|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Förbrukningssiffror brukar ge upphov till en mängd åsikter/erfarenheter, men i detta fall är endast våra erfarenheter under våra förhållanden relevanta. Jag har nu kört några hundra mil växelvis med en 530d xDrive och en 540i xDrive, exakt samma väg vid ungefär samma trafikbelastning och temperatur. Ingendera av bilarna kommer ner till angivna värden för blandad körning. Delvis kanske pga att de inte är inkörda (under 200 mil) samt att båda körts uteslutande på vinterdäck (19" på 530d samt 17" på 540i). Min körning skiljer sig troligen även från stipulerad körcykel. Båda har körts tillräckligt långt för att de mycket små skillnaderna i trafikbelastning ska utjämnats. Det intressanta är att 540i dragit 0,79 medan 530d dragit 0,69 (medelfarten för båda är ca 49 km/h). Det borde alltså skilja mer. Värt att komma ihåg är att som väntad tar dieselmotorn ungefär dubbelt så lång tid att komma upp i normaltemperatur. | |
|
0,79 l/milen för en fyrhjulsdriven 540i tycker jag är riktigt bra, särskilt mycket av effekten har sannolikt inte nyttjas, men ändå. 0,69l/mil för en dieselmotor känns däremot dåligt. Den körning som ger ~0,8l/mil för en bensinsexa på 340hk borde resultera i ca ~0,55l/mil för en dieselsexa på 265hk eller vad den nu har. Förutsatt att körmönsterna är lika för de två. |
|
|
Väldigt lite skillnad på just de modellerna enligt spritmonitor också. Snittet där är 0,88 för 540i xDrive 340hk respektive 0,81 för 530d xDrive 265hk. Dock litet underlag än så länge. Bensin: Länk Diesel: Länk |
|
Verdi |
Fälgarna gör en hel del faktiskt. Räkna med att 19" drar märkbart mer än 17". Däcken är säkert bredare också? |
|
Min 530d xdrive g31 som gått 700 mil. Drar på stadskörning 0,9 / 100 km! O motorväg så drar den runt 0,8/ 100 km! Bilens däck är vinterdäck 18 tum. Behövs tankas 2 gånger i månaden LIVET BLIR ROLIGARE MED EN RAK 6:a |
|
|
Jo, 19" är 245 (Hakka 9) medan 17" är 225 (Continental Icecontact), ingendera RFT, vilket ju gör sitt till. Har ännu inte använt "Eco pro-läget", men kör lagligt efter skyltarna. Ingen köper ju dessa sexor för att spara de sista dropparna, men ändå lite kul jämförelse. Ska man se till ekonomin blir givetvis värdeminskningen det helt överskuggande problemet. En mer "aggressivt körd" 530d drar troligen lätt mer än en lugnt körd 540i. Tycker slutligen B58-motorn är en väldigt lyckad kompromiss. |
|
|
Intressant jämförelse och kul att bensinsexan är relativt snål! Som redan nämnts ger helt klart däcken i denna jämförelse 540 en stor fördel. Skifta hjulen och gör om jämförelsen så torde skillnaden vara betydligt större till dieselns fördel. Hur mycket är ovisst men jag gissar på att det skiljer ca 1L/100km mellan 17 vs 19 tum. Det skiljde det på min X3 när jag bytte mellan 17-tum vinterhjul till 19-tum sommarhjul. |
|
| Bensinmotorerna går ju också köra på låga varv och då är inte skillnaden speciellt stor mot dieselmotorn. Däremot blir skillnaden betydligt större vid inspirerad körning då bensinaren kan bli riktigt törstig. | |
|
Lite "off topic" kan nämnas att Hakka 9 låter hemskt mycket, Icecontact knappast alls så 540i går så gott som ljudlöst medan kombinationen motor/däck på 530d placerar den i en helt annan kategori. Har tidigare haft en G30 520d vilken knappast blev mycket snålare än 530d. Märkligt nog upplevde vi dock nästan bättre bottendrag på 520d men när väl 530d svarar händer ju betydligt mer. Tycker konstigt nog inte M550 erbjuder mer gångkultur än 540i, endast när varvar ur den helt på tyska Autobahnpåfarter upplever man den något snabbare, men förbrukningen blir ju vid sådan körning extrem som alla förstår. |
|
Verdi |
Hur kommer det sig förresten att du har/har haft tillgång till båda modellerna? |
|
Vår dotter har den ena och vi turas om med att skjutsa hennes barn vilka i sig kräver det utrymme G30 erbjuder. Intressantare är uppvärmningsfasen vilken är ungefär dubbelt så lång på 530d (inte helt oväntat). Vid några plusgrader tar det 10min landsvägskörning för 530d att uppnå full arbetstemperatur och för 540i ca 5min. Elektrisk motorvärmare finns ej för 530d vad jag förstår. |
|
|
Med belastning, läs motorvägsfart, minst 140 så drar 540in lätt 2l mer per 100km. Jag har lånat 540i tidigare, innan köp och även haft som lånebil, och har själv en 530D IE idag, och vid inspirerad körning så drar 540in mkt mera. Vid mkt lätt belastning så kan jag tänka mig att skillnaden är väldigt liten, men kör man som en 540 och en 530 bör köras så är det stor skillnad... (annars kan man ju köpa en 520) |
