AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.600

Vad är det för material i krockbalken E90

Sida 1 av 2
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ska montera en hållare för extraljus bakom nummerplåten, plasten är inte mycket att dra i, så jag tänkte dra i balken bakom, men får inte hål i dem.
Jag borrar dagligen i mitt jobb, stål, rostfritt, alu mm och har bra nya borrar.
Men det händer inget, det bara skriker om borrarna, typ som i härdat stål.
Men det kan väl omöjlig vara härdat stål i banken ?? Vanligast på bilar är väl aluminium.

Nån annan som försökt bora i den ??

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Brukar vara aluminium mig vetligen, aldrig stött på nån stålbalk på en nyare BMW. man har ju borrat dit en del skruvar till uttag för motorvärmare utan problem.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Med tanke på utseende är det nog inte omöjligt att det är stålplåt av något slag...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag har försökt borra i den på min e91'a, gick lika dåligt som för dig, körde slut många borrar inkl. cobolt borrar. Gav upp!
Måste ha varit hårdat stål där..
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tänker så här om jag hade varit en biltillverkare: Om det finns någon endaste komponent där jag skall använda det allra bästa stålet av högst kvalitet och härdning (för det är ju uppenbart att jag inte kan bygga bilen i samma stål för då blir den vansinnigt dyr) så skall jag i alla fall använda just den typen av stål i främre och bakre krockbalk, så inte min BMW-ägare med familj dör utan istället klarar sig med blåmärken och tackar sin fina kvalitets-BMW för säkerhet och genast går och plockar ut en ny bil på försäkringen...

Men så tänker bara jag - jag vet inte om den som FAKTISKT tillverkar BMW tänker på samma sätt.

Nog för att jag vet att Hasso kan ganska mycket om BMW - och förmodligen mer än jag - men använder man verkligen aluminium i en krockbalk? Aluminium är väl en ganska spröd metall? Eller?

På min 850 (1991) så är jag ganska säker på att den är i stål. Den väger i vilket fall som helst 5,06 kg.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har provat igen, men gav upp.
Ska demontera och lacka om fronten till våren, då får vi se vad som döljer sig bakom.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En viktig faktor som är AlexanderK's paradgren är redan nämnd: ekonomi. Vad är bäst ekonomi att använda - hållfasthet mot tillverkningskostnad för att nå en rimilg säkerhet.
En annan allt viktigare faktor nuförtiden är miljö, vilket i biltermer oftast är omvänt proportionell mot vikt. Ju lättare ju bättre för då drar bilen mindre bränsle (eller i förekommande fall: drar ur batterierna långsammare).

Men jag hoppas att man prioriterat säkerhet framför de andra faktorerna i just fallet krockbalk.

/Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Gestamp HardTech tillverkar A-stolpar, B-stolpar sidokrockskydd m.m i presshärdat borstål, även kallat ”ultrahöghållfast” stål. Nästan alla bilmärken i världen köper detaljer av HardTech.

Företaget tillverkar även stötfångare, vilket gör att man kan misstänka presshärdat borstål även här.

Länk

När det gäller aluminium har jag sett själva krockboxen (bakom stötfångaren) tillverkad i aluminium hos Benteler. Vet dock inte vilka bilmärken som nyttjar dessa.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För E92 vet jag att tex framskärmarna är formsprutade termoplaster (vilket inte säger mycket då det finns hundratals typer av termoplaster).

Rambalkarna och det mesta runtomkring motorutrymmet är gjort i typ HC300 stål (undre sträckgräns på 300 N/mm2). Även de tvärgående balkar i golvet i kupeutrymmet, mitten av b-stolparna, "golvet" för baksätet samt rambalkarna bakåt är också gjorda i denna typ av material.

Vindrutestolpen från A-stolpen ända bak till B-stolpen samt sparklådorna är gjorda i typ HC400 stål.

Vissa delar av kardantunneln samt tvärgående balk mellan B-stolparna är gjorda i kraftigare typ HC600 stål (undre sträckgräns på 600 N/mm2).

Docol 1000 är ju populärt där det krävs hög styrka (höga inblandningar av kol, kisel och mangan)
Länk

Hardox från SSAB är ju en rolig produkt också :-) Men nu kom ifrån ämnet lite...

Angående krockbalkarna, minns ni balkarna som satt i E34'or? De var ju någon härlig fiberförstärkt komposit historia som jag inte minns mycket om just nu.

Nu kan jag inte mycket i detta komplexa ämnet, men val av material samt hur man formar och kombinerar det med andra delar av olika material och form är en avgörande faktor för hur en kaross reagerar vid krock.
Förenklat sett vill man fördela krockkraften ut genom delarna i hela karossen samtidigt som man vill ha en kontrollerad deforming av vissa zoner medans zonen alldeles intill passagerarna måste förbli intakt.

Det där är inte lätt, finns många duktiga ingenjörer på tex Volvo som kan det där.

