AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.006

Trimchip ifrån 318is.de

Sida 1 av 2
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Hej, är det någon som har nån erfarenhet av dessa chip?
Dom kostar juh iallafall inte så mycket. Skulle vara skoj att se om dom ger någon förbättring.

chippen finns här -> Länk

///air, BMW Club Finland #2150

325:an -> Länk
Jag skulle ju definitivt hellre lägga 1500:- på ett JWR-chip från Qvarnis än 500:- på nåt jag inte har en aning om vad det är..

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Jo, men nu var det juh inte det som var frågan. Men jag har faktist mailat både Qvarnis och "tysken" som har sidan. Tänkte bara om det var någon som hade testat.

Jo jag vet att det inte var det som var frågan, kunde inte låta bli att ge min syn på det hela bara. :D

an
74
ante318
325ik -87
tja, har hört och läst på tidigare inlägg att de sk fungera helt ok från den sidan.. Vet ej själv iof, men ett tips är att söka på tidigare inlägg ;) GL/Ante

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag har ett chip från 318is.de liggande på mitt skrivbord. Min bil är dock hos lackeraren så jag har inte testat det ännu.
Får tillbaka bilen den 20:e och jag återkommer med resultat då, ska mäta upp lite tider före och efter!

Mvh/ Johan
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
johankihl: ok, det vara såna svar jag ville ha. vad fick du för info om chippet innan du köpte det då ? Vad e det för fabrikat ? fick du se några kurvor, om han kört dom i bänken, före/efter eller ? Har mejlat killen, men inte fått ngt svar ännu.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Min bil är en 318 is. Om du kan någon tyska så ser du på sidan att han skrivit lite om chippet.
Bla att det är ett chip för banracingens grupp n (fråga mig inte vad det är men det låter ju tufft...höhö ett grupp n chip i bilen) Skämt åsido.

I mailet jag fick av Mario som killen heter som ditribuerar sidan så skrev han att hans bil var bromsad med chippet och att det lämnade 10 echte ps, alltså 10 hästkrafter. Jag är ju ytterst tveksam till detta men för 500:- är det värt att prova om det ger någon effekt överhuvudtaget, det är ju inte mycket pengar man går miste om.
Leveransen av chippet tog ungefär 3 veckor och med vissa förhinder på posten fick jag hämta ut det (tyskt postförskott fungerade inte på samma sätt som svenskt) Totalt betalade jag 640:- för chippet.

Angående märke på chippet kan jag bara säga att det enda som står på det är en massa siffror. Det enda jag kan utläsa som står skrivet med text på det är SINGAPORE.

Beställ ett och prova vetja, det är ju en guldgruva för alla som vill handla billiga chip. Synd att det nästan enbart finns till e30:s.

Återkommer med resultat efter montering!
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
johankihl: vad är det för modell av eeprom ? är det ett 27c256 ? borde stå på chippet, strax ovanför SINGAPORE. Skulle vara bra om du kunde kolla detta till mej. Står iallfall ngt 27xxxx.

tack,

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag ska titta på chippet när jag kommer hem så ska jag se. Har du en programmerare eller?
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
johankihl: ska bygga en... =)

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Man borde ju kunna göra om en sk parabolkortsprogrammerare och göra egna chip... Dock är väl filerna på promen skyddade! Men det går ju säkert. Du kan få köpa min parabolkortsprogrammerare, helt ny. Promet heter som du säger 27c256.

//Johan
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
johankihl: tackar! jag köpte ett dylikt idag. hittade ett freeware chip på nätet, kanske inte e lika bra som ett dyrt chip, men det e juh nästan gratis att pröva på.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Väntar med spänning på resultatet :)
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Hur går det? :)

---------------------
.. vassast på ön.. ;)
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hallå! Jag får min bil från lackeraren imorrn. Då ska chippet i och tider skall tagas! Håll ut!

//Johan

dreiachtzehnis
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Min 325:a rullar iaf med freeware chippet, varstoppet flyttat till 6900rpm och verkar som om den får lite mera bränsle oxo. Låter helt annorlunda när man trampar pedalen i botten. Skillnaden i effekt borde dock testas i testbänk för att bevisas. Ska testa några tider nångång, o jämföra med originalchippet, det e juh lätt att byta.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hallå! Nu har man plockat i chippet, mycket nervöst innan, men fungerade gjorde det. Mätte aldrig några tider eftersom vi har haft nysnö hela helgen men jag törs dock säga att bilen känns mycket rappare. Trevligare motorkaraktär överhuvudtaget.

Tidigare tyckte jag att motorn kändes slö på mellan varv, men de extra hästkrafterna och framför allt vridmomentet känns mycket tydligt på dessa varv nu. Dessutom flyttades ju varvstoppet uppåt en bra bit, 7000rpm är inga problem i alla fall.

Rekommenderar alla 318iS ägare att beställa det mycket billiga chippet från tyskland. Wunderbar som Mario Diedrichs som administrerar www.318is.de skulle ha sagt! 600:- så har man det i Sverige!

//Johan

dreiachtzehnis
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Låter intressant. *fundera på det*
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Var det "isticks" chipp eller fick man lödda??

Hur går man tillväga för att beställa (min tyska är inte den bästa=)
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det är isticks chip, mycket enkelt att montera, tar ca 15 minuter.

Du skickar ett mail till adressen mario@318is.de där du på engelska förklarar att du vill köpa ett chip, anger bilmodell, vilket land du bor i och din adress. Sen tar det ca 2-3 veckor så kommer chippet till posten. Mycket enkelt!

//Johan

dreiachtzehnis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.