AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.790

Vibration F10 2011

Sida 4 av 5
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Har också vibrationer i 110-130km/h som känns men även syns på passagerarsätet när det är tomt, blir mycket bättre över 130km/h
Mina vibrationer började när jag bytte mina original 17" hjul så jag är ganska säker på att mina vibrationer är hjulrelaterat.
F10/11 verkar vara extremt känsliga för orundhet/obalans i hjulen.
Jag har däckmaskin och balanserare i hobbyverkstan och jag måste säga att det är ganska ovanligt att man stöter på en uppsättning fälgar och däck som är 100% runda. Hjälper vänner och bekanta att kränga om en del däck och fälgar och har sett detta både på "kvalité" däck och lågpris däck.
Är fälgen inte helt rund går det inte att balansera bort vibrationerna men nya BBS fälgar borde dock vara 100% runda, BBS har åtminstone historiskt varit hästlängder bättre än billiga eftermarknadsfälgar.
Jag har 19" eftermaknadsfälgar på min F10 och håller just nu på med en reklamation på en av bakfälgarna som inte var helt rund direkt ur kartong, hoppas ersättningsfälgen är rundare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck?

Vissa större däckverkstäder har balanseringsmaskiner som använder "road-force-balansering" för kunna se om däck/fälg ger variationer i marktryck pga t ex. orundhet hos däck/fälg eller förhårdnader i stommen på däcket.
Ibland kan man då vrida däcket på fälgen för att försöka matcha däckets "högsta punkt" med fälgens lägsta och vice versa.

Ett problem som kan uppträda är om man inte använder specialadaptrar som har "fingrar" för skruvhålen i fälgen på balanseringsmaskinen är att fälgen inte hamnar helt korrekt med bara kona, då blir balanseringen fel...

Generellt är BMW väldigt känsliga för minsta fel i däck/fälg/hjulupphängning, mycket känsligare än de flesta andra bilmärken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Javisst, men jag tänkte mer som ett svar på föregående inlägg :-)

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Min 530 går som en dröm på vägen,däremot har jag bytt många silentblock på e34,e39.
Skakar passagerarstolens ryggstöd samt solskydd på en e39 100-130km/h så är det oftast dessa block.Har dock inte bytt på nån f10/11 än.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
@trucker, mycket intressant, skulle mycket väl kunna vara dessa, dock lite halvjobbigt att byta dem på F10/11, ser ut att vara monterade så att man måste plocka hela subframen (de bakre ser ut att pressas in upifrån).
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Jag har samma problem, vibrationer mellan 110 och 130. Det kom efter däckbyte bak + fram så jag kan ju ana vad orsaken är. Ska boka tid för roadforcetest och balansering så det löser sig säkert. Hittade denna ganska nya youtube video från en frälst däckverkstad där de visar Huntermaskinerna in action:

Det man kan ta med sig är att det inte räcker att ha nya märkesdäck på perfekta fälgar som dessutom är perfekt balanserade. Det kan ändå vara fel! Se videon...
Visa användare
28
j.a.h.strom
BMW X5 F15 30d M-Sport -14
BMW 325i E90 M-Sport - 09

Kolla upp firmor som kollar road force före ni gör nått annat, hann själv byta kardan för 15000 helt i onödan. Road force mätte 14 kg marktryck max 12 tillåtet. reklamation av nytt däck , Allt bra !
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Kan meddela att mina vibrationer är helt borta nu efter balansering med huntermaskin. Ulrix i Malmö var det som gjorde det, kan varmt rekommendra dem.

Vanliga däckfirmor har helt enkelt inte utrustningen för att kunna göra en bra balansering av större hjul ( jag har 19 tum original) . Mina nya bakdäck monterades av en firma och framdäcken av en 455764285696 men båda klarade alltså inte av att balansera dem. Detta kan jag säga eftersom jag först lät ulrix balansera bakhjulen men efter en längre tur insåg jag att även framhjulen behövde en omgång. Nu går den som en dröm igen.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Hade inne min F11 X-drive förra veckan och bytte bromsbelägg runt om i samband med service. Nu har jag plötsligt relativt kraftiga vibrationer mellan 115 och 130 km/h. Vibrationerna kommer utan att jag bromsar. Bavaria vet ej vad det är och kan inte ta emot förrän i april... Någon som vet vad det kan bero på? Vad jag vet har de ju endast monterat av och på samma hjul och bytt beläggen. Är 100% säker att detta uppstod efter att den varit hos BMW.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Kan va många saker dessvärre :)