Att bygga en bil som inte deformeras vid krock är ganska enkelt. Problemet är att trots att hela kupeutrymmet är helt intakt, så dör ändåså alla personer där pga den våldsamma retardationen som måste uppstå. Tänk på att dina organ färdas i 110 km/h och kommer din kropp till en momentant stopp så kommer dina organ att splatta in i dina revben i 110 km/h (och hjärnan kommer att studsa in i pannbenet) samt blodkärl kommer att rivas loss och du kommer att ha massiva interna blödningar och organ hängandes lösa (fast på utsidan har du inte en skråma). Så en extra deformation på tex 10 cm låter kanske inte mycket, men det kan vara skillnaden på att kunna få ned peakvärden på retardationen ned till överlevnadsbara värden.

När det gäller borrar, så brukar det bli HSS-Co när det ska borras i rostfritt och liknande material. Dessa har extra mycket molybden och kobalt i sig och klarar de flesta hårda stålsorter.

Notera att det ska vara >riktiga< HSS-Co borrar (finns en del som marknadsför med liknande namn men har bara en ytbeläggning eller liknande). Ett bra 8mm HSS-Co kostar ofta runt 80 SEK
Länk

Vill man borra i hårdare material så är det borr med pålödda hårdmetallskär (Ducarbo är ett märke som gör detta). Brukar använda det när jag måste (ofta ofrivilligt) borra i tex verktygsstål.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har provat med högkvalitiva borrar, Wurth och Dormer med 3 olika stigningar på skären, men det händer ingenting, så höghållfastighetsstål är nog en bra gissning.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, skulle tippa på att man behöver minst HSS-Co borrar. Kommer ihåg när jag styckade en E34 med en tigersåg, vissa partier gick väldigt lätt medans vissa partier såg enkla ut men erbjöd en hel del motstånd :-)

Vill minnas man föredrar 135 graders spetsvinkel för lite hårdare material.

@Isåkare : Vad var det för typ av borr du använde dig av? HSS-R? HSS-G? HSS-E? HSS-Co?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
HSS co, G, och nån från Wurth för rostfritt som jag inte vet märkningen på.
Demonterad uppspänd i pelarborrmaskin och borr med hårdmetallskär skulle nog fungera, men handhållen maskin på plats är nog inte möjligt.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, verkar ha provat en del :-)

Är det hårdare typ av stål, så behövs definitivt HSS-Co (sen underlättar ju trycket från en pelarborrmaskin definitivt).

Kanske går med vanlig borrmaskin om man borrar ett mindre pilothål och sedan med den slutgiltliga dimensionen. Antar det är hål för M6 eller M8 som ska borras.

Annars kan du köpa ett borr typ Ducarbo med pålödda hårdmetallskär (finns på tex Eksandhs), med det har jag borrat med borrmaskin i verktygsstål (och lite annat jobbigt material).
Satte på drag bak på min e91a och bytte då balk. De är garanterat av stål! Vilken typ skall jag låta vara osagt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är säkert rätt med stålbalk på E91 kikade lite på min bil när jag plockade bort fronten för lack. Balken sitter ju kvar på bilen de som har aluminium hänger ju balken med ut stötfångarna typ E39 mfl. Fel av mig i tidigare inlägg minnet sviker ibland.
Länk
Länk
///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har provat med 3-4 mm just för att provborra.
Jag borrar dagligen på jobbet, och kör alltid en mindre borr först, eller använder borrar med pilotborr, tex Dewalt Extreme.

Tidigare BMW E36 0 E30 facelift har haft glasfiberbalk om jag inte minns fel.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag ger upp montaget helt. Tanken var att montera en liten LED ramp som blev till övers, men den blev så ohyggligt ful på BMWn, så jag lägger mer den iden.

Ska skaffa några vanliga extraljus ist, då funkar det med att bara fästa i plasten och ha stabiliseringsstag.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det kanske går att använda någon form av avancerat lim av tvåkomponent typ. Beror ju på hur krafterna ser ut i själva fogen. Det är ju klart att kabeldragning kanske behöver genomföring vilket kräver hål.

Bara några tankar så här i slutet av året.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Problemet är att borrar är utvecklade för stationära borrmaskiner och inte handhållna. Och med mer hållfast material blir det tydligare.

Generellt när vi borrar i handhållna maskiner har vi för högt varv och alldeles för lågt tryck vilket gör att vi får värme och nöter ut eggen. För en 8 mm borr är ca 1000 varv/min lämpligt när man matar 100 mm/min, vilket är orimligt i handmaskin. Eftersom man inte orkar trycka på med erforderlig kraft får man sänka varvtalet.

Prova med att sänk varvtalet och tryck allt vad du orkar så får man nästan alltid bättre resultat.

Borrarna är även gjorda för att skära i centrum varför det är fel att borra stegvis från liten borr till större borrar. Men eftersom man inte orkar mata tillräckligt hårt med en större borr i handmaskin så finns ofta inget alternativ. Men sträva efter att borra direkt med den diameter som sluthålet ska ha.

Ett bättre alternativ till att köpa belagda och dyra borrar är alltså att sänka varvtalet och trycka på för allt vad ni orkar!!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glöm inte att smörja/kyla med skärvätska/olja om man ska borra i hårda material!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Så sant. Borra ett 10 mm hål i 10 mm stål i Arbogan på 200 varv med kylning är en barnlek.
Borra 130 hål som jag gjorde nyligen med handhållen maskin på stege tog 2 dagar, det var inte praktiskt möjligt att göra nått annat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.