AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.005

Trimchip ifrån 318is.de

Sida 2 av 2
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
För er som har knacklig/obefintlig tyska och inte förstår ett jota av det som står skrivet om chippet på:

Länk

Så har jag översatt det till engelska mha www.altavista.com, så det är inte perfekt översatt men funkar helt klart mycket bättre att läsa än den tyska varianten, addressen är denna:

Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
hallå, johankil...du måste mäta prestanda med chippet...min kompis har en 318is och är sugen..men man vill ha ju ha fakta på papper.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

FRIFART: Om du betalar en runda i rullande landsväg så ska jag åka dit och göra det. Kan bara säga att jag tycker att motorn fick en roligare karaktär. Efterdom du kan varva den länge så kan man pressa ur det lilla sista...
Wr
34
Wrekk
330iM -01
En fråga... känner mig väldigt sugen på chip:et.
Har OpenAir filter, fullflödes avgassystem.

När man väl satt in chip:et, behöver man göra något "tunade"
så att chip:et och bilen fungerar optimalt?

Någon som förstår min svammlande frågeställning? ;)

luften
e91 320dA Touring -11
Wrekk: tror knappast att du Kan göra ngt !"tunande" själv. Du slipper juh inte och ställa om någonting.

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Wr
34
Wrekk
330iM -01
Tänkte inte på min själv så... ;)
Menade om man skulle sätta den i en rullande landsväg.. or something like that ;)

luften
e91 320dA Touring -11
Hmm, om du tänker på att mappa den, så behöver du inte köpa ett chip.

Wr
34
Wrekk
330iM -01
Om jag skall mappa den!?
Skall vi ta och köra en lite mer utförlig variant?
Varför/vad/hur..
Det här med car tuning är bevisligen inte min starka sida. :)

Känns så lätt att bara sätta in ett chip o sedan funkar bilen
mycket bättre.. vet så mycket att ett chip optimerar bränsle kurvor o så.. eller tror mig veta att det är så ;)

Skall man inte göra något annat när man satt in chip?
Syftar nu inte på att trimma mer, utan att ställa in bilen och chippet.

luften
e91 320dA Touring -11
Helt rätt att ett chip optimerar bränslekurvor. Det e juh därför man får en effektökning (förhoppningsvis) genom att byta chip. Däremot kan du inte ändra ngt på chippet. Chippet är som det är, och ändras inte.

Om du däremot mappar, så ställer du in just Din motor, så att den får optimalt bränsle, optimal tändning osv. Därför är detta mycket effektivare än att chippa. Chippet är juh optimerat för ngn annans motor.

Tänk dock på, om du ska mappa den, om du tänkt byta kammar eller ngt annat, så gör det innan mappningen, så anpassas juh allting till det oxo. Det gör juh inte ett chip.

Finns säkert ngn annan här på forumet som kan berätta lite för dej om hur en mappning går till, eller så söker du i gamla trådar...

Wr
34
Wrekk
330iM -01
Tackar för svaren ;)

Är det någon som provat chippet på något annat än 318is typ en 320 eller 325?

De verkar ju fungera förvånansvärt bra för att bara kosta 500 spänn men funkar de på 6:orna?

Kan bara tillägga att sådant 500kr-fulchip är en perfekt grund (höjd varvtalsspärr och antagligen fuel cut också) att använda om man tänkt mappa bilen med en SMT5/6.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.