AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.644

BMW E39 1997 Problem med ABS

Sida 1 av 2
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Hej!

Så mitt problem började med hjulhastighetsgivare höger bak, vilket jag har bytt nu.
Sen efter att jag hade kört ca 500 meter ifrån garaget, så stötte jag på en ny felkod
FELKOD 64 : Långtidsspridning

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh Malde
ma
358
majtii
F36 4-serie
Piratgivare?
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Bosch givare
Glömde tillägga att varje gång man bromsar, så pulserar bromspedalen, även i 5kmh.
Sen efter 500 meter så tänds både ABS och Antispin lampan

malde
ma
358
majtii
F36 4-serie
Det är ett ganska typiskt symptom på ickeoriginal-/piratgivare. Läs av koderna eller kolla livevärdena om det larmar på samma hjul. Det kan vara en annan givare som gett upp samtidigt men jag är rättövertygad om att det är den du just bytat.

Montera inget annat än BMW-original av just denna anledning.
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Kan även tillägga att mitt batteri är heldött, så startar med starthjälp varje gång.
Tänkte ifall ABS:en inte får tillräckligt med ström? Skulle det kunna vara möjligt?
Fick ju även ett par andra skumma felkoder som jag inte har en aning om vad det är för något, skriver dom här nedanför, men ingen av dom ligger inom abs kategorin.

Felkod 148 "DWA-LED: Open circuit or cable DWAL KL30" ZKE - verkar vara batteri relaterat

EWS Felkoder
255: General reset
015: Power on reset

Blir att åka ner i garaget imorgon och testa byta batteri och felsöka live, får ju hoppas på att det är givaren :)

malde
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med batteriet - elbrist kan ge märkliga fel.

Bosch eller VDO-Siemens brukar alltid fungera då de är OEM-leverantör till bland annat BMW.

Men det finns två alternativa givare, en med grå kontakt och en med blå - de är INTE utbytbara mot varandra.
Så var det RÄTT givare?
Med största sannolikhet ska du ha grå kontakt på din bil, men kontrollera färgen på den gamla givaren alt. kika på andra sidan vilken färg den givaren har.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
358
majtii
F36 4-serie
Bosch-givare har jag själv inte provat men hört kunna ge samma fel. VDO-Siemens har jag provat och de kan ge piratfel. Bara för att ett företag är en OEM byter INTE att produkten är identisk eller håller samma QC-nivå.

Det har tjatats på detta forum om att endast montera original BMW, detta av en anledning.
....har följt ärendet sen i julas.......förre ägaren hade bytt bakhjulslager och då började ABS-lampan tändas......där finns felet.....alltså får man åka till BMW å köpa ett st. BAKHJULSLAGER....innan man bygger in flera piratdelar o gör det ännu svårare för meken....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, om problemet kom i samband med hjullagerbyte, kan man misstänka att det är något fel på "abs-kransen" (små magnetiska metallbitar som ligger ingjutna i lagertätningen och som givaren tar pulser ifrån) i lagret.

Vilket fabrikat är det på hjullagret?

FAG eller SKF brukar vara helt oproblematiska medan andra märken kan ha varierande funktion på abs-funktionen. Vissa billiga piratlager kan helt sakna abs-kransen i lagret...
När jag bytte fram på E39:an, satt det ett FAG-lager med BMW-logga där - det byttes mot ett eftermarknads FAG-lager och det blev aldrig några problem med funktionen på något sätt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Fabrikat på hjullagret har jag faktiskt ingen aning om, tog ett från skroten.
Men blir att riva ner det igen och köpa ett orginal hjullager med ringen från BMW, samt givare.

Mvh Malde

malde
......just så....!..
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Testade att livesöka idag, och alla hjulen visade samma hastighet. Så är inget fel med varken givare eller hjullager.

Error code: 64 Continuous Control due to Undefined Signal Interference

Någon som haft samma fel som kan lösningen? eller tips på vart man kan börja leta efter fel?

malde
Hej,

Felkoden 64.... går att googla. En av träffarna leder till AP, fast tyvärr en oavslutad tråd. Men den ger nog lite kött på benen, åtminstone.

Länk

/Lennart
Också en till synes bra länk. Bäst blir den vid inlägg den 12 november:

Länk

/Lennart
.....ev. felaktigt bakhjulslager....inte ens BMW˚ s felsökningsprogram kunde hitta felet när magnetsensor saknades i mitt fall......men jag vill ju inte verka påstridig.....
Av det lilla jag läst, +1 på Håson. :)

/Lennart
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
@håspn visade datorn samma hastighet på alla hjulen även fast det var fel på ditt lager?

@lenwib läste trådarna du skickade, vart sitter låsmutter b i e-boxen? Finns det någon bild på den? Sandade ner två kabelskor som satt i e-boxen, men utan framsteg. Även sprayat kontaktspray i kontakterna.

malde
ma
358
majtii
F36 4-serie
Med tanke på vad felkoden anger och att hjulhastigheterna stämmer enl livedata så är jag inte så säker på enbart hjullagret är boven.

64 Continuous Control due to Undefined Signal Interference - översätts till Ledningskontroll (som öppen/sluten/kortsluten) pga signalstörning.
Har lite svårt att tro att avsaknad av tandhjul skulle ge en sådan kod.

Malde: Köp originalgivare från BMW. Spelar ingen roll om det är kända fabrikat eller ens från till synes samma tillverkare som levererar till BMW. Att felsöka med piratdelar får sämre odds än att kasta tärning.
Jag har för skojs skull provat 7-8 olika givare och INGEN kommer ens i närheten av original. (en piratgivare har fungerat klanderfritt men leverantören är känd för att byta tillverkare vilket gör att det nog inte kommer från samma ställe som då)
@malde: jag har ingen egen erfarenhet av detta. Jag vet varken var B+ i e-boxen sitter eller hur låsmuttern ser ut. Blev bara intresserad och försökte hitta vad felkoden 64... betyder och kanske hjälpa till med en ny ingång till problemet.

/Lennart
I mittt fall stoppade jag vidare felsökning efter diagnos: Orimligt mätvärde.. ( i ABS-kabel).....åkte hem o mätte magnetslingan....som ej fanns, beställde ny tid....(lagerbyte)......!!!
ma
358
majtii
F36 4-serie
Om en felkod betyder Orimligt mätvärde så så kan lagret absolut vara anledningen. Men i detta fallet betyder Continious ledande dvs en kontroll om kretsen till hallgivaren är hel. Jämför med tex ljusmodulens lampkontroll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.