|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
"Jag har själv upplevt ett totalt havererat Fram-filter" Var det ett så kallat Framfall? ;) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ett eftermarknadsfilter från Mahle eller Mann går på 100-150:-, knappast värt att spara in på. |
|
Johan B, har fortfarande inte sett ett enda argument som säger att det är fel att köpa olja med rätt klassning. Jämförelsen med medicinen är ju ytterst träffande i din argumentering. Du hävdar att vissa oljemärken (medicintillverkare) inte håller måttet utifrån ståndpunkten att tillverkarna (läkarna i exemplet) har för låga krav på viad oljan (medicinen) skall klara. Därför skall vi själva välja ut vissa oljor (mediciner) som överträffar tillverkarens (doktorns) ordination. Annars riskerar bilen att..gå sönder? Till grund för detta påstående använder du vilken statistik(?) som påvisar den stora andel motorhaveri/problem som tillverkarnas okunskap orsakar? Även om 1 miljon bilar har problem av de ca 1 miljard bilar som finns i världen är det en promille.. därav min uppfattning om att diskussionen blir patetisk. Bug |
|
|
Hur många procent (eller promille) av autopowers följare kommer att få problem med bilarna av att ”endast” köpa olja som är godkända enl tillverkarens rekommendationer tror du? Bug |
|
|
Drar man en längre växel på ditt resonemang o byter ut "olja" mot medicin så blir kontentan "Hur många procent (eller promille) av de patienter vilka använder den av läkaren föreslagna medicinen kommer att fortsätta vara sjuka, eller i värsta fall dö?" Du vet säkert att även om två mediciner har samma "verksamma" ämnen så kan det ändå finnas betydande skillnader, många gånger så är det som så att man rekommenderar den "billigare" medicinen, för även mediciner utvecklas med åren, precis som oljor. Så gårdagens bästa medicin kan vara en högst medioker medicin idag, med en eller flera tråkiga biverkningar. O varje patient som får ett bättre liv, eller till om med lever så länge att när det är dags så kan man se det som att patienten gått vidare av naturliga orsaker, så har det varit värt varenda krona både för anhöriga men även samhället i stort då en fungerande människa är mer produktiv än en icke fungerande. Med andra ord, varenda liten "katastrof" som kan undvikas, är ett steg framåt, sen kan man ju diskutera om det verkligen berodde på medicinen eller något annat? Om man vill kan man byta ut medicin mot olja, innebörden blir i stort densamma, fast med den skillnaden att en bil är så mycket lättare att reparera/ersätta än ett liv...Men, en rasad motor pga "undermålig" olja kan leda till rätt tråkiga (ekonomiska) följder för individen. |
|
|
Bug, jag är övertygad om att det inte finns någon statistik över det du frågar efter så det är nog en omöjlighet att presentera. MEN det finns tydligt tekniskt påvisbara skillnader mellan olika oljesorter, så där är det bara att börja leta runt om du är intresserad - börja med att läs de tekniska databladen och jämför de oljor du vill veta mer om och sedan kan man gräva vidare kopplat mot tribologisk kunskap. Ditt exempel med medicin är urbota dumt och visar väl kanske på en okunskap då olika mediciner med exakt samma substanser i samma mängd har just exakt samma substanser i samma mängd - så är det INTE automatiskt med oljor som uppfyller samma klassningar! Ska du jämföra med mediciner får du kanske titta på t ex. värktabletter - det finns ett antal olika märken som förlitar sig på ett antal olika aktiva substanser men alla ska bota värk. De olika substanserna har olika medicinska egenskaper och olika verkningssätt och även olika biverkningar...det blir mycket mer relevant och likt oljefrågan! När det gäller oljor är det tyvärr så att det finns en hel del märkesmystik där vissa tillverkare har boostat upp varumärket och kan ta bra betalt för sina produkter, i vissa fall mycket mer för en sämre produkt (om än en som uppfyller vissa klassningar) än vad ett annat bolag kan/vill ta för en mycket bättre dito. Då det finns ett relativt litet antal riktiga oljetillverkare som faktiskt producerar produkterna själva, är det helt naturligt att det finns mängder av oljemärken på marknaden (t ex. Biltema och alla OEM-biltillverkaroljor) där företag köper in en produkt från en tillverkare och låter tillverkaren sätta köparens märke på förpackningarna - i många fall är