AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.235

Arbetstemp f11 530d 2011?

Sida 1 av 2
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Eftersom de tar jättelänge på vintern att få upp oljetempen i mittläget(100grader) så hinner man ju aldrig göra en rolig kickdown😂 Har alltid varit stenhård att låta motorn få upp den rätta temperaturen innan man varvar över 3000rpm! Har kört så med bensinare, nu har jag en diesel och brukar hålla mig kring 2000rpm vid kall motor. Känns som att upp till 80grader går de normalfort till, men de normala kl 12 och 100gr tar alldeles för länge, måste även köra lite mer inspirerat för att nå den tempen.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
På min är det tvärtom, går upp i mitten hur snabbt som helst.
kanske skiljer på årsmodeller? du har 11 jag har 16
dieselvärmaren hjälper till?

mvh
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Men nu pratar jag om många minusgrader uppe i norr👍 Finns de ens dieselvärmare i dessa? Antar att du inte menar den som funkar som en motorvärmare/kupevärmare?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Hur kallt är de ute som max när den går snabbt upp i temp?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Min bil har en dieseldriven värmare. Då tändningen är avslagen värmer den bara kupén. Då tändningen är påkopplad värmer den motorn. Vattenkretsloppet är då värmare-motor-kupé-värmare. Då tändningen är avstängd förbikopplas motorn och kretsloppet blir bara värmare-kupé-värmare.

Viss information säger att då vattnet blir över en viss temperatur (minns ej vid vilken temperatur) så kopplas motorn in även om tändningen är avslagen. Jag gör ibland så att då värmaren har varit igång och värmt kupén så kopplar jag på tändningen och väntar med att starta motorn så att den i alla fall får lite varmt vatten ett tag innan den dras igång.

En del har modifierat funktionen (Leta i forumet hur de har gjort) och lurat systemet så det tror att tändningen alltid är på. Då prioriteras motorn uppvärmning framför kupéns.

I min tidigare Volvo 850 var kretsloppet värmare-kupé-motor-värmare. Då värmaren var avstängd kopplades flödet förbi den med hjälp av ventiler. Det tyckte jag var en bättre lösning.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Tack för jättebra svar! Trodde i min naiva hjärna att alla nyare bilar har nån sorts hjälp till att värma dieselmotorn även under färd när de är kallt? Har inte dessa bilar de original eller är de extrautr.? Har som fått för mig att en effektiv dieselbil i princip måste ha en värmare för motorn för att hålla tempen på vintern? När den står typ 30 min på tomgång så sjunker den till 70 grader! Varmkörd motor före förstås. Antar att de är normalt
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
För min F11 2011 var det extra tillbehör. För dem som inte beställde denna extra värmare är klimatanläggningen utrustad med ett extra elektriskt värmeelement (brödrost) i luftflödet till kupén. Jag vet ej var detta element sitter i luftflödet. Före eller efter det normala vattenburna elementet. Borde sitta efter för bästa effektivitet.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Waterlily! Då värmer den ju bara kupen? Den viktiga motorn värms alltså enbart på egen hand utan nån sorts hjälp på vintern? De är inte ovanligt med -40 här vars jag bor, dock är de väl kring -20, -25 hyffsat ofta! Skulle verkligen behöva en dieselvärmare för motorn👍
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
jag tror att bilar med dieselvärmare hjälper den till med att värma motorn och kupén vare sig man sätter på den manuellt eller inte, den går igång om det behövs , känner av yttertemperaturen när man börjar köra.

och dieselbilar utan dieselkupévärmare har istället en typ av doppvärmare (elektriska) som sitter i motorblocket,
som går igång för att hålla motorn varm.

kan ha fel på detta.

mvh
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Mackan

Har du option "842 Cold Climate Version", om inte då kan det vel dröja lite innan tempraturen stiger på vinteren...
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag har en F11 535d utan Cold Climate eller dieselvärmare, måste säga att jag är imponerad över hur snabbt motorn blir varm och värmen i kupén. Jämfört med mina föräldrars X3 2,0d (sv.såld med Cold Climate) går den upp i temp betydligt snabbare och värmen i bilen är bättre än i min förra E61 530i som jämförelse.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Och jag bor i Norrbotten ska tilläggas :)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ja den är sv-såld så den har kallt klimat utr.
Ferlin: Den blir snabbt varm i kupen och, de jag mest undrar över är detta med vilken oljetemp som gäller innan man törs gasa lite? Upp till typ 80gr går de väl hyffsat bra, men dem där sista 20 får man köra på sportläget med lite högre varv för att nå! Sen om man far och handlar och lämnar bilen på i cirkus 30min så sjunker tempen till kanske 70gr! Nu pratar jag om -25 och kallare ute! Har aldrig ägt en diesel tidigare så de är några saker som är annorlunda för mig😀
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
80° oljetemp då törs man gasa på.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kollade noga idag, upp till kl 12 @100gr tar de typ 15min med mer inspirerad körning efter 80gr! Står i varmgarage över natten i typ 10plusgrader. Känns lite för långsamt, sen var de inte kallt idag heller utan endast -10
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Har inte kollat/tänkt på exakt hur länge det tar på min men inte tycker jag en kvart för att nå 100 grader låter helt fel.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det tar längre tid för oljan att bli varm jämfört med kylvätskan/motorn.
Hur lång tid tar det för motorn att bli varm?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ch
27
chevnanne
Kia Optima Phev-18
Jag har kollat min med Torque och jag har ungefär samma värme på olja och kylvatten upp till ca 75 grader. Jag har dock kapat bort "gardinen" framför kylaren på ena sidan för att få plats med Night Vision kameran. Jag får köra ca 2,5-3 mil innan oljetempen börjar närma sig ungefär 90-95 grader om det är -15 grader.

//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Chevnanne: Ja men då behöver jag inte oroa mig att nåt är galet! Jag har alltid varit så ybernoga med oljetempen så de jag funderade mest över är ju vid vilken temp motorn når arbetstemp och man får tillstånd att göra mysiga kickdown omkörningar😋. 80grader och uppåt låter vettigt att låta motorn arbeta lite👍 När man gör fullgasacc. Så känns dem där sista rpm rätt onödigt högt, tycker nästan de räcker att varva typ 4200-4300.
ch
27
chevnanne
Kia Optima Phev-18
Ja det är nog lugnt att göra. jag låter bilen sköta växlingar när jag gasar.
Finns ingen anledning att pressa ur dom sista hundratals varven när man har 600+ i vrid. När jag gör kickdown så öppnas gardinen framför kylaren och vattnet blir ca 5 grader kallare, sjunker från ca 95 till ca 87-90 grader. jag har sett kylvattnet uppe på 105 grader nån gång. Ligger för det mesta på 95-100 beroende på belastning.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
När det är riktigt kallt ute kyler fartvinden väldigt mycket. Ett effektivt sätt är att täcka över njurarna. Har funderat på att 3D-printa kåpor till njurarna som är enkla att de-/montera beroende på säsong. Men det är inga enkla saker att rita i CAD p.g.a. designen på njurarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.