|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Ulf530: Vet inte hur man editerar inlägg, japp non-stop kan man väl säga. Kollade en maskin i Växjö och tog en korv i Arlandastad men inga andra stopp. | |
|
120 i snitt är inte så svårt, så länge man mestadels håller sig över 120 ;-) Jag nollade trippmätaren på Sveavägen/Kungsgatan i Sthlm och hade 122 km/t i snitt när jag paserade betalninganäggningen vid Öresundsbron 5 timmar senare, för två veckor sen. 😎😇 |
|
| Man kan ju fundera vad som kommer hända framöver. Om man får tro SvD Länk så är dieseln helt död. Men jag är inte så säker. HVO-diesel ökar mycket och flera biltillverkare har godkänt det i sina bilar. | |
| Då NOX endast minskar med 9% i HVO är det kanske inte lösningen även om reduktionsmedel i BMWs fall verkar fungera skapligt. Myndigheterna klarar dock inte av logistiken att särbehandla vissa bilar som dessutom ska ha ett visst bränsle med ytterst begränsad tillgång. | |
|
Lite kul tankar om genomsnittshastigheter; om man ska vara någorlunda rädd om körkortet är det trots allt inte alldeles enkelt komma över 120 km/h i genomsnittshastighet under längre sträckor. (Solskyddet nedfällt är väl den första åtgärden...) 60 mil efter E4 utan ett enda stopp är gynnsamma omständigheter och självfallet fullt möjligt, som i SIM:s fall. Men av dessa ca 5 timmars körning kanske man får räkna med att man under tiden av sammanlagt en halvtimma håller endast ca 60 km/h i snitt och då måste man i stället kompensera med att hålla 180 km/h i snitt under en halvtimma, vilket enligt min erfarenhet inte är helt lätt. Lite svårare är det att klara 97 mil på åtminstone ett par olika vägar och med par små stopp, som i Velgro:s fall, men alls inte omöjligt. Min erfarenhet är dock att för mig skulle det kräva rätt bra fokus och rätt så hög bashastighet, typ minst 180 km/h, mellan stoppen och under de sträckor som vägen och övrig trafik så tillåter. Att i sådana hastigheter komma ned i så låga förbrukningssiffror imponerar på mig. Både Sim och Velgro verkar ha koll och jag ifrågasätter absolut inte deras uppgifter. Min poäng är mera att jag är imponerad av förbrukningssiffrorna och vilken god utveckling det har varit i sänkt förbrukning under de senaste åren. Dock har jag många gånger, vid andra tillfällen, haft anledning att ifrågasätta vissa uppgivna genomsnittshastigheter i detta forum och i andra sammanhang. Jämför gärna med trådskaparens uppgifter där genomsnittshastigheten är 49 km/h. Om man kollar bilars färddator, sedan bilen var ny, så brukar genomsnittshastigheten allra oftast ligga under 60 km/h och näst intill aldrig över 80 km/h. Alla i tråden kan väl kolla sina bilars genomsnittshastigheter? Det skulle vara kul att få lite jämförelser med TS 49 km/h. Självfallet påverkas förbrukningen högst väsentligt av hastigheten. |
|
|
Vet inte om det är av intresse i denna tråden men som jämförelse kan jag berätta att min F11 530d xDrive -16, vid min typ av körning, brukar hamna på ca 0,8 l/mil vid pumpen. Under 3 000 mil har jag hittills några gånger kommit upp i nära 0,9 men jag har aldrig varit under 0,7. Så ca 0,8 l/mil är nog min verkliga förbrukning. Min förra E61 530d xDrive brukade hamna på ca 0,9 l/mil under samma förutsättningar. Hjul/däck har betydelse. Min F11 drar ungefär lika mycket nu på vintern som på sommaren, vilket jag tillskriver mina 20" sommarhjul: 285/30-20 respektive 245/35-20. Fåfängan har absolut ett pris. Om frun skulle köra min F11, en hel tank med mestadels landsvägsskörning i eco-läget, så är jag rätt säker att hon skulle hamna under 0,70 l/mil. Vår F20 118d xDrive går så lite, max 500 mil/år, så det är svårt att ange några äkta siffror. Men de få gånger jag har tankat och kollat den så brukar förbrukningen vara ca 0,60 l/mil och då går den övervägande i stadskörning och småkörning. Det tycker jag är en mycket låg förbrukning. |
|
|
