|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Måste sälja 3-serien då tvillingar och fru inte får plats i baksätet. Vad rekommenderas för bil för att få plats med packning och familj? | |
|
Ta en titt på X3 och X5an :-) |
|
| En 5-serie hade jag satsat på, fantastisk komfort/utrymme och inte så höga som x serien. | |
| Du vill inte låta någon sitta fram med dig? 😊 | |
| Jag köpte en f11 530d av precis samma orsak som dig! Annars hade de blivit en f31 330 el 335d! Kan meddela att f11 är en gigantisk bil! Enorm om du frågar mig. | |
|
Både 3-serien (f3x) och 5-serien (f1x) funkar bra med babyskydd, när bakåtvänd bilstol kommer in i bilden så är 3an alldeles för liten och 5an är ett gränsfall om man kör med de större stolarna (Tex Besafe). Om den som sitter i passagerarsätet fram är kortare så funkar det, men runt 170cm lång så sitter man inte jättebekvämt längre sträckor. Kör du med båda stolarna bak så gäller det givetvis även den som kör. 5 GT är väl egentligen den enda BMWn som har ok baksätesutrymme för två bakåtvända stolar. |
|
|
Tack Har 3-serie idag och bara glömma den 5-serien GT verkar ju inte tillverkas längre. Surt! |
|
| 7-serie f01 och 5gt f07 har ~samma baksätesutrymme. *tipsar* | |
|
5:an är en stor bil...utvändigt. Innerutrymmena är inte imponerande med tanke på längden, det är mycket motorhuv. Som sagt så måste de bakåtvända bilstolarna väljas med omsorg om det skall funka med båda barnen bak. Vi har en besafe och jag har inga problem att åka korta sträckor i passagerarsätet med knäna mot instrumentpanelen, men jag skulle aldrig drömma om att montera den bakom förarstolen. |
|
| Vi har två bakåt vända så blir svårt det här | |
| Vill du beställa en sprillans ny bil så finns ju GT6 numera, ersättaren till GT5 | |
| Måste instämma ang F11, större utvändigt än invändigt. Två bakåtvända kan gå men beror på vilka stolar, testa! | |
| Vi har kört två bakåtvända stolar i E91 samt nu F31 vi är ca 175cm som kör och passagerare. Det har fungerat bra, men vände oss till en butik på Fleminggatan i Stockholm som är experter på stolar och kan alla märken. Britax High way är nog den bakåtvända stolen som bygge minst på längden efter babyskyddet är vår erfarenhet och är godkänd upp till 25kg. Men baksätet är ju väldigt smalt så man får inte plats med mer än två stolar omöjligt för en vuxen att åka med bak med två stolar monterade. | |
|
Förvånas av att ingen nämnt 3-serie GT! Med det rejält tilltagna benutrymmet bak borde det fungera utmärkt med två bakåtvända stolar i baksätet. Ett stort yttre är annars (tyvärr...) ingen som helst garanti för att det fungerar bra med barnstolar. Jag har själv tvillingar och har vid några tillfällen haft en av våra stolar (BeSafe Izikid X3 Isofix) monterad i baksätet i min pappas Mercedes E-klass (2013). I den är isofix-fästena i baksätet monterade väldigt långt fram så personen i framsätet fick marginellt mer utrymme än vad jag har i framsätet i min Polo. /Masten |
|
| bompaholm: Om två bakåtvända stolar ska funka eller inte beror till stor del på hur långa ni som ska köra är. Jag är 25 cm längre än min fru, jag hade aldrig kunnat sitta framför en bakåtvänd stol i F11 eller G31. I en F34 hade det kunnat fungera, jag har dock inte mätt eftersom våra kids växt ur bakåtvända sedan länge. På den tiden körde vi XC90 och då körde vi de två bakåtvända på mittplats och höger bak. | |
| Problemet är att vi behöver två bakåtvända och vuxen bak | |
| Ska man sitta tre i bredd i baksätet funkar typ bara X5 med platt baksäte. GT5 och sjuor har lätt skålade stolar och mittsätet är obrukbart längre sträckor om du är bredare än en sjuåring. | |
|
På vår förra f11 hade vi två bakåtvända stolar bak. En i mitten och en bakom passagerarstolen. Funkade kanon, sambon kunde sitta fram. Men jag med mina 195cm fick duktigt trångt där. Stora fördelen är att man hade en extra plats bak. Vi köpte speciella fästen på WV som man sätter under framstolarna i bakkant så det gick att fästa spännbanden. Vi körde inte ISOfix, bakom passagerarstolen hade vi en Besafe och i mitten en Maxi-Cosi Länk Länk (iofs en äldre variant) |
|
| Jag kör precis så som danielb skriver med dem stolarna i min f11. Det funkar bra. Lite trångt som passagerare fram men man får tänka på att barnen inte åker bakåtvänt för alltid så det får man stå ut med. Förarstolen går att ställa precis som man vill och platsen bakom föraren är ju som Daniel skriver tillgänglig. | |
|
Skönt att inse att "barnen" är 20 och 18 och dom sitter kungligt bak i sjuan :-) Niklas Fransosen |
|
|
Nu hade jag inte tvillingar, men då barnen behövde sitta i bakåtvänd stol fällde jag en del av baksätet i X3:an och monterade stolen ovanpå baksätets "baksida". Barnen kom då upp en bit och kunde se ut genom sidofönstret. Jag tror mig även att de gick med på att åka bakåtvänt längre då de, allteftersom de blev större, kunde sticka ut benen i bagageutrymmet (och slapp sitta som en fällkniv). Om vi skulle åka längre med packning la jag lätta saker i bagaget bakom barnet så att de inte skulle få massa tyngd på sig vid krock. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.