|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har just satt på nya sulor bak på M3 an. Investerade i nya Nokian NRZi 225/40 18. Och gissa om jag blev paff när jag höll på att köra av vägen det första jag gör!!! Med de gamla däcken "Falken" 235/40 18 så låg den som ett strykjärn. Har någon annan råkat ut för samma fenomen och isåfall hur löste ni det? M3 familjebilen | |
|
Du måste köra in däcken några mil så att du nöter bort det hala släppmedlet som däcken har som beläggning som nya! De kletar på det i gjutformarna för att däcket skall lossna efter vulkningen. Mvh |
|
|
Har du olika sorters däck fram och bak kan väl bilen bli lite skum att köra va? Har för mig att jag hört liknande saker här på forumet. /Micke |
|
|
Ok men hur många mil då ? har nu kört ca 10 mil utan förbättring. Den beter sig mycket underligt,svårt att förklara "slingrigt" typ. Gjorde en hjulinställning i mitten av juli så den borde vara ok. M3 familjebilen |
|
|
Vad har du för framdäck? Precis som Jol skriver kan det bli skum väghållning om du blandar olika däckfabrikat/modeller. Även däckstorlek/profil kan spela in! Mvh |
|
|
Det sitter Pirelli fram ,så visst det är olika sorter. Men det var det ju innan jag bytte också. M3 familjebilen |
|
|
Glömde: Efter tio mil borde den hala beläggningen vara borta på nya däck. Mvh |
|
|
Kan vara så att kombinationen Pirelli/Falken funkar i ditt fall men inte Pirelli/Nokian! Grundregeln bör vara att inte blanda olika däck. Framförallt inte i så låg profil då det är känsligare ju "fetare" däck det gäller. Mvh |
|
|
Tja, gamla däcken kanske passade bättre ihop med framdäcken. Du bytte väl även storlek, kan också ha betydelse. /Micke |
|
|
Oj vad vi säger samma saker hela tiden... /Micke |
|
|
Tja det finns ju dom som säger att storleken inte spelar någon roll.... detta kan ju vara bevis på motsatsen.. Men allvarligt hur och på vilket sätt skulle olika fabrikat påverka så fantastiskt mycket? M3 familjebilen |
|
|
Jol, olika däck har ofta helt olika uppbyggnader i stomme, styvhet i slitbana, däckmönster, gummiblandningar etc. Det gör att egenskaperna blir helt olika för olika däck. Har man flyt kan det gå bra när man blandar olika däck men oftast harmoniserar inte egenskaperna med varandra och då får man luriga vägegenskaper. Som jag skrev innan skall man vara försiktig med att blanda olika däck. Undrar om jag hinner innan Micke denna gång? ;o) Mvh |
|
|
Jag råkade ut för exakt samma sak med min. Bilen slingrar sig fram på vägen när man kommer upp över 100 kmh. Det visade sig vara slitna bakvagns bussningar. Kostar 1200:- o byta på Bmw Efter det så var det inga problem o jag har Uniroyal rain sport bak o michelin fram. M3-96 Nalle |
|
|
Så vad göra? ska prova att skifta med framhjulen och se vad som händer. Kart trist med alla sköna tusenlappar som försvann. M3 familjebilen |
|
|
du har nya bak o inkörda fram därför!!! sätter du nya fram oxo så försvinner det ! |
|
|
Sådär nu har jag bytt plats på dom ,däcken alltså. En klar förbättring. den är lite orolig fram nu men det märks bara när det går riktigt fort.. Bakänden sitter som en smäck!! Tack för alla tips Mvh jol M3 familjebilen |
|
|
varför valde du nokian då |
|
Crusty |
Kombinationen slitna/använda däck fram och nya däck bak kan resultera att den känns väldigt nervös i bakändan!! Enligt en däckhandlare iallafall! |
|
Hej! Kan även vara bärigheten i däcken som är för låg. Det är ju inte direkt någon lätt bil. Hade samma fenomen på min nuvarande 855 T5 innan jag satte på andra däck med rätt bärighet. |
|
|
Jag valde Nokian för att jag fick ett kanon pris . Pirelli däcken som satt fram förut,var nya i sommar ca 350 mil. Valde samma dimension på alla för att kunna skifta beroende på förslitning. M3 familjebilen |
|
|
Du fick ett kanonpris för att däcken e oroliga :)) skoja bara!! Trist bara att betala för nytt o få problem eller hur??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.