|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vi har haft flera trådar om detta förut men jag hittar inte dom rakt av... Kort och gott har flera av oss haft problem med motorer som går för kallt, känns som det oftast varit 2,0-dieslarna som sitter i F-serien. Min bil är uttagen på våren 2016 och redan den sommaren såg jag att den ofta gick kallt. På vintern hade termostaten lättare att känna av kylan och därmed stänga sig själv, så då gick den varmt. Denna sommar gick dock bilen ännu kallare än förra sommaren, och denna vinter går bilen mycket kallare än förra vinter. Jag råkade nyss glömma bilen på tomgång i två timmar, men värmen hade inte gått upp alls i den! Tidigare har åtminstone tempen gått upp vid tomgång, t.ex i köer eller vid trafikljus men sedan börjat sjunka igen när man kört framåt. Det påstås av verkstaden (som konstaterat fel) att de provade byta huvudtermostaten utan effekt. Flera andra med samma fel har också provat byta huvudtermostat utan att det funkat. Är det något som kommit till rätta med detta? Trist att min garanti gick ut häromdagen men jag har ju å andra sidan reklamerat bilen förut för samma fel så jag får pusha på det. Känns som den går så kallt nu att jag måste ta tag i detta men det är ju besvärligt när verkstaderna inte vet vad de ska göra. | |
| På tomgång utvecklar bilen inte många grader. | |
|
Hur är temperaturen avläst? Finns det två sensorer i F15? Länk |
|
|
Avläst på mätare samt hidden menue. I menyn ser jag temp för både kylvätska och olja, båda är för kalla parallellt med varandra. |
|
|
Nu går det snabbt utför, bilen går bara kallare och kallare och har gjort så sedan problemet uppenbarade sig för snart 1,5 år sedan. Jag tänkte försöka byta ut huvudtermostaten själv, men var får jag tag på en sån? Skruvat, Mekonomen etc - ingen har delen i fråga? Måste man beställa från sin verkstad/återförsäljare? |
|
| Är det inte fler termostater på dom där? Finns det inte bla en EGR termostat som ofta pajar? | |
|
Jag var också inne på att det skulle vara EGR-termostaten men min verkstad bifogade sprängskiss etc och sa att det inte finns en EGR-termostat på denna. Var kan man se efter själv? |
|
| Har du titta på realoem? | |
|
Ah, bra sida! Länk Länk Vad jag kan se finns alltså inga fler termostater än huvudtermostaten? Den påstås vara bytt, har ju förvisso hört om många som har problem även med helt nya termostater och måste byta dom fler än en gång men....jag kan inte se vad annars som skulle kunna vara fel, om detta är den enda del som styr motortemperaturen (utöver fläkten då) och den öppnas mekaniskt, inte elektroniskt. |
|
| Om man nu skjuter lite från höften så kanske det kan vara nr 22 Länk som inte funkar. Har du möjlighet att kolla upp det? | |
|
Är det vanliga vattenpumpen? Den funkar nog definitivt, för om jag varvar bilen tex på tomgång så sjunker temperaturen blixtsnabbt som en sten. Så hela kylsystemet är öppet och den pumpar vatten. Men vad är nr 17 för något? Switch valve EGR coolant? En ventil som kanske krånglar och för in kylvatten i EGR-systemet i tid och otid? |
|
|
Saab9-5: Sköter bilen sina regenereringar? Svårt att kolla men har man t.ex. iCarly så kan man se hur många bilen gjorde och hur länge det var sedan den gjorde sin sista. Tänkte att det kanske kan vara en input i dialogen med BMW. Om den t.ex. inte regenererat på flera hundra mil så är ju något verkligen fel. Förtydligande: Enligt vad jag hört så krävs en viss temp på motorn för att bilen ska starta en regenerering... //Stenback |
|
|
Jo, temperaturen måste vara "rätt" och dessutom måste väl även motorvarvet/hastigheten vara över en viss satt gräns under en viss tid för att den ska starta regenereringen/rengöringen av partikelfiltret. Så det kan vara bra att köra lite snabbare (typ 120 km/h) under en lite längre sträcka då och då, för att dpf ska rengöras korrekt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Är det vanliga vattenpumpen?" Nej Länk Det skulle väl vara om den går "för mkt"... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hmm, tvivlar på att den skulle gå "mer och mer" ju äldre bilden blir. Däremot sannolikt att en fjädermekanism i termostat eller ventil blir mjukare och mjukare med tiden. Med tanke på att flera bytt huvudtermostaten utan att avhjälpa felet funderar jag på vad mer det kan vara. |
|
| Varför jag misstänkte att det kanske kunde vara den extra vattenpumpen är för att på MB så brukar motortempen bli för låg om den inte fungerar. Men det var bara ett skott från höften som sagt. | |
|
Hmm, borde inte tempen bli för hög om den inte fungerar som den ska? Om den inte kostar multum kan det ju vara värt att byta den också efter huvudtermostat. /Goran |
|
|
Jag är tveksam att byte av extra vattenpump hjälper för låg motortemp. Auxiliary coolant pump function The auxiliary coolant pump is responsible for cooling the semiconductors of the power electronics. The power electronics is designated as electrical machine electronics (EME). |
|
|
Kylsystem som behöver luftas? Kan det vara bekymret eller är dom självluftande på nyare bilar? Ny termostat beställd i vart fall så vi får se... |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant att se antalet inlägg med dieselmotorer som går kallt har ökat kraftigt på senare - även om det i första hand beror på att alla kör diesel numera så verkar det ändåså vara onormalt många som har problem med detta (skulle vara intressant att se om det finns någon PUMA kring denna typ av felupplevelser). Vilken temperatur är det man avläser? Ingående huvudkylare? Utgående huvudkylare? Ingående blocket? Utgående toppen? Är det någon som vet hur många av dessa termostater som är elektriskt styrda (termostaten kan ju fungera som den ska men vi vet ju att energy management systemet kan ju få för sig lite roliga saker)? |
|
Vilken temperatur man än avläser så är både oljan och varttnet för kallt i min bil. Det är definitivt massa motorer som har detta problem numera. Finns nog ingen elektronisk öppning av termostater, då dom hade öppnars annorlunda än med fjäder då. Jag tror fjädern medvetet byggs för mjuk numera så saker ska gå sönder fortare och vi tvingas köpa nytt oftare. Speciellt som utvecklingen av teknologi saktat av, ingen bilsäljare vill ju att jag ska få infall att behålla min bil över 60 000 mil... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.