|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Bra skrivet, Ulf530. Ok, då skippar vi Totalen, var som sagt inte 100%. Ett "mystiskt" märke i Sverige är ju Aral, knappt någon känner till det mer än någon på forum, i Tyskland är det väldigt stort. |
|
|
Här hittar man listorna som Johan nämner. Alltså listorna med motoroljor godkända av BMW. Länk Följ länkarna i tabellhuvudet för respektive specifikation |
|
|
TP, kort fråga . Din lista "so far", innebär den äkta helsyntet oljor? Hälsn Peter |
|
|
Burne: Stämmer bra, men ta bort Total-oljan. Notis: Gäller ej USA-oljor (Castrols USA-oljor är bara grupp 3, så jänkarna importerar in europa-specad/tillverkad olja dit istället (de som fattar något om ämnet)). |
|
|
Tp: I den listan uppkommer ytterligare ett begrepp jag aldrig stött på, grupp 4...vad innebär det förutom att helsyntet verkar ligga där? Hälsn Peter |
|
|
Basoljor delas in i olika grupper utifrån ursprung och egenskaper, typ I, II och III är mineraliska basoljor i stigande "kvalitet", där typ III är en högraffinerad hydrocrackad mineralolja som är hårt processerad. Typ IV är PAO-basoljor - förenklat kan man säga att man tar en kortkedjad kolvätekedja (etylen) och sedan bygger man ihop dessa molekyler kemiskt till den längden man vill ha - då får man en produkt som kemiskt sett motsvarar en superren mineralolja där alla molekyler är lika långa. Typ V är ett samlingsbegrepp på "övriga" basoljor av syntetisk karaktär - där finns olika estrar och glykolbaserade smörjmedel mm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 0w-20 oljorna är det typ 4 bas? | |
|
Det går inte att säga generellt att alla 0W20-oljor är av PAO-bas. Malcus för att inte riskera en viss förvirring här: "Tp: I den listan uppkommer ytterligare ett begrepp jag aldrig stött på, grupp 4." - vad exakt syftar du på med den frågan? Vart i listorna står det "grupp 4"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Tp:s lista "so far", grupp 4 inom parantes. Mvh Peter |
|
|
Ok, som jag tolkar listan menar han Grupp/typ IV - dvs. PAO-basolja. Man får tänka på att inte ens oljevärlden är svart och vit - det finns motoroljor som har blandningar av olika basoljor i olika proportioner. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här finns bra info. Länk IV är ju romerskt. III = 3 IV = 4 V = 5 osv.. |
|
|
Vikipedia-sidan stämmer inte riktigt! Grupp V (5) är gruppen "övriga syntetiska basoljor" och där finns utöver olika estrar (vilket är slutprodukten när man låter en alkohol och en syra reagera som då bildar estrar plus vatten (vattnet tar man sedan bort)) även glykol-baserade smörjmedel som PAG mfl. PAG används dock mig veterligen inte i bilmotoroljor normalt sett. Estrar brukar ibland ingå som en kompletterande basolja i mindre mängd i PAO-basoljebaserade smörjmedel då estrarna har mycket bättre förmåga att lösa/transportera olika additive än PAO-basoljorna som är förhållandevis dåliga på att göra detta. Estrarna används även för att balansera upp PAO-oljornas förmåga att "krympa" vissa gummimaterial (t ex. packningar) då estrar har en "svällande" påverkan på samma material. Så om en olja innehåller typ IV-basolja, bör man fråga sig: vilken typ? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur ser jag om en olja är en PAO olja eller inte? Jag har förstått att både datablad och säkerhetsblad kan ge ledtrådar men det tycks väldigt svårtolkat. Tex kan det stå att oljan skall avfallshanteras som "maskinolja (13 02 08)" eller "syntetisk-olja (13 02 06)" vilket har använts som argument i forumet för att "bevisa" att oljan är baserad på det ena eller det andra. Lite exempel från säkerhetsblad, jag har tittat på Aral Supertronic 0W-40 Länk och Mobil ESP 0W-40 Länk Aral Supertronic 0W-40 ska avfallshanteras enligt "maskinolja (13 02 08) men anses, här på forumet, vara en av de få helsyntetiska (PAO) oljor som finns kvar. Å andra sidan skall Mobil 1 ESP 0W-40 hanteras som "syntetisk olja (13 02 06) men samtidigt står det att halten av "POLYOLEFIN POLYAMINE SUCCINIMID , 1 - < 5%". Hmm 1-5% PAO ... inte mycket. Alltså blir slutsatsen att Mobil 1 ESP 0W-40 inte är en helsyntetisk olja även om det finns några procent av PAO. Detta tycks ju bekräftas av andra här på forumet. Lite reflektioner, några få % PAO tycks ju räcka för att kräva att oljan avfallshanteras som "syntetolja enligt (13 02 06)" men Aral Supertronic 0W-40, som skall ha en mycket hög halt av PAO, den kan ändå hanteras som "maskinolja (13 02 08)"? - jag blir helt förvirrad. Finns det någon som kan förklara var jag tänker fel? |
