|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja gott folk! Köpte mig ett Varta AGM 80ah för exakt 2år sedan. Då det gamla originalbatteriet gett upp. Frid o fröjd tillls idag. Skulle låsa upp bilen o märkte att ”vällkommsljuset” inte tändes. Hmmm precis som det va förra gången då batteriet gav upp. Märkte sedan att det inte gick att sätta på rest värme,inte lyssna på radion vid avslagen tändning. Testade att ha på läge två tändning och efter dryga 5-10 sekunder kommer gulbatterilampa upp. Så nu till mina frågor ska jag passa på att reklamera batteriet då jag har för mig det är 2års garanti på det. 3 dagar kvar innan det blir 2år :-) Om inte reklamera det. Kan man ta bort batteriet från bilen o ladda det under ett dygn? Något problem som kan uppstå när bilen är strömlös såpass länge? Eller kan man ladda inifrån huven o göra det enkelt för sig? Sedan hur göra med att regga det? Det blir ju fulladdat. Ska jag regga det på nytt? Annars kanske IBS går bananas? Kan tilläga att generator är det inget fel på. Den laddar fin,fint! | |
Transocean |
Garantiärende säger jag. Finns ju elektroniska batteritestare på dom flesta verkstäder som man bara kopplar på batteriet och sen kör det nån slags test och säger om batteriet är bra eller kass; två år är för dåligt |
|
Hej! Har du garanti i två år(och kvittot kvar) så borde det inte vara något problem att få ett nytt på garantin.. Visst är det mycket elektroniska "finesser" i en hyfsat modern bil som kräver ström och belastar batteriet mer än "förr", men två år och garanti kvar...neee, ska inte vara något problem att få ett nytt. Ja...ladda batteriet med batteriet kvar i bil ska såklart gå...med t.ex en C-tech laddare. IBS ska enligt mig inte ge några problem, du laddar ju bara ditt befintliga batteri.. Byter du batteriet så se till att du får ett batteri med samma Ah. Mig veterligt ska du inte heller då få något problem med IBS, kan iofs ha fel.. Mvh Janne. |
|
|
Batteriladdaren heter >>>CTEK. Mvh Janne. |
|
|
Kan givetvis vara annat fel på vagnen än batteriet, kanske problem med anslutningar etc.. Finns mycket att läsa i forumet om batteriproblem. Mvh Janne. |
|
|
Jag köpte en CTEK förra veckan, då batteriet i min 2011 behövde laddas (för första gången). Jag laddade från motorvärmarstolpen med batteriet inkopplat och det gick ypperligt. Valde en CTEK anpassad för vinterkyla (mjuka/gummerade kablar m.m), då jag saknar varmgarage och laddning generellt behövs just när det är kallt ute. Länk |
|
| Felet många gör när man stödladdar är att inte då och då ladda batteriet i minst ett dygn så det blir riktigt fulladdat. Gör man det kan du troligtvis ha kvar batteriet i 8 -10 år utan problem. | |
|
Börja med att initiera ett garantiärende då det är så nära utgångsdatum. Då får du även reda på hur du skall gå vidare med ev byte, kontroll av batterikapacitet etc. Om detta drar ut på tiden så kan du ladda batteriet och se vad som händer. Då skulle jag ansluta laddaren på polerna i motorrummet. |
|
|
Håller med - reklamera innan garantin går ut och sedan får du agera vidare utifrån vad de säger. Vore ju lite surt att ladda upp batteriet bara för att om två veckor upptäcka att det är defekt och garantin gått ut... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har denna laddare:Länk. Som jag förstår enligt spec så borde det funka att ladda utomhus? O då ladda på polerna i motorummet. Har inte tillgång till garage. Så jag får isf göra detta utomhus. | |
|
Ringde till Autoexperten där batteriet är köpt. Han som svara va jävligt negativ. Prata om att nån cell i batteriet måste gått sönder om det ska kunnas reklameras. Personen va jävligt negativ överhuvetaget. När jag jobba inom reservdelsbranschen va vi frikostiga med reklamationer. Det va ju inte mycket reklamationer på batterier. Men vi tog det utan snack. Vad tror ni om mitt inlägg innan detta? |
|
|
Åk till dem och säg att de ska mäta upp batteriet - först då kan man säga om det är defekt eller ej. Har det tappat så mycket kapacitet att det är 15% eller mer i kapacitetsminskning , är det defekt... Med korrekt mätinstrument är det både enkelt och snabbt att ta reda på batteriets status. Man behöver inte ens demontera batteriet från bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Huruvida du ska använda din laddare utomhus...Nja, det står att den ej ska användas till att ladda utomhus. Min rekommendation är att inhandla en CTEK 5,0 MXS POLAR(räcker långt också med "vanliga" CTEK MXS 5,0) för smidig laddning utomhus.. Inte jättedyr, kostar väl ca 700-900kr, men då har du enligt mig en av de bästa laddarna på marknaden för att ladda normala bilbatterier. Visserligen finns idag en hel del bra laddare utöver CTEK, men som sagt>>CTEK är en bra produkt. He, he..låter nästan som ett reklaminslag, men du gör såklart som du vill :) Mvh Janne. |
|
|
Min gamle CTEK gick precis i pension. :/ Fick tips om att Lidl har en bra ersättare så jag klippte en igår på deras veckodrive för no-brainer 199kr. Voltmätare, kraftiga klämmor och tjusig blå belysning bådar gott. Får se hur den funkar i längden. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Får stämma in i kören, dra iallafall gång ett garantiärende. Och håller med Johan B, de ska såklart mäta upp för att få svart på vitt (stå i telefonen och spekulera om ett helt okänt batteri måste ju till och med den personen inse hur fullständigt meningslöst det är). Mina batterier håller typiskt runt 15 år - så jag har liksom nästan aldrig bytt batteri nån gång :-) De enda gångerna (två vad jag kan minnas) jag kasserat ett batteri har varit pga min egen klantighet (en gång lämnade jag ett batteri ståendes i ett par år utan att laddas upp, en annan gång trodde jag att det var helt kasst och köpte en nytt men insåg därefter att jag hade slarvat med att sätta fast pluskabeln så den satt helt lös). Jo, med CTEK vet man vad man får - därför så föredrar jag att köra med dessa. Sitter CTEK XS 800 och CTEK Multi XS 3600 som tricklechargar, sen finns en CTEK MXS 5.0 om jag skulle behöva en aningens mer pulver. |
| Skumt att den inte får användas utomhus. Står visserligen det i början av manualen. Men kollar man under punkt 6.2 laddningslägen så har den ju ett läge för kyla? | |
|
Jo...använda den i hyfsad kyla går ju bra, dock har den en lite låg kapslingsklass, IP 20, som då ej är lämpligt/godkänt för utomhusbruk.. CTEK brukar ha kapslingsklass på IP65... Mvh Janne. |
|
| Tänkte inhandla denna:Länk. Ska bli kul o testa IP65 :-) | |
|
Väldigt lik specifikation som Lidls mtp 4A, IP65 mm. Tillverkarna kopierar väl varandra á la Kina. Jag har laddat två AGM batterier nu varav det ena var nere på 12,1V och laddaren blev inte ens fes-ljummen. Min avdankade CTEK blev alltid skållhet vad man än kopplade på. |
|
|
Gaspo, hur gick det med reklamationen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan:Pratade med en annan kille. O han sa att jag skulle ladda batteriet o så skulle vi kolla om problemet återkommer. Åkte till en verkstad o testade batteriet och det hade 554 CCA det är märkt 800CCA. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.