ytan men inte skeva. jag har testat att trycka in kolvarna bak och köra med mellanrum mellan klossarna och skivan utan förändring samma ljud. |
|
|
tycker även att det inte låter så mycket när bilen är kall blir värre efter några km homo-knuten kan ju låsa sig när den blir varm men den såg ganska fin ut. kan ju vara att bromsarna börjar låta när det blir lite temp i dom och tysta när dom är kalla |
|
|
Bild på skivorna! Jag tycker att man ska tillägga att svarta fläckar kan vara rost från saltslask när bilen får stå med fuktiga bromsar - särskilt där beläggen befinner sig och kan bilda en fuktspalt mot skivan. Men har hjullager varit dåligt, är det risk för att skivan har "vobblat" mot beläggen och fått ojämn beläggning av friktionsmaterial. (som nämns i Saab-forumet) Även länkage och vajer bör du kolla till handbromsen så det är uppsmort och löper bra. Kontrollera även så handbromsen är korrekt justerad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ska ta det i eftermiddag och även lägga en film på det påstådda glappet på kardan. men känns konstigt om bromsskivor börjar låta enbart i hastighet 70-80 som det gjorde när ljudet kom i sommras. har för övrigt inga vibrationer i bromspedal. hur blir det med balansering om man köper en bättre begagnad kardan komplett och byter? |
|
|
Hardyskivan lite små torrsprickor Länk Bromsskivan Länk |
|
| kunde även flytta kardan 5-10 mm i stödlagret kommer film | |
|
Är detta normalt eller har jag ett slitet stödlager |
|
|
Ingen som har koll om min film och bilder ser ok ut? ska flytta runt däcken lite idag och se om vibb och ljud flyttar sig . läste nån tråd här om en e36 med liknande ljud och han bytte mycke i bakvagn typ diff och så men slutade med att det var däcken som blivit dåliga i slitytan. |
|
|
HEJ HEJ Har nu hittat orsaken till ljudet och vibbarna som kvarstår. jag kontrolerade mina sommardäck som jag körde med under 2017 och märkte då att bakdäcken vart konstigt slitna i inner kant. tänkte då att kanske är det dålig hjulinställning som fått mina sommar däck att slita snett och vina som dåligt hjullager. så jag monterar på sommardäcken med dom bra bak och slitna fram och ljudet är nu borta. det konstiga är att det låter med vinterdäck som är i fint skick men tänker att dom låter för att dom är mjuka och har dubb . jag gjorde en hjulinställning innan sommaren som bevisligen blev helt åt helvete på Euromaster i norrköping. har inte haft problem med snedslitning tidigare innan jag gjorde hjulinställningen där. bakdäcken har slitits ner typ 3 -4 mm i innerkant under sommaren och jag har kört 3 sommrar tidigare med dom däcken utan snedslitning. så det verkar som att sommardäcken började vina när dom blev slitna i inner kant och vinterdäcken viner helatiden med fel hjulinställning Tänker att dom små vibbar jag har kvar kan också kokmma från dålig hjulinställning anledning till att jag gjorde en hjulinställning va för att jag bytte en länkarm fram. Har nu bokat tid på Vianor på måndag nästa vecka, blir nog bra tillslut. har även besiktning nu på fredag så då får jag se om några länkarmar är kassa bak men inget som jag märkt när jag bytt drivaxlar och hjullager |
|
|
kan också tillägga att jag bytte bromsarna bak troligtvis helt i onödan. men kan tipsa om bildelaronline24.se köpte skivor och klossar bak för 660kr med märket vaico. på bmw får man knappt slitagevarnaren för dom pengarna |
|
|
Bra att du hittade felet, och rapporterade! Min enda kommentar i övrigt är att jag också brukar lämna min bil till Hackefors och har fullt förtroende. Kanske inte billigast, men verkar kunniga och går att prata med som amatör (och forumläsare) på ett bra sätt, inte minst den "Erik" (det finns två, minst) som brukar sköta kundkontakterna. Har löst de flesta av mina problem och inte bytt ngt i onödan, tvärtom kommit med förslag på billigare/enklare lösningar ibland. Och framför allt: förnekar inte inbyggda fel och brister (kanske mest av alla i min modell E61) utan har oftast insikt i och klara lösningar för dem. |
|
|
Ok är också nöjd med hackefors men dom hittade ju inte detta felet. dom är bra när man säger till dom vad man vill ha bytt. Hackefors sa att det va min växellåda som orsakade ljud och vibb tycker det är dåligt av en bra bmw verkstad att dömma ut en låda innan man kollat på däcken |
|
|
Besiktigad utan anmärkning så länk armar bak borde Vara ok Så får se på måndag efter hjulinställning hur det blir |
|
|
Nja, det finns ingen direkt korrelation mellan godkänd besiktning och att bärarmar/länkar/leder är i gott skick. Ska man få nedslag på dem i besiktningen har du troligen upptäckt felet för länge sedan... Så uteslut inte dem som felkälla! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min erfarenhet från dom gånger jag fått nedsla på länkarmar eller spindelled är att jag inte har känt något speciellt i köregenskaperna har även fått nedslag på länkarm som inte haft speciellt glapp. Skiljer nog mycket beroende på besiktnings gubbe Men har ju som sagt skruvat ner halva bakvagnen och inte känt eller sett något fel. Det är båda bakhjulen som slitit snett så känns ju som att dom ställt fel i bakvagnen. För dom vinterdäcken jag hade innan jag gjorde hjulinställning och bytte till sommardäck är inte snedslitna |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.