det exakt samma produkt som då säljs under tillverkarens märke och det re-brandade köparens märke men till ett mycket lägre pris. Sedan måste man vara medveten om att i Sverige är oljor hysteriskt högt prissatta om man jämför med många andra länder. Dvs. priset återspeglar sällan kvaliteten man får när man handlar. Vill du basera dina oljeinköp på en (illa maskerad Total-reklam-) film så är det helt ok för mig, men tycker du inte själv att det är väldigt okunnigt eller t om korkat (för den som är lite insatt i oljekvalitetsskillnaderna) att köpa en dyrare olja som är sämre? Nu har jag inte studerat Total-sortimentet supernoga, men hittills har jag faktiskt inte hittat en enda personbilsmotorolja som de säljer, som är av äkta helsyntetisk basolja (PAO- eller ester-basolja) - "go figure" varför de vill styra in kundernas frågor på klassningar i stället för innehåll... ;) Detta argument om klassningar i stället för innehåll, har jag även sett från ett internt Mobil-dokument i samband med att de övergav sin käpphäst (och t om varumärkesidentitet) om att Mobil1 alltid var äkta helsyntetiska oljor. I det dokumentet angavs det tydligt att man inte skulle ta diskussionen med kunder om innehåll utan styra in diskussionen mot vilka klassningar oljorna har. Jag har också i samma sammanhang sett laboratorietest på de tekniska försämringar som Mobil1 0W40 New Life fick i samband med att de bytte ut en del av PAO-basoljorna mot högraffinerade typ III-basoljor. Högtemperatursegenskaperna försämrades märkbart när man började blanda in typ III-basoljor. Med gamla formuleringen där enbart helsyntetiska basoljor ingick, blev det inga avlagringar alls i ett specifikt högtemperaturtest, medan med (förhållandevis låg) inblandning av typ III-basoljorna blev det koksning i samma test, förvisso inte jättemycket men solklart en teknisk försämring. Detta kom iofs inte som någon överraskning utan låg helt i linje med hur oljan borde förändras med annan sammansättning i basoljorna. Dock klarade den nya oljan den gamla oljans klassningar (och om jag minns rätt även en nyare/bättre API-klassning - men i det fallet berodde det på att den nya klassningen inte fanns när man formulerade den gamla och därmed inte kunde klassa in den i en icke existerande klassning - den gamla oljan uppfyllde dock med råge alla krav för den nyare klassningen). Du får tycka vad du vill, jag kommer att fortsätta köpa den bästa oljan som är rimligt prissatt baserat på kunskap (i detta ämne känner jag mig ganska trygg kunskapsmässigt även om det givetvis alltid går att lära sig mer - vilket jag gör nästan varje dag) i stället för ett lösryckt tyckande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är inte den bästa oljan den som kokas på valspäck? // Magnus |
|
|
Tja, det beror på vad du ska ha den till... ;) Jag misstänker att det är "sperm-oil" du tänker på och den oljan användes frekvent i början av 1900-talet till olika saker. Numer är det väl få användningsområden där den används av olika skäl, inte minst att valjakt är förbjudet i de flesta länder (Island och Japan håller väl fast vid sina "vetenskapliga jakter"). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Viskositeten. Vid normal drift på min bil verkar oljetemperaturen ligga mellan 95-105 C vinter som sommar. Vad är det som då styr värdet på "sommarviskositetsindex". Oljekylaren? |
|
| Intressant att höra att det är högtemperatursegenskaperna som skiljer mellan hydrocrackad olja vs PAO. Jag trodde att skillnaden främst var med kall olja dom emellan, att PAO smörjde bättre vid kallstarter. Men så verkar det tydligen inte vara. | |
|
Än så länge håller Johan B stången. Jag tycker det är trams att "klassningar är allt". Jag kan vara ute och snurra, men oljetillverkarna sätter väl själva sin klassning på oljan? T.e.x. har vissa av Biltemas oljor Porsche-klassningar, jag är 100% säker på att Biltema INTE skickat ett prov för "approval" till Porsche, utan detta är vad Biltemas oljetillverkare satt att den klarar av. |
|
|
Kolla exakt vad det står på flaskan. Ibland använder de "fiffiga" ordval. Jag har köpt olja där det stod "Sålt under annat namn uppfyllande klassning BMW - nånting nånting" = oljan har samma klassning men inte betalat för varumärket BMW LL nånting. Tror det var olja från Petronas. ------- //Lövet |
|
|
