|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hittade en film om motoroljan som ständigt debatteras på olika forum.. Borde kunna sätta punkt för alla uttalanden om att man bara kan köra på Castrol eller vilket annat dyrt märke det än må vara.. allt annat är skit... Orkar ni inte se filmen? Då summerar jag åt er.. Kontentan är; Skit i märket, så länge oljan möter biltillverkarens specifikationer (tex MB 229.3/229.5 eller BMW LL-01 eller Porsche A40) är den precis så bra som tillverkaren kräver för att garantera att motorn går som det är tänkt. Hej oljor från biltema, Ravenöl, Total, Liqui Moly, Mannol, Motul etc.. :) Jag har själv kört snart 100.000 mil i diverse olika bilar från olika tillverkare, alla på oljor i både motor och automatlådor från Castrol, Mobil, Biltema, Ravenöl mfl.. alla har funkat jättebra.. deras gemensamma nämnare.. de har samtliga mött tillverkarens specifikationer. Bug | |
|
Meh, förstör inte bra fördomar med fakta nu ;-) ------- //Lövet |
|
|
Håller med Andreas! Tack och lov finns det faktaresistenta bakterier som garanterat vi fortsatt få se livliga diskussioner i detta ämne... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Biltemaolja är ansvarigt för alla rasade motorer. Det vet alla. ------- //Lövet |
|
| @Andreas - även för de motorer som aldrig har haft biltemaolja i sig! | |
|
Ungefär vad jag har påtalat flera gånger... Dock bör man tänka på att det kan skilja en hel del mellan oljor med samma klassningar - inte minst när det gäller basoljeinnehållet. De allra flesta oljor som säljs idag och saluförs som "helsyntetiska" är inte helsyntetiska oljor om man ska vara lite ortodox - de flesta är högraffinerade hydrocrackade mineraloljor, så kallade typ III-basoljor. Dessa oljor är bra ("tillräckligt bra" i de flesta fall) men inte lika bra som äkta helsyntetiska oljor med Polyalfaolefin-oljebas, så kallade typ IV-basoljor. Sedan finns det ett fåtal oljor som förlitar sig på t ex. estrar - de är oftast väldigt dyra men extremt bra i de applikationer de är ämnade för. Så visst är det skillnad mellan olika oljor även om de har samma klassning... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag visste väl att @Johan B skulle flika in, Autopowers egen oljeguru! Så nu kan diskussionerna fortsätta när vi vet att det finns oljor som är mer än tillräckligt bra.... :) ///Stefan |
|
|
Japp, ordningen är återställd! :D Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har dock en smula svårt att svälja "även om oljorna har samma klassning kan de vara olika bra" VET vi det? Vad är i så fall poängen med klassningen? För mig borde alla oljor som uppfyller samma klassningen klara samma baskrav. Att vissa är "ännu" bättre kanske jag iofs kan köpa. ------- //Lövet |
|
|
Olika kvalitetsklassningar anger oftast bara "miniminivå" när det gäller en viss teknisk egenskap, så det kan innebära att en färdig produkt precis klarar kravet och en annan färdig produkt kanske ligger långt över kravet (i vissa fall kanske precis under för att klara en "bättre klassning"). Likadant med viskositetsklassningar - där är det iofs flera faktorer som ska uppfyllas, men grunden är ett viskositetsintervall. Där kan det i praktiken finnas t ex. en 0W30-olja som ligger väldigt nära för att klassas som 5W-kallviskositet och väldigt nära för att klassas som SAE40 i varmviskositet, jämför man den med en 5W40-olja, så kan den ligga väldigt nära att klassas som 0W i kallviskositet och samtidigt väldigt nära att klassas som SAE30 i varmviskositet - då är den faktiska skillnaden mellan de två exemplen väldigt liten men de har helt olika klassningar. Klassningar säger det mesta men inte allt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Med andra ord; Klarar de tillverkarens krav är de tillräckligt bra.😊 Bug |
|
|
Ja, normalt sett. MEN det har ju visat sig vid flera tillfällen tidigare att motortillverkarnas krav på oljan har varit för låga i förhållande till tänkt användningsområde och/eller att man förbisett vissa förutsättningar som skapar större påfrestningar på oljan än "normalt". Oil-sludge är ett sådant exempel - där vissa motortyper drabbades av nedbrytning av oljan som skapade oönskade/skadliga restprodukter i olja/motor med ibland katastrofala följder. Så det är aldrig fel att sträva efter att använda en olja som är "bäst möjlig". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men att köpa olja som är 100-400% dyrare på dom premisserna är ju värre än att tanka 98 på en bil som kräver 95, och där snackar vi om att elda för kråkorna.. Eller att inte ta den medicin läkarna ordinerar.. utan ta en dyrare sort .. för de ordinerar ju fel ibland. I någon tiondels promille av fallen.. Diskussionen blir rätt patetisk..😂😂😂 Bug |
