AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.171

Startmotor problem 525i E61 2004

Sida 2 av 2
Hej igen,

Trodde att nån med koll skulle kunna ha anmält sig vid det här laget. Men, som vanligt, google är din vän. :)

Har bara läst en o annan rubrik, men det verkar inte hopplöst att finna svar.

Länk

/Lennart
Jo tack Lennart!
Har läst detta men det är inte helt lätt att förstå, är det en solenoid i lådan som är kass? Eller vad innebär det?
Nej, vi får nog skilja på ditt nuvarande konkreta problem med startmotorn och det med den registrerade felkoden. Jag TROR inte att de hör ihop. Felkoden rör visserligen växellådan, men den verkar mer att ha att göra med växellådans funktion än med någon eventuell startspärr.

Visserligen vaknade startmotorn när din fru rättade till p-läget, men rimligen bör också den skrala batterispänningen kunna ha betydelse.

Men om vi nu tänker oss att förreglingsfunktionen spelar in, hur uppför sig starten med väljaren i N-läge? Går det att lirka där också? Eller behövs det inte ens?

/Lennart
Med växelväljaren i N så kommer symbolen med 2 pilar åt olika håll direkt upp, samma om jag inte håller ner bromsen vid start.
Jag är ledsen, där kan jag inte följa med längre. Bilen är för ny för mig. Jag vet inte vad den symbolen betyder.

/Lennart
Lite dun fråga här... på solenoiden är det två mindre anslutningar. En 10 mm mutter och en 8 mm mutter. Satt bara en kabel på den med 10 mm mutter.
Ska det bara vara ansluten på den? Ska det inte sitta någon på den andra?
// Andreas
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Låter lite märkligt, har du bild på det?

Styrningen till solenoiden. Spänningssätter man här ska solenoiden dra/klicka. Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Eller hur?
Har bara en kabel där? Har ingen bra bild tyvärr...
Provar här:

Länk

Länk
Den vita kabeln sitter alltså på anslutning 50 på starten.
Sen hittar jag ingen och det satt ingen på anslutning 30???
Ingen som vet?
Eftersom detta är näst intill monolog så uppdaterar jag.
Startmotor bytt och nu startar bilen bättre än någonsin!
Tack alla för hjälpen!
//Andreas
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Okej bra. Skulle just svara. ;)

Var det bara en anslutning på solenoiden, "internjordad"?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
På den nya menar du? Nej, var samma anslutningar på den som på den gamla.
Märkligt men funkar tydligen!
Så din frus ryckande i växelväljaren hade egentligen inget med saken att göra? Där ser man hur lätt det är att orientera fel! :)

Grattis! Och tack för återkopplingen!

/Lennart
Ke
6
Kenn1
530dx Touring -14
Jag hade en E60 523i -05 som fick ett liknande problem för några år sedan. satt som vanligt i kön på Essingeleden som var extra seg och långa stunder stillastående den här jättevarma sommareftermiddagen. Plötsligt lät det som att någon slog näven i bilen någonstans baktill, så jag kollade runt för att se om det var någon jag kände som stod i samma kö och ville byta några ord, men jag såg ingen, och tänkte inte mer på det. Efter att jag kört hem och stannat för att handla, kom jag ut till bilen och skulle starta motorn. Absolut ingenting hände när jag vred nyckeln till startläget. Förutom att tändningen slogs på och radion gick igång så hände inget när startmotorn borde gå igång. Allt fungerade som det skulle förutom startmotorn, och inga lampor lyste svagare vid startförsöken. Bärgaren kom och kopplade in startkablar till pluskontakten i motorrummet och bilen startade precis som vanligt. Körde hem, körde in i garaget och stängde av. Provade att starta igen men samma visa, helt dött. Efter ett samtal till BMW som slutade med att dom inte hade en aaaning om vad det kunde bero på, så hittade jag felet på egen hand. Det visade sig att den grova kabeln från batteriets pluspol
har en krutladdning som skjuter bort kabeln från batteriet vid överhettning. Det var nog det jag hörde när jag satt i kön....

Kenneth
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.