Henke Lexus, PAO-oljorna är generellt bättre på både kall- och varmegenskaperna. De är generellt mer lättflytande som kalla och tål högre värme utan att bli tunnare och koksa. Man kan ju givetvis välja en tjockare PAO-basolja som då kan utgöra basen för t ex. 10W60 - en sådan olja är givetvis mer tjock som kall än en mineralisk tunn basolja som man använder i t ex. 0W30. PAO-basoljor har helt enkelt ett bredare naturligt viskositetetsindex än mineraloljor där man får välja antingen tunn kall eller tjock varm. Man kan "trimma" mineraloljor så de får bredare viskositetsindex genom att tillsätta VI-improver-additiv i en relativt lågviskös basolja (lågt SAE-värde). VI-improvers är lite förenklat långa kolvätemolekyler (liknande plast) som är ihoprullade till små bollar när de är kalla = låg friktion i oljan, men när de blir varma rullar de ut sig till långa strängar = skapar högre friktion i oljan (blir mer trögflytande). Då uppstår dock några problem: Dessa långa molekyler tenderar att skjuvas sönder under belastning, vilket leder till att oljan tappar varmviskositet (blir tunnare) i takt med att oljan "slits". Dessutom skapar de nedbrutna molekylerna föroreningar i oljan som gör att den åldras allt snabbare som i sin tur bryter ner oljan och skapar nya föroreningar som i sin tur....ja ni förstår nog vart det leder - ett eskalerande i nedbrytningen av oljan. Dessa nedbrytningsprodukter kan i sin tur skapa "oil-sludge" i värsta fall. PAO-olja behöver normalt sett inga VI-improvers och "alla" kolvätekedjor i PAO-oljan är lika långa och slits samtidigt = en mycket långsammare försämring av varmviskositeten. För att försöka vara lite pedagogisk: tänk en golv-heltäckningsmatta där alla fibrer är lika långa och slits jämt i förhållande till en matta där merparten av fibrerna är mycket korta och vissa fibrer är avsevärt längre än de andra och sticker upp markant och slits av först. Oljetillverkarna sätter själva klassningarna men de flesta "mindre" oljetillverkare (blenders) köper färdiga additivpaket från någon av de få tillverkare av additiv som finns i världen (finns en handfull och det är bara några enstaka oljebolag som själva tillverkar både basoljor och additiv). Additivtillverkarna tar fram färdiga additivpaket som de utifrån egna tester/utvecklingsarbete, garanterar att en slutprodukt (motorolja t ex) uppfyller vissa klassningar om additivpaketen blandas i viss mängd i vissa noga specificerade basoljor/basoljeblandningar. Sedan finns det en certifieringsprocess där t ex. Mercedes, BMW etc. kräver egna (dyra) laboratorietester för att en viss olja ska hamna på deras officiella godkännandelista - dessa certifieringar får oljebolagen betala om de vill vara med på listan och kunna säga att oljan uppfyller biltillverkarnas klassningar. Därför finns det en hel del oljor som anges "möta kraven" för en viss klassning - de oljorna uppfyller kraven men har inte certifierats officiellt. Sålt under annat namn med viss klassning, brukar betyda att det är en re-brandad olja som säljs under ett annat namn från en tillverkare som själva säljer exakt samma olja med sitt eget namn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så johanb, en kort fråga. Är det aral supertronic 0w40 du rekommenderar till min kommande m140i. Från fabrik tror jag dom tippar i 0w20 men det borde väl bara vara en bränslesparande åtgärd. | |
|
Malcus, vad säger instruktionsboken? Om det är 0W20 i motorn från fabrik är det möjligt att 0W40 är onödigt tjock (även om just Aral SuperTronic ligger ganska nära 0W30). Om jag skulle gissa, så tror jag att BMW anger 0W20 och kanske 0W30/5W30 som rekommenderade oljor och då skulle jag nog hålla mig till någon av dem. Men kika i instruktionsboken och se vad det står där både avseende viskositet och BMW-klassning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Har studerat faktabladen till olika oljor för att se om det verkligen ÄR en äkta helsyntet, verkligen inte lätt och hitta. Står det med någon form av kodning eller andra "fackuttryck" eller var står det!? Aral Supertronic och Valvoline Synpower har jag för mig du nämnt som äkta helsyntet. Castrol, vilka av deras är äkta!? Mvh Peter |
|
|
