|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tänk på att SAE J300 standarden tillåter ett ganska brett spann på viskositet (i alla viskositetsklasser). En <x>W-50 olja tillåts ha en kinematisk viskositet mellan 16.3 och 21.9 mm2/s vid 100°C (det vill säga en driftsvarm motor). Så en <x>W-50 olja från tillverkare X kan ha en varmviskositet på låga 16 mm2/s medans en <x>W-50 olja från tillverkare Y kan ha en varmviskositet på höga 21 mm2/s - men båda är ändåså <x>W-50 oljor. Varmviskositeten kan alltså öka med runt 34% (från lägsta till högsta tillåtna) och fortfarande vara inom specifikationen för en <x>W-50 olja. (Alla varmviskositetsklasser har detta 34% intervall förutom 8, 12, 20, 40 och 60 som har runt 53%, 42%, 66%, 30% respektive 19%). Och varmviskositeten hos en olja är ju den största enskilda faktorn som avgör vilket oljetryck det blir med den oljan. |
|
Att jag skrev tror var för det var ca 15 år sedan då minns inte exakt men minns att jag körde med samma viskositet på bägge oljorna och efter topprenoveri g på 3,5 l 6an i min e23a så ville jag köra in kam och vippor sen byta till mobiloljan och hade då bra koll på oljetrycket . Vet att spannet på 5w50 kan skilja och ligga övre eller nedre gräns men det skilde för mycket i tryck på tomgång för att cara rimligt . Men idag kanske biltema oljor är bättre. e23power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.