|
|
Tja, jag betalade senast ca 50kr/litern för äkta helsyntetisk LL04-klassad PAO-olja. Förvisso i 20 litersdunk. Liknelsen med 98 oktan saknar rimlighet då 95 oktaniga bensinen intte orsakar problem och dessutom ger 98 oktan bättre motorgång/lägre förbrukning och högre effekt i de motorer som kan reglea tändningen tillräckligt (vilket merparten av BMW-motorerna klarar). Medicinliknelsen var om än ännu sämre... Det ÄR skillnad mellan olika oljor även om de har samma klassningar, ibland är det marginella skillnader och ibland är det stora skillnader! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har du något exempel Johan B där bil som servats med rätt intervall och med rätt klassning faktiskt har rasat pga oljan? Saab 9-5 med felaktig vevhusventilation mellan 1998 och 2005 vet jag om (T7-generationen) men kan inte komma på fler. Och skulle dessa inte rasat ändå även om de rullat med PAO-basoljor? ------- //Lövet |
|
|
Lövet, det finns gott om exempel på bilar där motoroljan brutits ner trots rätt klassningar och rätt bytesintervall. Därmed inte sagt att motorn har totalrasat alla gånger för det. Saab-exemplet är intressant då det inte bara var VV som var felaktig på vissa av de motorerna, även turbons placering i förhållande till oljetråget var problematisk - tråget hettades upp kraftigt av turbon på vissa motorer vilket gjorde att den totala påfrestningen blev för mycket för oljan. Sedan hade VW-koncernen rätt stora problem för ett antal år sedan där motorerna drabbades "oil-sludge". Ett mer "nära" exempel är alla M54-motorer där igenkoksade kolvringar är väldigt vanligt med t ex. stor oljetörst som följd. Här har iofs M54 en annorlunda konstruktion på kolvringarna än t ex M52tu. Dock bör man beakta att dessa motorer går varmare än många andra motorer på marknaden - en driftstemperatur på kylarvätskan vid ca 100 grader är inte onormalt - jämfört med motorer som går mer än 10 grader svalare. 10 graders skillnad i motoroljans medeldriftstemperatur halverar generellt dess livslängd... Oavsett är t ex. en PAO-basoljebaserad olja mer värmetålig generellt än alla de typ III-basoljebaserade "helsyntetiska oljor" som säljs = större säkerhetsmarginal med en bättre olja. Sammantaget är det aldrig fel att skapa så stora säkerhetsmarginaler som möjligt, inte minst med tanke på att framtagna långa oljebytesintervall. Utöver detta bör man tänka på att stipulerade oljebytesintervall och oljekvaliteter är satta utifrån någon form av antagen "normalbild" där man inte har lagt så stor vikt vid "worst case scenario". I vårt land med kraftigt skiftande klimat över året, skulle man nog klassa driftsbetingelserna för oljan som "svåra" (vilket enligt vissa biltillverkare innebär halverade oljebytesintervall enligt serviceschemat). När det gäller "oil-sludge" och annan oxiderad olja, är det värt att nämna att man aldrig får ut all olja ur motorn vid ett oljebyte (när det gäller oil-sludge, sitter det som en smet på stora delar av motorns insida = stor volym oxiderad och förstörd olja kvar i motorn), generellt står det kvar 5-15% gammal olja i motorn efter man "tömt" motorn via oljepluggen i tråget. Till detta kan man lägga det faktum att så lite som 5% gammal oxiderad olja blandad med 95% ny dito kan försämra den nya oljans oxidationsstabilitet/livslängd med mer än 90%! Sedan är det helt naturligtvis helt omöjligt att säga med säkerhet att en motor rullar x antal mil längre om man använder en viss typ av olja i förhållande till om samma motor skulle gjort med en annan. Detta skulle kräva omfattande dyra empiriska studier i laboratoriemiljö med ett större antal testmotorer för att eliminera okontrollerbara faktorers påverkan av resultatet - det är tyvärr inget jag har tid/råd/lust/kapacitet att göra. ;) Men med vetenskapligt påvisbara tekniska kvalitetsskillnader mellan olika oljor kan man dock säga att man kan skapa bättre eller sämre