Burne, det är ett detektivarbete - ibland är det lätt att få fram och ibland nästan omöjligt. Man får kolla på många olika ställen och kika efter ett antal olika faktorer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Detta är min lista "so far": Castrol Edge 0W40 A3/B4 (Grupp 4) Castrol Edge 0W30 A3/B4 (Grupp 4) Aral Supertronic 0W30 (Grupp 4) Aral Supertronic 0W40 (Grupp 4) Motul 300V (Grupp 5) Motul 8100 (Vet ej om den är grupp 4 eller 5, men gissar på 4 p.g.a. att den är mer "alldaglig") Esso XD-3 0W-30 (Grupp 4) Esso XD-3 0W-40 (Grupp 4) Total Quartz energy 9000 (ska vara Grupp 4, men jag är inte 100%) Generellt är OW30/40-oljor mer troligt Grupp 4 än 5W30/40, men det gäller få oljor ändock. Valvoline, Mobil, Elf, Eurolub, Shell m.fl. verkar inte ha något annat än hydrocrackade grupp-3-oljor. |
|
|
Jag arbetade yrkesmässigt med smörjmedel under många år, utan att vara knuten till något märke. Bl a har jag deltagit i många olika fältprover och testat fram olika smörjmedel, bl a flera långtidstester på upp till 75 000 mil(!) och t ex extrema tävlingsbilar med mycket korta bytesintervaller och alltid med väldigt många uppföljande lab-analyser av ny och av använd olja. Johan B har rätt. Klassningen kan nästan alltid betraktas som en typ av "tröskelvärde", alltså lägsta acceptabla nivån. Den duger (i de flesta fall...). Dock har jag många gånger slagits av något som kanske kan liknas vid cynisk inställning från t ex fordonstillverkare; typ "om det håller garantitiden ut och lite till, så är det ok". Jag kan t ex intyga att dagens långa bytesintervaller kan vara ett problem för många oljor. Jag har sett många lab-tester som bekräftat att oljan är kraftigt nedbruten innan man uppnått bytesintervallen. Självfallet påverkar det livslängden på t ex turboaggregat och kamaxlar samt att många oljor "koxar" mycket lättare när de är nedbrutna. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika oljor som uppfyller samma klassning! Sedan är det en djungel vad gäller klassning. Det är ganska få oljor som verkligen är klassade. Men väldigt många som påstår sig "uppfylla" eller "motsvara" kraven för klassning. För mig är det en väsentlig skillnad om oljan verkligen är klassad och intygad av motortillverkaren eller om det bara är ett relativt okänt oljemärke som påstår/intygar att deras olja "motsvarar" eller "uppfyller" kraven. På detta forum ser man rätt ofta inlägg där någon påstår att en olja är "godkänd". Godkänd av vem då och för vad då? Bara för att någon påstår i reklamen att en olja är klassad, eller motsvarar kraven, så är den väl inte "godkänd"? Men som flera har påpekat så "duger" de flesta oljor som påstår sig uppfylla/motsvara kraven för en klassning. Men jag brukar fundera, den som köpt sig en BMW, har han köpt den enbart för att han anser att den "duger"? Grundat på mina egna erfarenheter, med fälttester och lab-analyser, väljer jag mina smörjmedel med stor omsorg. Jag gör alltid ett mellanbyte på motorolja och filter (byter var 1600 mil i stället för var 3200 mil). Vid inkörning av nya motorer gör jag ett extra byte vid ca 150 mil. Jag byter även mina transmissionsoljor regelbundet. Oljebyte i automatlådan är både dyrt och krångligt men oändligt mycket billigare än att få de problem som ofta omskrivs på bl a detta forum. BMW påstår att oljan aldrig behöver bytas. ZF som tillverkar automatlådan rekommenderar oljebyte vid ca 8 000 - 12 000 mil (beroende på driftsbetingelser). Jag väljer att lita på tillverkaren. Jag kan inte hålla med TS i rubriksättningen och i hans m fl påståenden/frågeställningar. |
|
|
Ang. Total-oljorna: Länk Leta efter ordet "vollsyntetisch" i produktbeskrivningen, har oljan inte det i texten är det nästan garanterat inte någon äkta helsyntetisk olja - de är alltid snabba med att skriva ut detta i Tyskland. Synthese-technologie eller liknande ord, betyder hydrocrackad mineralolja (typ III). Min bedömning utan att lusläst sortimentlistan är att Total inte har en enda äkta helsyntetisk bilmotorolja i sortimentet. Instämmer i det mesta som Ulf520 skriver men man bör kanske förtydliga att det finns "små mystiska oljemärken" som kanske är små i Sverige men gigantiska i andra länder/internationellt. Det finns många oljemärken som vi i Sverige anser vara "små" men som kan sälja mer olja på enbart tyska marknaden än vad det säljs olja totalt i Sverige när man räknar in alla oljemärken... BMW, Mercedes och många andra biltillverkare har listor över "godkända"/certifierade oljor och listorna kan vara väldigt långa - fem-sex A4-papper långa är inte ovanligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.