Ulf530: Ja ofta brukar man behöva hålla lite högre farter tidvis för att få en hyfsad snittfart, håller med dig. Men på längre sträckor så är det inte lika bekymmersamt att man ex behöver köra i 90km igenom Jönköping en kort stund samt lite lägre fart genom Stockholm. De få milen i lite lägre fart det handlar om påverkar inte lika mycket på så lång total sträcka. 60km/h på E4 hör inte till vanligheterna heller, iaf söderut, även om det kan gå segt på 2-1 vägarna stundom. 2-1 vägarna är väl egentligen de sträckor där jag tillåter mig att ladda på lite extra för att komma förbi trafik och det höjer givetvis medelfarten, men även dessa är ju kort del av totalsträckan. Nu var det som jag skrev väldigt gynnsamma förhållanden men ovanligt lite trafik på E4, tom genom Sthlm flöt det på bra, vilket var en förutsättning. Kan inte förklara den låga förbrukningen på annat sätt än just medvind, så den var helt klart dopad av detta. Samtidigt väldigt jämn fart i princip hela sträckan, på mestadels farthållare. Var som sagt lite förvånad själv, mest över förbrukningen. Nu kör jag till 95% långkörning med bilarna så har körjournal och statistik de senaste 12 åren och snart 100.000 mil. Förbrukningen har gått ner något för varje generation men effekten blivit högre samt tillkommit xDrive och lite mer ”lull lull” kanske. Hittills med 540d och ca 2600 mil är snittförbrukningen 0.68. Samma snitt hade jag på min 435dx GC på de 9500 mil jag körde den bilen. X5 F15 40d och 10000 mil hade jag 0,91 i snitt. Har trots ganska låg snittförbrukning på bilarna flera resor varje år i framförallt Tyskland och andra andra europeiska länder men betydligt högre tempo (dock inte alltid högre snittfart). 90% av tiden är jag ensam i bilen. Sedan är det inte någon ekonomisk fråga att komma ner i förbrukning, men går det det att köra snålt så är väl det bra. Blir lite av en sport i brist på annat med tanke på körkort/fartgränser. Jag har kört diesel de senaste 20 åren och föredrar motorkaraktären framför motsvarande bensinare alla dagar i veckan. 540i är en absolut juvel till motor, vibrationsfri, härligt ljud och fin gång. Där är 540d inte ens i närheten, men jag gillar karaktären på dielsen bättre och då framförallt 35d/40d motorn som är sweet spot enligt mig. Känner att jag är OT och kanske kapat tråden totalt då det handlade om andra modeller, ber om ursäkt för detta. |
|
|
Tack Velgro för bra och intressant inlägg. För min del tycker jag att dina uppgifter och synpunkter är riktiga och dina erfarenheter är intressanta i tråden m h t "förbrukningsjämförelser" i rubriken. TS har även angivit sin genomsnittshastighet (49 km/h) så jag tycker vi är On topic. Kan vara viktigt vid jämförelser att reda ut genomsnittshastighet eftersom det finns andra som tror att de har 120 km/h i snitt för att de haft farthållaren på 120 en stund (i färddatorn kanske det framgår att snittet är närmare 49 km/h, som i TS exempel). Hastigheten påverkar självfallet. Men även ryckig/långsam stadskörning påverkar. Att vi alla har olika driftförhållanden är väl en av orsakerna till att det är svårt jämföra. Jag blir nästan alltid imponerad/förvånad över uppgifter om låg förbrukning när min egen förbrukning nästan alltid är högre. Jag kör nog betydligt fortare än de flesta, utan att köra vare sig särskilt fort eller oförsiktigt. Jag försöker hålla jämn fart och t ex brukar mitt omkörningsindex ofta vara omkring 25/1 (25 omkörningar/omkörd 1 gång.) Inte sällan efter en 150 mils resa utan att ha blivit omkörd en enda gång, trots kanske ca 140 km/h som topphastighet. Mitt körmönster ger självfallet högre förbrukning i jämförelse. Antar att du Velgro har betydligt högre snitthastighet "sedan ny" än TS exempel. Skulle vara intressant höra uppgifter från flera gällande deras snitthastigheter och förbrukning, om inte TS tycker att det är Off topic? |
|
|
Nej, jag tycker de senaste inläggen är såväl relevanta som intressanta. Även om det inte på något sätt är något nytt så slår det en ändå vilket gigantiskt transportbehov av personer/varor som föreligger (inte minst globalt). Jag förstår mycket väl att använder man bilen yrkesmässigt kommer man upp i de nivåer som de senaste inläggen speglar. I dessa fall antar förbrukningen rätt stora proportioner liksom betydelsen av bilvalet i sig. Tyckte det var lite spännande att göra jämförelsen då jag av olika skäl lätt kunde utföra jämförelsen på ett relativt realistiskt sätt. Jag är väl medveten om att dieseldebatten är mycket infekterad i dagsläget, med stora värden på spel för stora befolkningsgrupper i händerna på, ofta lågutbildade, politiker. Har själv många gånger hållit föreläsningar (inom ett helt annat område) för politiker som inte haft en aning om tex. skillnaden mellan en atom och en molekyl, dvs mellanstadiekunskaper. Hur denna kategori (jag inser att den inte är homogent "korkad" dock) ska kunna fatta komplexa beslut är en fullständig gåta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.