förutsättningar för en motors vällevnad enbart genom oljevalet. Kan jag köpa bättre olja för 50 kr/litern än vad en tekniskt sämre olja (om än med samma LL04-klassningar) kostar hos t ex. Biltema, så gör jag det. Om andra väljer att köpa sämre olja för mer pengar bara för att oljan råkar ha "rätt klassning", så är det inget jag ligger sömnlös för! ;) Som en sista liten passus kan man säga att oljetillverkarna helst skulle vilja gå över helt till typ III basoljor för "vanliga bilar" då dels tillverkningskapaciteten av PAO-basoljor globalt är väldigt begränsad och inte klarar att försörja merparten av bilparken med sådan olja och dels är typ III-basoljor MYCKET billigare att producera. Kan man då få kunderna att acceptera den billigare mineraloljan som "helsyntetisk" och ta nästan lika mycket betalt för den som PAO-oljorna, har man skapat en bättre vinstmarginal och även löst kapacitetsfrågan samtidigt. T om Mobil har släppt sin käpphäst att Mobil1 enbart ska bestå av äkta helsyntetiska PAO- och ester-basoljor - sedan några år tillbaka blandar även de i mer eller mindre stora mängder av typ III-basoljor i sina Mobil1-produkter. Det finns faktiskt inte så många äkta helsyntetiska motoroljor kvar på marknaden och man får veta vad man ska titta efter för att hitta dem. De är långt ifrån omöjliga att hitta, men jag skulle bedöma att om man kliver in på t ex. Mekonomen och plockar ut tio olika flaskor med "helsyntetisk olja", så är kanske åtta av dem högraffinerade mineraloljor trots att det står "helsyntetisk" (eller liknande) på flaskorna. Bland den mest gångbara viskositeten 5W30 kanske det är ännu färre om ens någon som är äkta helsyntetisk olja... 0W30, 0W40 och 10W60 är viskositeter där det är betydligt mer vanligt med äkta helsyntetiska basoljor, men även här finns det oljor som mer eller mindre består av typ III-basoljor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur anser du att det är med filterbyte om man gör 1000mila byte på oljan. | |
|
Malcus, man bör alltid byta oljefilter när man byter olja, annars är risken att den nya oljan löser upp smuts som sitter i det gamla filtret som då börjar cirkulera runt i motorn igen. När det gäller oljefilter skulle jag vara ännu mer noga än vid valet av olja - tyvärr finns det många oljefilter som inte håller måttet och då även bland kända märken. Fram är ett sådant märke som anses vara "premium" men har katastrofalt dålig kvalitet - gör en snabb sökning på nätet så finner man mängder av exempel på havererade filter. Jag har själv upplevt ett totalt havererat Fram-filter som hade gått ca 2000 mil och hade minst 500 mil kvar på bytesintervallet i en M54:a - filtret var som blött tjockt melittafilter och helt strukturlöst - filtret var helt "ihopkramat" som om någon jättestark hand hade pressat ihop det. Troligen gick all olja ofiltrerad via övertrycksventilen i filterhuset...oljan såg inte heller kul ut och verkade oxiderad mht. färg och konsistens men var bytt enligt serviceintervallet på en Autoexperten-verkstad som hade använt "OEM-kvalitet" på filter och en korrekt klassad olja (av typen III-basolja för den delen). Jag gjorde två korta oljebytesintervall med första efter typ 100 mil och nästa efter kanske ytterligare 300 mil för att få ut så mycket smuts som möjligt. När jag skar upp (Mann-)filtrena efter mina oljebyten fanns där väldigt mycket smuts som var uppfångat. Det tog många oljebyten innan oljan och oljefilrena såg någorlunda normal ut. Den motorn drog även en del olja och blev väl iofs gradvis lite bättre på den fronten men riktigt bra blev den inte i mina ögon - drog ca 1 liter på 200-300 mil. De enda filter (förutom BMW-original) som jag personligen använder är: Mann, Knecht Mahle, Hengst och eventuellt Purflux. Dessa har en helt annan struktur på filterpappret och har en helt annan stadga under hela serviceintervallet än sämre filter som Fram mfl. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Absolut, nu tänkte jag förvisso från en ny bil. Hämtar ut en m140i i vår och den tänkte jag byta i vid 1000mils intervall så kommer knappast lämna så mycket koks. | |
| Även jag har förresten haft ett imploderat filter i en m54, såg rejält tilltufsat ut. | |
|
Vi tar det igen. Alltid byta filter när man byter olja. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.