|
|
Nja, detta är inte helt lätt! Man får lägga pussel i de flesta fall och göra en sammanvägd bedömning i många fall. Det är tillverkarna själva som sätter "koderna" för avfallshantering och allt annat i säkerhetsdatabladen. Nu har jag inte 100-koll på om det skiljer sig något åt i hanteringen av spilloljor som är mineraliska motoroljor och övriga maskinoljor etc. Men rent kemiskt kan man se en PAO-baserad olja som likvärdig med en mineralisk - PAO är i praktiken en superren mineralolja med lika långa kolvätemolekyler, dvs. en mer homogen sammansättning än en mineralolja där det skiljer mycket mellan korta och långa kolvätekedjor. I Aral-fallet finns det många faktorer som pekar på en "äkta" PAO-baserad helsyntetisk olja, inte minst de tekniska specifikationerna - en lägsta flytbarhetstemperatur som ligger under -60 grader C och ändå ganska "tjock" (SAE40) när den är driftsvarm - det går i praktiken inte att göra med en mineralolja ens om den är högraffinerad hydrocrackad typ III -basolja. Generellt brukar typ III-basoljor ligga runt -35 - -42 grader C som lägsta flytbarhetstemperatur när de är 0W30, 5W30 och 5W40. Men som sagt: man får lägga pussen och ha kunskap i ämnet, men inte ens då går det alla gånger att vara någorlunda säker. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enligt min mening har Johan B rätt. Vid uppföljande labtester av använd olja har det enligt mina erfarenheter ofta visat sig att s k PAO-oljor generellt klarar sig utmärkt. När det gäller "alla övriga" motoroljor är det mycket större differenser mellan olika oljor, trots exakt samma klassning. Även om man mycket noga studerar alla upptänkliga skriftliga uppgifter som man kan få fram och finner att två oljor är mycket lika och borde motsvara varandra så kan det skilja ganska mycket i slutet av intervallen. Det finns exempel på s k syntetiska motoroljor som klarar sig i princip lika bra som en PAO medan en annan fullt jämförbar olja klarar sig markant sämre. PAO är generellt och oftast ett mycket säkert val, men man bör av garantiskäl etc välja en med rätt klassning och i enlighet med motortillverkarens rekommendationer. När det gäller alla övriga oljor så finns enligt min erfarenhet ganska betydande skillnader, särskilt vid långa bytesintervaller, även om de uppfyller exakt samma klassning. |
|
|
Lägger +1 på det där med kallviskositeterna. En 0W40 olja som har en flytbarhetstemp på -60, är till 99% en PAO. |
|
|
Ville bara flika in med; Nej, oljediskussionerna är inte slut. |
|
|
Ja,det finns många aspekter att väga in i detta spörsmål... Grundtipset bör nog oavsett vara: Aldrig "sämre" än va biltillverkaren anger,exvis: ( LL04 eller LL12 ). Byt olja & filter var 10000km.VILLKORSLÖST(!) Så har man gjort va som är rimligt. Denna serviceåtgärd är så pass enkel att 95% av medlemmarna på forumet klarar av detta utan bekymmer. |
|
|
Måste kommentera en gammal tråd ! Testade biltema helsyntet tror det var 5w50 för några år sedan drog husvagn 3 mil (tabbert boggie bmw 735 e23 ) varm motor tomgång skilde hade jag ca 30 % sämre oljetryck än med mobil med samma viskositet. Motorn vsr i gott skick. e23power |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Tror verkar inte vara särskilt tillförlitligt. Jag vet däremot att jag körde Biltemas 5W-50, i brist på annat, i min E46 M3 förra sommaren med flertalet trackdays och det var inga som helst problem med varken oljetryck eller -temperatur. Motorn lever än, men i år körde jag med annan olja. Inte för att jag tror att det är något fel på Biltemas olja dock. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.