Några jag kan komma att tänka på:
- Balanseringsvikt fått en smäll och ramlat av
- Skiftat hjulens position (worst case har de satt ett däck med rotationsriktning åt fel håll)
- Skit mellan fälgens och navens anliggningsyta (ta bort och rengör, återmontera)
- Bilen har varit på en lyft, saker kan påverkas även om det är osannolikt, fjädrar kan brista etc även om firman borde märkt det..
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tycker att 08976 är på rätt spår, jag hade nog kollar punkterna han nämner . Man kan aldrig lita på att även BMW gör 100% jobb. Kan vara så enkelt så att hjulen inte sitter fast alltså lös/lösa bultar.
Kolla själv av säkerhetsskäl.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Tack för input. Har kollat några av de punkter ni skriver och även tvättat rent alla hjulen men det är något annat. Tänkte om det kan vara något som är direkt relaterat till just byten av beläggen? Bavaria Danderyd som hade bilen kunde inte ta in den för en snabb koll förrän om tre och en halv vecka. Bavaria Kista kollar den dock nu redan i morgon bitti! Lite snabbare service! :-)
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Bavaria konstaterade att hjulen var i obalans och att det berodde på att vikter ramlat av. De balanserade samtliga hjul med nya vikter och nu är det ingen obalans. Tycker det är märkligt då inga vikter såg ut att ha lossnat, kollade just detta själv innan. Blir spännande att se hur sommarhjulen funkar om ett par veckor...
Bm
4
Bmwf11puls
BMW 520 F11
Hej!
Är helt ny här så vet inte om jag gör helt fel nu. Men jag har suttit och läst en del runt om på Google nu och ger mig på ett försök här.

Har en BMW F11 som har vibrerat iprincip hela tiden sen jag köpte den för 1.5 år sen. I början var det kraftigt, visade sig vara en oval fälg som byttes ut senare. Efter mycket om och men med en dålig verkstad. Fick även på 2 nya däck och då gjordes såklart fyrhjulsinställning. Vibrationen blev betydligt mycket bättre men kvarstod.

Bra att säga oxå att det är vibration på vinterdäcken med som är 19 tum original. Sommardäcken är 245 33 20 om jag inte är helt ut och cyklar nu. Med låg profil i vilket fall.
u kvarstår en pulserande vibration vid 90-120km/h ungefär och känns i förarsätet, känns mest som det kommer ifrån högerbak däck om jag inte inbillar mig.
Det som gjorts är bytte alla skivor och belägg runt om bilen, spacers (Mr Tuning)sitter bak och nya lager bak är bytta.
Är det någon som har någon idé över vad kan tänkas vara?
Mvh
Emma
Mina vibrationer kom ifrån motorn/drivningen. Bmw fick aldrig rätt på det trots reparationer för hiskeliga summor så bilen togs tillbaka efter hårda påtryckningar. Min var en femserie med n63 motor. Den motorn skall man undvika. Den är bara problem.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bmwf11puls. Det kan mycket väl vara samma som jag hade på min dvs att drivknuten kärvade på höger bak.
Bm
4
Bmwf11puls
BMW 520 F11
Gto80: Okej! Tack för snabbt svar. Bytte du endast ut drivknuten då eller bytte du även drivaxeln då?
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bmwf11puls:Finns inte att byta knut det blev en begagnad drivaxel, det bästa är att demontera axlar först och konstatera att det är fel på knutar tyvärr så är det inte så billigt. Symptomen på min var samma som du beskriver på din bil.
Bm
4
Bmwf11puls
BMW 520 F11
Okej, nae nackdelen är ju den tyvärr. Man får väl tömma växellådan på olja o skit när man ska byta hela drivaxeln läste jag,trist! Sen äre väl massa annat smått o gått som ska med. Hoppas inte det drar iväg allt för mycket.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bmwf11puls:Du ska inte tömma någon växellåda drivaxel går ut till hjulet kardan stång går från låda och ingen oljetömning ens om den skall bort. På min byttes även den bakre kardanaxeln på grund av glapp i Splines nypris för bara axel är ca 12 tusen bakre kardanstång lika mycket plus allt annat som behövs samt arbetskostnad, så man måste först veta att det är felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.