|
|
Även om det du påpekar skulle vara sant (jag är långt ifrån övertygad) så blir det ju bara relevant för de delar av tyska Autobahn där fri fart gäller. Väldigt få svenskar kör ju just där vanemässigt! Håller helt med om att alla G30/31 är övermotoriserade för svenska förhållanden. För oss är det den gångkultur i form av tyst och vibrationsfri gång som 540i erbjuder (till skillnad från de motoralternativen) som gjorde att vi valde den i ett av fallen. Visst kan man kalla det ren Hedonism, men ska man endast se till ekonomin ska man nog avstå från BMW helt och hållet. Tycker ändå 540i lyckas rätt bra då vi ser att den drar ca 25% mindre än tex en 218hk E90 vi haft, även den körd med adaptiv farthållare på samma vägsträckning. Om jag förstår dig rätt tycker du inte att 530/540 ska köras i Sverige alls. Intressant är i det sammanhanget att just i Tyskland efterfrågas de större motorerna inte alls så ofta som man verkar tro i vårt land. Anledningen är att accelerationsbehovet inte är så stort då man ofta endast "behöver" kunna hålla en marschfart på 200km/h vilken man uppsöker i vänsterfilen och ligger kvar där rätt länge. Spännande att höra hur andra upplever sina 540i! |
|
| Tycker dessa siffror är intressanta! De är real-life testing och verkar vara så lika utförda som det går att göra, därför är de också relevanta. | |
|
332. Klart som fasen att man ska köra 540/530 i Sverige. Hur kan du tro att jag inte tycker man ska köra 540/530D i Sverige?? Va, men lde 530D pga 6cyl motorn, hade jag haft råd hade jag köpt en M550, men är inte gjord av pengar. Och handen på hjärtat, vem kör inte i 130-140 på svenska motorvägar? Jättemånga. Men det är klart, vill man stirra på förbrukningen när man kör på motorväg så kör man så klart på, eller under lagstadgad hastighet. |
|
|
Du menar alltså att man ska köpa en 540i med uppsåt att begå trafikbrott? Ska var och en ha individuellt och godtyckligt valda hastighetsgränser eller inga alls? Kanske inte helt genomtänkt trots allt! När man ska försäkra en BMW (liksom säkert många andra bilar med liknande prestanda) möts man ofta av dyra premier och en trist inställning från försäkringsbolagen att BMW-ägaren alltför ofta är en hänsynslös halvidiot som aldrig skulle kommit i närheten av ett körkort. Jag kör inte alls för att komma ned i en viss förbrukning - tyckte endast att jämförelsen var lite intressant av de olika motorerna. Jag påpekade också inledningsvis att dessa motoralternativ inte på något sätt är lämpliga för att uppnå lägsta förbrukning, vilket borde vara uppenbart för alla med intresse för dessa bilar. |
|
|
Intressant! 540i verkar dra mindre än min 535d xDrive f11. Den ligger på dryga 0,84. Men då har jag iofs en ganska tung högerfot :) Hur tycker du körbarheten är jämfört med dieseln t.ex. bottendrag ? |
|
|
Körupplevelsen skiljer sig radikalt från tex 530d då 540i går så tyst att man blir lite påmind om en elmotor. Detta gör att bottendraget blir mer odramatiskt men ändå mycket övertygande. En M550, som jag provat i Tyskland, blir ju mer brutal, men också betydligt råare och lite utan den balans 540i uppvisar. Kan tänka mig att en 550d borde ge optimalt bottendrag, om man prioriterar just detta, men för mig är dieselljudet inget man direkt längtar efter på en här pass fin bil. Har haft en G11 730d tidigare och den kändes långt enklare/primitivare (trots den relativt enorma prislappen) rakt över. Mina erfarenheter av 540i är helt baserade på 98oktan. Många tycker kanske att skillnaden i entalpi borde vara rätt försumbar, men just när det gäller bottendraget i en överladdad motor kan det nog spela en viss roll. BMW rekommenderar ju detta bränsle, vilket även borde ge en något mindre förbrukning, samt innebära att det inte borde kosta mer att skämma bort bilen med. Värt att komma ihåg att bilen inte är inkörd än. Cylinderväggarna är ju LDS-behandlade (Electric Arc Wire Spray) vilket är mycket intressant ur friktions- och inkörningssynpunkt! |
|
|
Utifrån ett inköpsperspektiv känns ju 540i jämfört 540d klart mer ekonomisk om man inte kör supermycket. Frågan är väl hur det nya skattesystemet kommer att påverka andrahandsvärdet på en 540i? |
|
|
Nya skatten kommer inte påverka alls, då den "endast" gäller dom 3 första åren. (om man nu inte säljer bilen inom 3 år) |
|
|
Nya skatten kommer inte påverka alls, då den "endast" gäller dom 3 första åren. (om man nu inte säljer bilen inom 3 år) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.